بررسی خودرو جک S5 و نگاهی به امکانات خاص این خودرو وارداتی

خودروی جک S5 یک کراس اوور (SUV شهری) تولید شده توسط شرکت JAC است.

به گزارش اخبار تایمز؛ هر دو نسخه جک S5 اتوماتیک و دستی دارای موتور یکسانی هستند و تنها میزان قدرت خروجی در این دو نسخه متفاوت است. در ادامه به بررسی این خودرو جک S5 پرداخته ایم.

داخل جک S5

در داخل کابین S5 با فضایی جادار و زیبا روبرو هستیم که به دلیل طراحی خلاقانه دریچه های تهویه، نشانگرهای اسپرت پشت آمپر و ارگونومی ابزارها، حس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. فضای پا و سر برای همه سرنشینان مناسب است و با توجه به فضای نسبتاً جادار صندوق عقب S5 می توان از این خودرو به عنوان خودرویی مناسب برای خانواده یاد کرد. تنها مشکل را می توان در همان بحث همیشگی و تکراری کیفیت نه چندان عالی متریال استفاده شده خلاصه کرد که البته با توجه به رقبای قیمتی در این مورد نمی توان خیلی از S5 ایراد گرفت.

کابین نسخه اتوماتیک نیز از نظر ظاهری تفاوت چندانی با مدل دنده‌ای ندارد و تنها در موارد جزئی نظیر نورپردازی متفاوت پشت آمپر، نمایشگر بزرگ‌تر و آپشن‌های اضافه مثل ترمز پارک برقی، از نمونه دنده‌ای تمیز داده میشود.
البته در نسخه فیس لیفت شاهد رنگ‌بندی متفاوت تریم داخلی و اضافه شدن کلیدهای کروزکنترل هم هستیم.

جک S5

طراحی جک S5

جک S5 در ابتدای حضور در بازار کشورمان جز کراس‌اوورهای خوش قیافه و با پرستیژ رده قیمتی خودش محسوب میشد و با توجه به طراحی شیک و صدالبته نبود رقبای قدر، موفق شده بود نظرات بسیاری را به خود جلب نمیاد. از ویژگی‌های مثبت ظاهر S5 میتوان به نکاتی مثل تناسب اندام و هماهنگی میان خطوط طراحی اشاره کرد. در واقع برای ساخت این محصول از یک فرم ساده و شیک استفاده شده که شاید شما را شگفت زده نکند اما به سختی میتوانید از آن ایرادی بگیرید. همچنین بدلیل ارتفاع مناسب از سطح زمین، ظاهر ماشین به کراس‌اوورهای واقعی دو دیفرانسیل نزدیک شده و ابهتی مشابه آنها را به بیننده القا میکند.

البته حضور طولانی مدت در بازار و تیراژ نسبتاً بالای تولید در کنار ظهور خودروهای تازه وارد چینی باعث شده که ظاهر S5 دیگر آن جلوه روزهای نخستین را نداشته باشد و مقداری تکراری به چشم آید؛ نسخه اتوماتیک این محصول هم که در سال ۱۳۹۵ به بازار عرضه شد تفاوت چندانی با نمونه منوال ندارد و فقط در طراحی جدید و سایز بزرگ‌تر رینگ‌ها (ارتقاء از ۱۷ به ۱۸ اینچ) از برادرش تشخیص داده میشود. حتی نسخه فیس‌لیفت هم ظاهر چندان متفاوتی ندارد و علیرغم به‌روزرسانی سپر، جلوپنجره و مه‌شکن‌ها، حس تفاوت و تازگی چندانی به بیننده منتقل نمی‌کند.

برگ برنده اصلی S5 که آن را در میان ماشین‌های هم دوره و هم قیمت خودش مطرح نمود در همین قسمت قرار دارد. یعنی جایی که یک پیشرانه ۲ لیتری آن هم با پرخوران توربو وظیفه تامین قدرت ماشین را به دوش میکشد. این پیشرانه قادر است در بهترین حالت ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که ترکیبش با یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی به شتاب بسیار خوبی ختم شده است. اما همانطور که میدانید ساخت یک جعبه‌دنده اتوماتیک که بتواند رفتار مدل دنده‌ای را شبیه‌سازی کند، حداقل برای این رده قیمتی آسان نیست و S5 هم در نسخه اتوماتیک، علیرغم بهبود گشتاور (به ۲۶۵ نیوتن‌متر) و استفاده از گیربکس نسبتاً پیشرفته ۶ سرعته دوکلاچه، نتوانسته شتاب مدل منوال را تکرار نماید و با افت اندکی مواجه شده است. بخشی از این افت به وزن سنگین‌تر این مدل و بخش دیگر به پرت انرژی بیشتر در گیربکس اتوماتیک مربوط میشود، هرچند در سرعت‌های بالاتر تفاوت با نسخه دنده‌ای آنقدرها محسوس نیست.

اما مدل فیس‌لیفت با پیشرانه کاملاً متفاوت ۱.۵ لیتری روانه بازار شده که هرچند حجم کمتری دارد اما با توجه فن‌آوری بالاتر و استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت، موفق شده قدرت و گشتاور خوبی را در بازه بزرگ‌تری از دور موتور ارائه نماید.

امکانات و تجهیزات جک S5

جک S5 دنده‌ای از نظر سطح امکانات خودروئی متوسط (یا کمی بالاتر از متوسط) محسوب میشود و با داشتن گزینه‌هایی نظیر: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HAC, HDC, ESP, EBA, ESP, TCS ، کیسه هوا راننده و سرنشین کناری، سانروف برقی، سامانه اخطار فشار باد تایرها، صندلی‌ها و فرمان با روکش چرم، فرمان با سیستم کمکی برقی، نمایشگر مرکزی، کامپیوتر سفری و چراغهای اتوماتیک و مواردی از این دست کارتان را راه خواهد انداخت. اما در نسخه اتوماتیک امکانات دیگری از قبیل: صندلی راننده با تنظیمات برقی و حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی، گرمکن شیشه‌ جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، برف‌پاک‌کن هوشمند، سنسور جلو، تهویه اتومات دوگانه، نمایشگر بزرگ‌تر جدید مجهز به رهیاب و دوربین عقب و ایربگ‌های جانبی به ماشین اضافه شده تا لیست آپشن‌ها تکمیل‌ گردد. البته هنوز هم میتوانیم از نبود کروزکنترل و دیلایت برای خودرویی در این سطح قیمت گلایه کنیم اما خوشبختانه این آپشن‌ها هم در نسخه‌های فیس لیفت به S5 اضافه شده‌اند.
همچنین S5 موفق شده هر ۵ ستاره ایمنی موسسه تست تصادف چین را بدست آورد که نشان از عملکرد قابل قبول این محصول دارد.

رقبای جک S5 در بازار

در این رده قیمتی رقبای زیادی حضور دارند که شاید نزدیک ترین و مهم ترین آنها هایما S7 باشد. این دو محصول از نظر کلی شرایط بسیار نزدیکی دارند، به شکلی که نمیشود یکی را کاملاً برتر از دیگری توصیف نمود. از نظر طراحی که باید بحث را به سلیقه شخصی خود واگذار کنید. آپشن‌هایشان هم تقریباً در یک سطح قرار میگیرد، مثلاً هایما S7 کروزکنترل و دیلایت دارد اما در عوض جک S5 از ترمز پارک برقی و حافظه صندلی راننده بهره میبرد. البته فراموش نکنید که S5 موفق شده ۵ ستاره ایمنی CNCAP را هم بدست آورد در صورتیکه میزان امنیت نماینده هایما همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در بحث شتاب و توانایی‌های حرکتی هم شرایط دو ماشین به اندازه‌ای نزدیک بهم است که در انتخاب نهایی تاثیر چندانی نخواهد گذاشت، مگر اینکه بدنبال اختلاف معناداری باشید که در آن صورت باید به سراغ نسخه دنده‌ای S5 بروید که قیمت ارزانتری دارد اما در عوض از آپشن‌های کمتری بهره میبرد. ضمناً هایما S7 از نظر سواری مقداری نرم‌تر است و حالت خانوادگی‌تری دارد اما در عوض جک S5 سواری اسپرت‌تری دارد و در پیچ‌ها اندکی پایدارتر نشان میدهد. البته در این بین رقبای تنفس طبیعی نظیر چری تیگو ۵ و لیفان X70 هم میتوانند به واسطه استهلاک موتور کمتر، رقبای قابل احترامی باشند، هرچند از نظر توانایی‌های حرکتی به پای S5 نخواهند رسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml