مقایسه درمان زردی نوزاد در ایران با خارج از کشور!

زردی در نوزادان بسیار شایع و متداول است از هر ۱۰ نوزاد، ۶ نوزاد به زردی مبتلا می‌شوند. این بیماری به دلیل وجود ماده ای شیمیایی به نام بیلی روبین که در خون نوزاد انباشه می‌شود به وجود می‌آید.

زردی معمولاً در روز دوم یا سوم ظاهر می‌شود. اگر نوزاد شما کاملاً سالم است، زردی خفیف جای نگرانی ندارد و ظرف یک هفته یا بیشتر خود به خود برطرف می‌شود؛ با این حال، یک نوزاد نارس، دارای بیماری زمینه‌ای خون و کبد یا یک نوزاد با سطوح بسیار بالای بیلی روبین به نظارت دقیق و درمان‌های پزشکی نیاز دارد.

زردی در نوزادان به صورت رنگ زرد در پوست و چشم‌ها ظاهر می‌شود.

بیشتر زردی‌ها «یرقان فیزیولوژیکی» است. زمانی که کبد نوزادان با تمام قوا کار کند، زردی فیزیولوژی خود به خود پس از چند روز درمان می‌شود.

نوزادانی که میزان زردی در روزهای پس از تولد بسیار زیاد است، ممکن است نیاز به درمان جدی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین مسائل درمورد زردی این است که کدام روش درمان برای زردی مناسب است؟

ما در این مقاله به بررسی و مقایسه درمان زردی در ایران و خارج می‌پردازیم و انواع روش های درمان زردی نوزاد شامل استفاده از دستگاه فتوتراپی، درمان زردی با طب سنتی، مصرف داروی زردی نوزاد (قطره بیلی ناستر) و غیره، اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

زردی فیزیولوژیکی چیست؟

بیلی روبین یک محصول زائد از تجزیه سلول‌های قرمز قدیمی و آسیب دیده در بدن است. کبد به دفع بیلی روبین به عنوان مواد زائد کمک می‌کند.

در رحم مادر، بیلی روبین نوزاد به بند ناف فرستاده می‌شود و توسط بدن مادر دفع می‌شود. پس از تولد، کبد کودک باید خود بیلی روبین را از بین ببرد و ممکن است چند روز طول بکشد تا کبد با سرعت کامل کار کند؛ در این بین، بیلی روبین اضافی در بدن نوزاد باعث علائم زردی می‌شود.

زردی فیزیولوژیکی باید پس از تشخیص پزشک فوراً درمان شود وگرنه با شدت پیدا کردن آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن نوزاد به همراه داشته باشد.

از جمله عوارض زردی نوزاد می‌توان به بیماری کرن ایکتروس اشاره کرد که باعث آسیب‌های شدیدی به مغز نوزاد می‌شود و سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد.

علائم زردی در نوزادان چه نشانه‌ هایی دارد؟

علائم زردی در نوزادان به علت و شدت زردی در بدن نوزاد بستگی دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ته رنگ زرد در پوست نوزاد که معمولاً ابتدا در صورت و پوست سر ظاهر می‌شود.
  • ته رنگ زرد در قسمت‌های سفید چشم (صلبیه)
  • گسترش رنگ زرد به پوست بدن (در زردی متوسط)
  • زرد شدن کف دست و کف پا (در زردی شدید)
  • خواب آلودگی غیر معمول نوزاد
  • مشکلات تغذیه در نوزاد
  • در برخی موارد، مدفوع روشن و ادرار تیره نوزاد.

باید به هنگام مشاهده هر کدام از علائم زردی نوزاد فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص و تجویز او بهترین درمان صورت بگیرد.

دستگاه زردی نوزاد

روش های درمان زردی نوزاد در خارج از ایران

روش‌های درمان زردی نوزاد در خارج از ایران ممکن است بسته به نوع و شدت زردی و همچنین عوامل محلی و سیستم بهداشتی هر کشور، متفاوت باشد. در زیر، به تعدادی از روش‌های درمان زردی نوزاد که در کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم:

  • نوردرمانی (Phototherapy): نوردرمانی یک روش درمان زردی نوزاد است که با استفاده از تابش نور خاص، بیلی‌روبین خون کاهش پیدا می‌کند. نوزادان مبتلا به زردی در زیر دستگاه فتوتراپی رفته و پوست آن‌ها در معرض طول موج خاص تابیده شده از دستگاه قرار می‌گیرد. این نورها باعث تجزیه بیلی‌روبین در پوست می‌شوند و آن را از بدن نوزاد دفع می‌کنند. نوردرمانی به عنوان یکی از روش‌های اولیه و متداول درمان زردی در نوزادان در سراسر جهان استفاده می‌شود.
  • تبادل و انتقال خون (Exchange Transfusion): در موارد شدید زردی که درمان زردی با نوردرمانی نتیجه‌ای ندارد، تعویض صفراوی ممکن است انجام شود؛ در این روش، مقداری از خون نوزاد با بیلی‌روبین بالا با خون سالم دیگری جایگزین می‌شود؛ این روش به عنوان یک روش درمانی قطعی و فوری در موارد شدید زردی استفاده می‌شود.
  • رژیم غذایی نوزاد: در بعضی از کشورها ممکن است دکتر رژیم غذایی خاصی را برای نوزادان مبتلا به زردی تجویز کنند. مثلاً، ممکن است تغذیه با شیر مادر یا فرمول خاصی که کمک به کاهش بیلی‌روبین در بدن دارد، توصیه شود.

ترنجبین برای زردی

روش های درمان زردی نوزاد در ایران

درمان بیماری یرقان در ایران نیز مانند کشورهای دیگر روش‌های مشابهی مانند استفاده از دستگاه زردی نوزاد، تبادل و انتقال خون و غیره دارد.

  • طب سنتی برای بیماری زردی نوزاد: در کشور ایران با توجه به پیشینه و سابقه‌ای درخشان از قدیم در روش‌های درمانی طب سنتی، برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از روش های درمان بیماری زردی با طب سنتی است؛ در این روش با مصرف گیاهان دارویی مانند ترنجبین و شیر خشت، درجه بیلی روبین خون نوزاد کاهش پیدا می‌کند.
  • قطره بیلی ناستر: یکی دیگر از روش‌ های درمان زردی نوزاد که تنها در ایران رواج دارد، استفاده از داروی زردی نوزاد یا همان قطره بیلی ناستر است. با مصرف قطره بیلی ناستر روند درمان زردی نوزاد سریع به انجام می‌رسد؛ زیرا این دارو از شیرخشت درست شده است و باعث تجزیه بیلی روبین خون نوزاد می‌شود. همچنین در مواقعی با تشخیص پزشک، استفاده هم‌زمان از دستگاه زردی نوزاد و قطره بیلی ناستر برای زردی تجویز می‌شود.

دستگاه فتوتراپی برای زردی نوزاد

فتوتراپی، بهترین روش درمان زردی نوزاد در جهان

باید بدانید که هر کشور ممکن است رویکردها و پروتکل‌های خاص خود را برای درمان زردی نوزادان داشته باشد. بهتر است در صورت بروز زردی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمان برای نوزاد شما را تشخیص داده و توصیه کنند.

معمولاً سریع ترین روش درمان زردی نوزاد، استفاده از دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی) است. اجاره دستگاه زردی نوزاد در همه جای دنیا برای درمان زردی پیشنهاد شده و اثربخشی بالایی در درمان زردی نشان داده است.

استفاده از نوردرمانی با استفاده از دستگاه فتوتراپی با لامپ های ال ای دی، سبب می‌شود تا نورهای مخصوصی که با طول موج ویژه به بدن نوزاد تابیده می‌شوند، بیلی روبین را تجزیه کنند تا از طریق مدفوع از بدن نوزادان خارج شوند.

استفاده از این دستگاه نیاز به مراجعه و بستری کردن نوزاد در بیمارستان برای زردی ندارد!
شما می‌توانید با اجاره دستگاه زردی نوزاد در تهران علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به روند درمان زردی نوزاد خود سرعت ببخشید.

توجه: در مواقعی زردی خفیف خود به خود از بین می‌رود پس استفاده از دستگاه زردی نوزاد نیازمند تجویز متخصص است. به هنگام استفاده از دستگاه فتوتراپی باید میزان و دفعات شیردهی به کودکان افزایش پیدا کند. تغذیه مکرر باعث دفع بیلی روبین بیشتری از بدن نوزاد می‌شود.

حالا با مقایسه درمان زردی در ایران با خارج از کشور شما می‌توانید بهترین روش درمان زردی برای نوزادان را انتخاب کنید.

منابع: www.mayoclinic.org – Zardigram.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml