مسکن یکی از دلایل کاهش تورم در تیرماه است

با توجه به وزن مسکن در شاخص تورم عمومی، تحولات بازار مسکن بر نرخ تورم تاثیرگذار است و در حال حاضر به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی کاهش تورم در تیرماه افت قیمت مسکن بوده است.

به گزارش اخبار تایمز و به نقل از اقتصاد نیوز، بیشترین ضریب اهمیت در بین ۱۲ گروه شاخص تورم متعلق به گروه مسکن است. این در حالی است که طی روزهای اخیر مسئولان وزارت راه و شهرسازی از کاهش ۳.۸ درصدی قیمت مسکن در تهران در تیرماه نسبت به خرداد ماه خبر داده اند و از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد قیمت های پیشنهادی کاهش یافته است. ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. .

بازار مسکن از جهات مختلف برای اقتصاد کشور و خانوارها اهمیت دارد. بخش مسکن به عنوان یک زمینه محرکه می تواند حداقل ۱۲۸ بخش قبلی و بعدی را جابجا کند. بنابراین رونق آن می تواند باعث افزایش اشتغال و رونق اقتصادی شود.

از سوی دیگر هزینه های مسکن بیش از ۷۰ درصد هزینه های خانوار شهری را پوشش می دهد. در برخی از کلانشهرها این رقم افزایش یافته است. بنابراین هر نوع تغییر در شاخص قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر بالایی بر نرخ تورم دارد. تورم عمومی سالانه در تیرماه به ۴۷.۵ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته یک درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه نیز ۳۹.۴ درصد اعلام شد که حاکی از کاهش ۳.۲ درصدی نسبت به خرداد ماه است.

مسکن یکی از دلایل کاهش تورم در تیرماه است

هادی عباسی اصل – معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه می گوید: ساخت و ساز مسکن همه شاخص های کلان اقتصادی را بهبود می بخشد. اگر در دولت قبل رشد اقتصادی صفر بود به این دلیل است که ساخت و ساز مسکن متوقف شد. اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم، باید مسکن بسازیم. زیرا مسکن بیشترین وزن را در تورم دارد.

از ابتدای خردادماه امسال بازار خودرو، املاک و طلا تحت تاثیر کاهش قیمت ارز به ثبات و آرامش رسیده است. دولت در ماه‌های اخیر موضوعاتی همچون اجرای مالیات بر خانه‌های خالی، برخورد با مشاوران معوق املاک، افزایش تسهیلات سپرده مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و افزایش وام مسکن از طریق اوراق تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان را مطرح کرده است.

در همان زمان مجلس طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره را تصویب کرد که با ایرادات جزئی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است.

عبدالجلال ایری – سخنگوی کمیسیون عمران مجلس چندی پیش گفت: اگر قوانین سه گانه مجلس در حوزه مسکن به طور دقیق و با حساسیت و دلسوزی اجرا شود؛ کنترل بازار مسکن و افسار این اسب سرکش پس از مدت ها در دست دولت خواهد بود.

ایری یادآور شد: بر اساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، نرخ تورم تیرماه بازار مسکن نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد کاهش داشته است. مدت ها است که روند صعودی داشته است و این در اولین ماه تابستان که نقل و انتقالات مستاجران و مالکان در اوج است، امیدوار کننده است و انتظار داریم این روند نزولی ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml