معرفی انواع فولاد و کاربردهای آن + نحوه خرید

وجود آهن از گذشته تا به حال باعث پیشرفت زندگی انسان ها شده است و در پی آن ترکیبات جدید و ساخت و تولید فولاد روز به روز امکانات رفاهی را افزایش داده است.

این آلیاژ پرکاربرد که در بسیاری از صنایع، مصارف خاص و عام استفاده می‌شود جز پرطرفدارترین، مهم ترین ابزاری است که انسان ها به آن نیاز دارند و استقبال و تقاضا نسبت به آن با پیشرفت بیشتر، بالاتر نیز می‌رود. فولادها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای قسمتی مناسب است و کاربردهای آن‌ها در استفاده متفاوت است از این رو برای استفاده حتما باید قبل از آن تحقیق کنید که ببینید چه نوع فولادی مد نظرتان است تا با یک کیفیت عالی و قیمت مناسب برای خرید آن اقدام کنید.

دسته بندی فولادها

یکی از انواع فولاد برای مثال فولاد گرمکار است. پس درجه های مختلفی از انواع آهن و خواص آن وجود دارد که این خاصیت ها بستگی به فیزیکی، شیمیایی و محیطی بودن آن دارد. می‌توان گفت تمامی فولادها از کربن و آهن تشکیل می‌شوند اما برای نتایج مختلف میزان ها با ترکیبات دیگر به صورت درصدی متغیر است. در ادامه به دسته بندی فولادها می‌پردازیم:

  • فولاد کربن دار
  • فولاد آلیاژی
  • فولاد ضدزنگ
  • فولاد ابزار
  • از نظر ترکیب شیمیایی (میزان درصد کربن)
  • از نظر روش تولید (ریخته گری پیوسته، کوره قوس الکتریکی)
  • از نظر روش پرداخت کاری مورد استفاده ( نورد سرد، نورد گرم، کشش سرد (پرداخت سرد))
  • از نظر شکل ( شمش، میله، لوله، صفحه، ورق، ساختاری)
  • از نظر فرایند دی اکسیداسیون (جداسازی اکسیژن در فرایند ساخت فولاد): فولاد کشته و نیمه کشته و ….
  • از نظر ریزساختار: فریتی، پرلیتی، مارتنزیتی و …
  • از نظر استحکام فیزیکی: بر اساس استاندارد ASTM
  • از نظر عملیات حرارتی: آنیل شده، کوئنچ شده و تمپرشده
  • از نظر اصطلاحات کیفیت: کیفیت تبلیغاتی، کیفیت پرداخت، کیفیت رگ فشار

انواع فولاد

انواع فولاد

دسته اول: کم کربن، کربن متوسط، کربن بالا

۱. فولاد کم کربن: فولادهای کم کربن با نام فولاد نرم نیز شناخته می‌شوند که یکی از بزرگترین بخش های فولاد کربنی به حساب می‌آید و تنوع در این نوع بسیار بالا است. این نوع فولاد حدود  ۰.۰۴ تا ۰.۳ درصد کربن دارد که انواع ورق تا تیرآهن ها را پوشش می‌دهد. در برخی از سفارشات ممکن است میزان کربن آن حتی کمتر نیز باشد بنابراین اگر برای موارد ساختمانی از این نوع می‌خواهید استفاده کنید توجه داشته باشید که میزان کربن آن در فولاد ساختمانی باید بالا باشد.

۲. فولاد کربن متوسط: این فولاد به نسبت فولاد نرم بسیار محکم تر به طوری که جوش و برش و فرم دهی آن سخت تر انجام می‌شود. فولادهایی با این مشخصات به وسیله عملیات حرارتی تمپر و سخت کاری می‌شوند. درصد کربنی که در فولاد کربن متوسط وجود دارد میزان بین ۰.۳۱ تا ۰.۶ و محتوای منگنز آن بین ۰.۶ تا ۱.۶۵ تخمین زده شده است.

۳. فولاد کربن بالا: فولاد پر کربن و ابزار کربنی از دیگر نام های کربن بالا هستند که ممکن است در فضاهای دیگر با آن روبرو شوید. خم کردن و برش و همچنین جوش این کربن بسیار سخت است و دارای کاربرد های بسیاری پس از عملیات گرمایی می‌باشد. میزان کربن آن بین ۰.۶۱ تا ۱.۵ درصد است.

 دسته دوم: فولاد آلیاژی، کروم

۱. فولاد آلیاژی: همانطور که گفته شد فولاد دارای انواع بسیاری می‌باشد که از دیگر انواع آن می‌توان به فولاد آلیاژی اشاره کرد. این فولادها با ترکیبات چند عنصر مانند تیتانیوم، مس و آلومینیوم و همچنین سیلیکون و نیکل و… تشکیل می‌شود. در واقع عناصر دیگری که به فولاد آلیاژی اضافه می‌شوند برای به وجود آمدن تغییراتی مانند افزایش سختی، افزایش مقاومت به خوردگی، افزایش استحکام و بهبود شکل پذیری می‌باشند. ویژگی‌های انواع فولاد آلیاژی به شرح ذیل است:

  • افزایش قابلیت سختی
  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی
  • پایداری بیشتر استحکام و سختی

تاثیرات عناصر آلیاژی برای روی این نوع فولاد

۱. کروم

باعث افزایش سختی و بالا رفتن دوام و استحکام ماده می‌شود.

۲. کبالت

این نوع عنصر برای تولید ابزارهای برش و عملکرد بهتر در سختی گرم است.

۳. منگنز

برای این که سختی سطح و افزایش مقاومت به کرنش، چکش خواری و شوک ها را بالا ببرند؛ منگنز بهترین عنصر است.

۴. نیکل

تاثیر نیکل بر ساختار فولاد برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و افزایش استحکام و تافنس می‌باشد.

 دسته سوم: فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ: عنصرهایی که در فولاد ضد زنگ استفاده شده است بسیار زیاد است اما مهم ترین آن کروم می‌باشد که حدود ۳۰ درصد از آن وجود دارد. به همین خاطر مقاومت و استحکام آن بسیار بالا است و به نسبت فولاد نرم ۲۰۰ برابر دوام و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارد. انواع فولاد ضدزنگ به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

آستنیتی:

شامل نیکل-کروم، منگنز-کروم-نیکل-نیتروژن، آلیاژهای ویژه می‌باشد که به عنوان یک فولاد ضد زنگ از استقبال خوبی در بازار برخوردار است. از این فولاد بیشتر برای تولید ساخت تجهیزات آشپزخانه، ابزار پزشکی و رستوران ها استفاده می‌شود.

فریتی:

به لحاظ قیمت فریتی از آستنیتی ارزان تر است و مقدار نیکل آن حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد تخمین زده شده است و از دیگر عناصر آن مولیبدنیوم، آلومینیوم و تیتانیوم می‌باشد. شکل پذیری این فولاد بسیار بالا است به همین خاطر استحکام آن ضعیف تر است.

مارتنزیت:

این فولاد ضد زنگ دارای ۱۷ درصد کروم، ۱.۲ درصد کربن و ۰.۴ درصد نیکل است که قابلیت سخت کاری آن بر روی شکل دهی و جوشکاری آن تاثیرگذار است.

چه شرایطی برای استفاده از فولاد ضد زنگ نیاز است؟

  • محیطی
  • خوردگی و مقاومت به خوردگی
  • مقاومت به اکسیداسیون و لکه
  • ایجاد حفره
  • شکاف خوردگی

 دسته چهارم: فولاد ابزار

فولاد ابزارها: این دسته جز آخرین دسته از فولاد به حساب می‌آیند که شامل عناصری مانند وانادیوم، کبالت، تنگستن و مولیبدنیوم می‌باشد که باعث بالا رفتن مقاومت گرمایی و دوام فلز آن می‌شود. خواص این فولادها برای عملیات برش و دریل کردن بسیار مناسب است.

سیستم عدد گذاری انواع فولاد به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد چهار نوع فولاد به صورت کلی وجود دارد که که به دسته های فولاد کربن، ابزار و ضد زنگ و… تقسیم می‌شود. تنها چیزی که می‌تواند نوع فولاد را تغییر دهد وجود کربن و آلیاژهای اضافه آن است. بنابراین اگر می‌خواهید به شناخت راجع به انواع فولاد برسید بهتر است درصدهای ترکیبات آن را بررسی کنید. در خرید فولاد برای این که بتوانید کربن و آلیاژها را تشخیص دهید باید بدانید که هر دو چه کربن و چه آلیاژ از عدد چهار رقمی استفاده می‌کنند. این اعداد باعث می‌شود فولادها با کدهای ۵ رقمی شناخته شوند.

استعلام قیمت و خرید انواع محصولات فولادی

استعلام قیمت و خرید انواع محصولات فولادی

برای این که بتوانید محموله های فولادی بسیاری تهیه کنید باید یا با مراکز معتبر در ارتباط باشید یا آن ها را به عنوان نماینده انتخاب کنید تا دیگر نیاز به پیگیری خودتان نباشد. اتومات دمیر با داشتن سابقه بالا و دیدگاه های نوین در صنعت فولاد و واردات آن بسیار فعال است و توانسته بهترین کالاها را با کیفیت مرغوب به مشتریان خود ارائه کند. با اتکا به این شرکت، ضررکردهای مالی و اتلاف وقت همگی از بین می‌رود. هزینه های فولاد و واردات آن بنابر نوسانات اخیر بازار متغیر است و یک عدد ثابت نیست به همین خاطر باید هر روز استعلام قیمت جدید بگیرید یا با راهنمایی مشاوران در بهترین روز خرید خود را انجام دهید تا هزینه‌های دیگر اعم از واردات، ترخیص، امور گمرکی دیگر برای شما مناسب تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml