مردم حاضر نیستند اجناس خود را به دلالان بفروشند زیرا … / اجناس دست دوم بسیار گران است

رئیس اتحادیه دلالان و رهن‌فروشان گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید، مراجعه مردم برای خرید اجناس دست دوم کاهش یافته و از ابتدای سال تاکنون ۱۵ درصد اعضا پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند.

به گزارش اخبار تایمز ؛ افزایش شدید قیمت در بازار لوازم خانگی قدرت خرید جامعه متوسط ​​را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و بسیاری از افرادی که در دهه ۹۰ به دلیل ارزان بودن لوازم خانگی سالی یک بار برخی از اثاثیه منزل خود را تعویض می کردند.
در سال های اخیر به دلیل قیمت های بالا مبلمان خود را تغییر داده اند. صاحبان خانه دیگر قادر به تعویض اثاثیه خود نیستند و تا آخرین نفس بر روی وسایل خود کار می کنند و پس از فروش آنها به جای دور انداختن ممکن است بتوانند مقداری از هزینه خود را جبران کنند. در واقع در شرایط تورمی فعلی و درآمدهای ناموجود دور ریختن معنای خود را از دست داده است. در سال های نه چندان دور انبار بسیاری از خانه ها مملو از وسایل قدیمی و قابل استفاده و حتی وسایل نو بود که ممکن بود یکی از اعضای خانواده تا یک سال یا یک ماه از آنها استفاده نکند، اما اکنون این وسایل به جای گردگیری در انبارها به سرعت در حال استفاده از آنها هستند.
در تبلیغات اپلیکیشن هایی برای فروش گذاشته می شود و وسایل دست دوم ارزشمند و کاربردی بین مردم معامله و خرید و فروش می شود که می توان گفت قیمت صرف نظر از اینکه چقدر است این ارزش افزوده را ایجاد کرده است به طوری که لوازم خانگی بین افراد رد و بدل می شود تا زمانی که کارکردی داشته باشند.
اگرچه به نظر می رسد در این گرانی ها که مردم از خرید اجناس نو دست کشیده اند، بازار کالاهای دست دوم داغ است، اما از آنجایی که تورم و گرانی مسری است، بر قیمت کالاهای دست دوم و شیب قیمت این کالاها نیز تاثیر گذاشته است. کالایی که آنقدر شتاب گرفته که اجناس دست دوم برای مردم گران تمام می شود.
به عنوان مثال قیمت یخچال ساید بای ساید برند کره ای که در سال ۲۰۱۷ بین ۸ تا ۲۱ میلیون تومان بوده، امسال در سایت های تبلیغاتی با قیمت ۷۸ میلیون تومان به عنوان کالای دست دوم به فروش می رسد. در حالی که سال گذشته در سایت های تبلیغاتی فروش اجناس دست دوم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان به فروش می رسید. این نشان می دهد که کالاهای دست دوم متناسب با تورم قیمت گذاری شده و ارزش افزوده دارند.
در چنین فضایی مردم نیز هوشیار شده اند و با نظارت مستمر بر قیمت ها حاضر نیستند اجناس مستعمل خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشند. در واقع فعالیت اپلیکیشن های تبلیغات مجازی باعث شده است که واسطه ها از بین بروند و مردم کالاهای دست دوم خود را بدون واسطه به خریداران واقعی بفروشند تا خودشان تمام سود حاصل از فروش را دریافت کنند. این مشکل کار دلالان و فروشندگان فرش امانت را که در کوچه و خیابان با بلندگوهای خود فریاد می زدند مبل می خریم به شدت افسرده کرد.
داود عبدالهی فرد، رئیس اتحادیه دلالان و رهن‌فروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در خصوص بازار کالاهای دست دوم، اظهار داشت: اگرچه قیمت لوازم خانگی در بازار باعث شده است تا مردم بیشتر به خرید دستگاه‌های دست دوم تمایل پیدا کنند. به اما در این بازار به دلیل چند برابر شدن قیمت ها، قدرت خرید چندانی برای مردم وجود ندارد و شرایط سخت شده و بر خلاف تصور جامعه، این بخش نیز در حال رکود است. کاهش قدرت خرید حتی در حوزه کالاهای دست دوم، شرایط را به جایی رسانده است که مردم مجبور به استفاده حداکثری از کالاهای خود هستند و بیش از همه بارها به تعمیر لوازم خانگی روی آورده اند. از این رو اخیراً با وجود تقاضا، گاهاً محصولی برای فروش در بازار دست دوم وجود ندارد و فضا به سمتی رفته که معاملات کاهش یافته است.
وی افزود: این موضوع باعث شده تا ۱۵ درصد اعضا از ابتدای سال جاری به دلیل کسادی بازار مجوز فعالیت خود را لغو کنند.
عبدالهی فرد همچنین هشدار داد: کسانی که خودشان اقدام به خرید و فروش ملک خود می کنند باید عواقب آن را بپذیرند زیرا نمی توانند شکایت خود را به جایی ببرند. اما اگر از اعضای اتحادیه ما که پروانه صنفی دارند خرید کنند، این موضوع در کمیته شکایات اتحادیه قابل پیگیری است.

حتما از سمساران فاکتور خرید بگیرید

رئیس اتحادیه دلالان و رهن‌فروشان تهران در خصوص نظارت بر فعالیت دلالان گفت: خرید و فروش کالاهای دست دوم به‌ویژه لوازم خانگی یک معامله است زیرا «قیمت خاصی وجود ندارد که بتوانیم معامله کنیم». با گران فروشی، اما مهم ترین توصیه ای که وی در رابطه با آن کرد و چه می توان کرد این است که خریداران باید فاکتوری از اعضای سندیکا دریافت کنند و مزایایی را که ادعا می کنند محصولشان را در فاکتور قید کنند تا در صورت عدم تطابق، مشتریان می تواند شکایت کند. زیرا در برخی از شکایات دیده ایم که اجناس مستعمل به جای نو به مشتریان فروخته شده است. ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ شکایت به اتحادیه ما ارسال می شود و ما پیگیری می کنیم. گاهی برخی از فروشندگان مثلاً یک برند ایرانی را به نام برند خارجی می فروشند و تقلب می کنند پس مشتریان باید مراقب باشند.
وی در خصوص کالاهایی که عمدتا در بازار دست دوم خرید و فروش می شود، گفت: فروش معمولا فصلی است، به عنوان مثال اکنون که در فصل تابستان هستیم، فروش تجهیزات برودتی دست دوم مانند کولر آبی و گازی و پنکه. ، آبسردکن، یخ ساز، یخچال در بین مردم رایج است. معمولا افرادی که به دنبال خرید اجناس دست دوم هستند این وسایل را عمدتا برای تامین هزینه های خود خریداری می کنند و نه برای تجمل گرایی.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml