مذاکرات ارزی به نتیجه رسید/منحل شدن ۳ موسسه اعتباری تا مهرماه

رئیس کل بانک مرکزی از برگزاری مجمع تصفیه سه موسسه اعتباری تا مهرماه خبر داد و گفت: یکی از این سه موسسه از سال های گذشته تاکنون هیچ مجمعی برگزار نکرده است اما به طور کلی مجمع تصفیه این موسسات اعتباری برگزار می شود. تا مهرماه برگزار شود.

به گزارش اخبار تایمز، محمدرضا فرزین در نشست خبری عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، وظیفه بانک مرکزی را تنظیم نظام پولی، اعتباری و ارزی کشور عنوان کرد.

وی ادامه داد: متوسط نرخ رشد نقدینگی در سال های ۹۷ تا ۱۴۰۱ تقریباً ۳۳ درصد، متوسط نرخ تورم ۴۲ درصد، نرخ تورم سالانه ۶۱ درصد و متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در این دوره ۱.۷ درصد بوده است.

فرزین از برگزاری مجمع تصفیه سه موسسه اعتباری تا مهرماه خبر داد و گفت: یکی از این سه موسسه از سال های گذشته تاکنون هیچ مجمعی برگزار نکرده است اما به طور کلی مجمع تصفیه این موسسات اعتباری تا مهرماه برگزار می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خبرهای خوبی در بحث مذاکره ارزی با کشورها در راه است، تاکید کرد: دیپلماسی ارزی را با کشورها دنبال می کنیم و مذاکرات در حال انجام است. زمانی که مذاکره به نتیجه نرسد از کشورها شکایت خواهیم کرد اما خبرهای خوبی در این زمینه به گوش می رسد که آثار آن در بازار دیده می شود.

وی از راه اندازی ریال فراساحلی با کشورهای معامله گر خبر داد و گفت: به دنبال راه اندازی ریال فراساحلی با کشورهایی هستیم که معامله می کنند زیرا بانک مرکزی مرزبان ریال است نه دلار، بنابراین به دنبال این هستیم که تقویت ریال

فرزین ادامه داد: همچنین صندوق تثبیت راه اندازی می شود تا بتوانیم با تکانه های ارزی مقابله کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ایجاد فضای بی اعتمادی در اقتصاد کشور پس از تکانه های اقتصادی گفت: برای بهبود شرایط، محورهایی از جمله کنترل رشد نقدینگی، مدیریت ارز را در نظر گرفته ایم. بازار، تنظیم و اداره بانک مرکزی ارزی و ریالی و مدیریت انتظارات.

وی با بیان اینکه بحث قوانین موضوع اول اصلاحات است، هرچند در نهادهای مختلف دولت و مجلس اختلاف نظر وجود داشت، اما در این زمینه به توافق رسیدیم، ادامه داد: در قانون پولی و بانکی مصوب سال ۵۷، در این زمینه به توافق رسیدیم. قوانین تصمیم گیری، مقررات جامع وجود ندارد و مانعی ندارد و استقلال بانک مرکزی در این قانون دیده نمی شود.

فرزین ادامه داد: اصلاحات قانون بانکداری در دستور کار است و جلساتی در این باره در مجلس داشتیم و به تفاهم رسیدیم و نقشه راه جدیدی برای مدیریت پولی و ارزی دیده می شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی کاهش نرخ تورم است، گفت: تمرکز بر کاهش نابرابری ها است، بنابراین در زمینه نقدینگی در حوزه سیاست های پولی تصمیم جدی گرفتیم. تاکید می کنم علت تورم در بلندمدت رشد نقدینگی است که یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی است که ابزارهای آن را در اختیار داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در اوج تحریم ها حجم تجارت کشور به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رسید، گفت: برای اولین بار میزان صادرات غیرنفتی به ۴۴ میلیارد دلار و صادرات بیش از ۲۲ میلیارد دلار است. میلیارد دلار بیشتر از واردات

نرخ تورم ماهانه کالاها به صفر درصد رسید

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ رشد ۴۰.۶ درصدی نقدینگی کشور داشتیم، گفت: سال گذشته این نرخ به ۳۱.۵ درصد کاهش یافت و این نرخ در تیرماه امسال به ۲۶ درصد رسید و در نظر داریم امسال به ۲۵ درصد برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ تورم تاکید کرد: شاخص تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت ۱۰۳ درصد بوده که در تیرماه امسال به ۳۲ درصد کاهش یافته است و تورم نقطه به نقطه است. حدود ۱۵ درصد از ابتدای سال تاکنون. کاهش و نرخ رشد ماهانه تورم کالاها در ماه گذشته به صفر درصد رسید.

وی ادامه داد: همچنین نرخ رشد نقدینگی در سه ماهه نخست امسال ۳.۹ درصد بوده است.

هیچ دلیل اساسی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه یک چشمه مجازی در مورد افزایش نرخ ارز ایجاد کردند که نمی دانم چیست، گفت: فروش ارز در حال افزایش است و نقدینگی کاهش می یابد و فروش نفت رو به افزایش است. و تمامی عوامل اساسی اقتصادی در حوزه پول تحت کنترل است و دلیلی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

فرزین گفت: در حوزه حساب جاری در سال ۹۰، ۲۶ میلیارد دلار مثبت بود اما در سال ۹۸، ۱.۶۵۲ میلیارد دلار منفی بود و در سال ۹۹ به منفی ۷ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml