فروشگاه های رایگان در تهران

این روزها با شکل جدیدی از سد معبر در خیابان های تهران مواجه هستیم، پیش از این گسترش دستفروشان و وانت بارها باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان می شد اما اکنون با مدل شیک تری از سد معبر با اغذیه فروشی ها و رستوران ها روبرو هستیم. تا شهروندان به راحتی بتوانند با پای پیاده حرکت کنند. چهره ها به دلیل چیدمان میز و صندلی های مختلف آشفته شده است.
به گزارش اخبار تایمز؛ مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان درباره وضعیت رفع موانع تجاری، تاکید کرد: فعالیت های شرکت شهربان در سه حوزه شهر، محدوده شهر و انضباط شهری یا سد معبر پوشش داده می شود. سد تبدیل به گذرگاه صنفی می شود، یعنی کسانی که مغازه یا ملکی دارند که می تواند مربوط به تجارت مواد غذایی، میوه و تره بار یا فروش لوازم خانگی باشد.
مثلاً شخصی صاحب مغازه است و طبق قانون فروشنده می تواند کالای خود را برای فروش در خارج از مغازه در معرض دید قرار دهد. اما متأسفانه یکی از معضلات و بیشترین تعداد سد معبر تهران، سد معبر تجاری است و شاید یکی از بارزترین آنها رستوران ها و اغذیه فروشی ها باشد که میز و صندلی های خود را در معرض معابر عمومی یا پیاده رو عمومی و از طریق آن قرار می دهند. که آنها تجارت می کنند. انجام می دهند.
وی با بیان اینکه هزینه کسب و کار در تهران به ویژه در خیابان بسیار زیاد است، گفت: الان مغازه یک نفر ۲۰ متر است و به خودش اجازه می دهد ۲۰ متر از فضای پیاده رو را اشغال کند در حالی که پیاده رو عمومی باید باشد. در دسترس مردم است تا بتوانند به راحتی سفر کنند، اما این مشاغل راه را می بندند.
رنجبریان ادامه داد: این سد در حالی است که در برخی مواقع پیاده راه یک و نیم متری یا دو متری وجود دارد که وقتی پیمانکار می آید کل فضا را می گیرد و مردم دیگر نمی توانند حرکت کنند. به عنوان مثال خیابان ستارخان یکی از مناطقی است که بسیاری از اغذیه فروشی ها، آب میوه فروشی ها و بستنی فروشی ها در آن فعال هستند و اگرچه گاهی اوقات پیاده روهای آن خیابان به عرض ۴ متر می رسد، اما اشغال عرض خیابان توسط مشاغل باعث شده است. باعث نارضایتی مردم شد و در تماس با سامانه ۱۳۷ شکایات آنها را ثبت می‌کند و حق با آنهاست زیرا شهروندان نمی‌توانند با خانواده خود در معابر عمومی تردد کنند.

وی ادامه داد: برهمین اساس، شهرداری با همکاری فراجا، طرح ضربتی را شروع کرد و حدود دو هفته بیشتر افرادی را که سد معبر کرده بودند و منظر شهری و رفت و آمد و تردد را به هم ریخته بودند جمع آوری کرد، در حین جمع آوری خود کاسب‌ها نیز سریع جمع می‌کردند یا دوستانمان اسباب سد معبر را جمع می‌کردند و تحویل انبار ناحیه مربوطه می‌دادند. از مشکلات ما در این طرح این بود که اگرچه جمع آوری کردیم و تحویل انبار دادیم، ولی شاید پیش‌بینی هایمان درست نبود چراکه در نحوه مواجهه با افراد متخلف رویه یکسانی نداشتیم و هر کدام از نواحی ۱۲۴گانه به یک صورت خاص عمل نکرده و متاسفانه بسیاری از این افراد که تعهد درستی از آن‌ها گرفته نشده است بازگشتند و همان روال قبلی خود را ادامه داده اند.

از این رو اجرای طرح را متوقف کردیم تا اول چارچوب آن را درست کنیم؛ هرچند به عنوان شرکت شهربان متولی این کار نیستیم و مناطق باید محور باشند، اما از آنجا که نیرو‌های شهربان نوک پیکان اجرای عملیات هستند، مقرر شده که یک تعهدنامه آماده کنیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این تعهدنامه به شهرداران ۱۲۴گانه ابلاغ شود تا وقتی اثاثیه از اغذیه‌فروشی‌ها و فست فودی‌ها گرفته می‌شود و فرد برای بازپس‌گیری می‌آید تعهد بدهد که دیگر به هیچ عنوان نباید میز و صندلی‌هایش را در پیاده رو‌ها بگذارد و کاسبی کند.

وی در مورد پشتوانه قانونی برخورد با سدمعبر صنفی با اشاره به اینکه در بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها اعلام می‌شود که باید با اصنافی که فعالیت‌شان برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند، برخورد شود، گفت: سعی بر این است که در هفته آینده به همه شهرداران نواحی ابلاغ شود و پس از اینکه ابلاغ شد مجددا طرح را اجرایی کنیم و بتوانیم ان‌شاء‌الله حداقل در خیابان‌ها و شریان‌های اصلی شهرمان این منظر را نبینیم.

البته در کنار آن به هر حال عده‌ای با این نوع کار توسط اغذیه‌فروشی‌ها و فست فودی یا رستوران موافق هستند؛ اما حرف ما این است که اگر قرار باشد رستوران‌ها از فضای بیرونی مغازه خود استفاده کنند باید یک چارچوب داشته باشد و قوانین و مقررات بر آن حاکم باشد؛ یعنی شورای شهر مشخص کند هر مغازه با هر صنفی بر اساس شاخص‌های مختلف می‌تواند یک تا ۱.۵ متر پیش بیاید و یک دستورالعمل یا یک قانونی برایش مشخص شود و اگر آن کار مشخص و ابلاغ شود؛ شهرداری می‌تواند از آن تبعیت کند و کسانی که منطبق با آن مصوبه شورا عمل کنند می‌توانند ادامه فعالیت شان را داشته باشند و کارشان را ساری و جاری کنند.

رنجبریان در پاسخ به این پرسش که اکنون چند راسته شهر تهران درگیر سدمعبر صنفی هستند، گفت: اکنون تقریبا ۵۶نقطه یا محور آلودگی شدید سد معبر داریم. البته سدمعبر متعلق به همه مشاغل است که این ۵۶ نقطه یا محور در ۱۸منطقه تقریبا بیشترین در‌برگیری را دارد.

وی ادامه داد:، اما واقعیت این است که سد معبر صنفی فقط به رستوران‌ها که میز و صندلی در بیرون از مغازه خود گذاشتند ختم نمی‌شود، بلکه اگر نگاه کنید مثلا صنف میوه فروش یکی از رسته‌های شغلی است که همیشه سدمعبر دارند و معمولا خود حدود نیم متر یا یک متر تا حتی ۱.۵ متر جلوتر از مغازه، پالت‌های میوه شان را گذاشته اند و همه هم می‌روند از آن‌ها خرید می‌کنند یا صنف‌های لباس‌فروشی که نمود بارز آن را در راسته خیابان حضرت ولیعصر (عج) می‌بینید.

خیلی از جا‌ها که لباس‌فروشی هست لباس‌فروش‌ها رگال‌های لباس شان را بیرون می‌گذارند. می‌خواهم بگویم انواع صنف‌ها سد معبر صنفی دارند و فقط بحث سد معبر میز و صندلی نیست.

رنجبریان با بیان اینکه بررسی‌های لازم انجام شده و درصدد برگزاری طرح هستیم، ادامه داد: یکی از طرح هایمان این است که بساط گستری و بحث سد معبر صنفی در راسته خیابان ولیعصر از خیابان جمهوری تا خیابان فاطمی را بتوانیم کاملا ساماندهی کنیم، اما این مهم مستلزم آن است که مکانی را برای فعالیت این افراد مشخص کنیم تا افرادی را که واقعا نیازمند هستند و کسانی که دارند با کسب و کار واقعی برای زن و بچه‌هایشان روزی کسب می‌کنند، شناسایی و ساماندهی کنیم.

اما متاسفانه در همین راستای چهارراه ولیعصر جایی که کلونی‌های مربوط به بساط گستری و سد معبر هست می‌بینیم یک‌سری لیدر‌هایی هست که حتی شاید ۵۰ بساط، برای یک نفر باشد. یعنی همه اجناس را به یک‌سری افراد سپرده و به آن‌ها حقوق می‌دهد تا اجناسش را برایش بفروشد.

اینجا کسی که سد معبر کرده یک شخص فقیر و نیازمند نیست که فقط چنین کاری را برای گذران زندگی داشته باشد؛ او صاحب یک بیزینس و تجارت است که این افراد قابلیت ساماندهی شدن ندارند و به هیچ عنوان کسانی نیستند که مستحق این باشند که داخل مراکزی بروند که شهرداری برای ساماندهی مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: لیدرهای بساط گستر واقعاً مورد نیاز نیستند زیرا با نیروهای شهرداری درگیر می شوند و حتی قمه می کشند به گونه ای که نیروهای شهرداری در سال های گذشته متحمل آسیب های زیادی شده اند و صدمات سنگینی متحمل شده اند و واقعیت این است که که بسیاری از آنها غیرقابل جبران هستند.”
به عنوان مثال فردی که قطع شده یا فوت می کند دیگر قابل جبران نیست به همین دلیل در این دوره سعی کردیم ارتباط و همراهی خوبی با فرجا داشته باشیم تا بتوانیم برنامه های ساماندهی را به خوبی انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml