مقایسه ویژگی‌ها و کارایی دستگاه دی وی آر و ان وی آر

دستگاه‌های dvr و nvr امروزه نقش مهمی در سیستم‌های نظارت تصویری دارند. در این مطلب ضمن بررسی انواع ضبط کننده ویدیویی، به تفاوت‌های دستگاه ان وی آر و دی وی آر می‌پردازیم. آشنایی با تفاوت dvr و nvr و ویژگی‌های و کارایی‌های هر یک از آن‌ها برای افرادی که قصد راه‌اندازی سیستم‌های نظارت تصویری را دارند، ضروری است تا بتوانند تصمیم آگاهانه‌ای در زمینه خرید دستگاه ضبط ویدیو بگیرند.

دستگاه دی وی آر چیست؟

دستگاه DVR (Digital Video Recorder) یکی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های ضبط ویدیو برای سیستم‌های نظارت تصویری است که برای ضبط، ذخیره و بازبینی تصاویر در دوربین‌های آنالوگ و hd کاربرد دارد. اتصال این دستگاه‌ها با دوربین‌ها از طریق کابل کواکسیال برقرار می‌شود.

دستگاه‌های دی وی آر به‌صورت ۴، ۸، ۱۶ و ۳۲ کانال تولید می‌شوند و بر‌اساس تعداد دوربین‌ها می‌توانید دستگاه مناسبی انتخاب کنید. این مدل از انواع ضبط کننده ویدیویی پرفروش هستند و به‌طور عمده در سیستم‌های نظارت تصویری خانگی، اداری، فروشگاهی و غیره استفاده می‌شوند.

دستگاه ان وی آر چیست؟

دستگاه NVR (Network Video Recorder) ازجمله پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ضبط تصاویر، برای سیستم های نظارت تصویری محسوب می‌شود که معمولا در کنار دوربین‌های ip استفاده می‌شود و جابه‌جایی اطلاعات آن نیز در بستر شبکه انجام می‌گیرد. کیفیت بالای ویدیو ضبط شده و همچنین پشتیبانی از قابلیت‌های هوشمند از مهم‌ترین مزایای دستگاه‌های ان وی آر هستند.

لازم به ذکر است که بنابر تعداد دوربین‌هایی که در سیستم نظارت تصویری خود دارید، می‌توانید انواع ضبط کننده ویدیویی nvr را در مدل‌های ۴، ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ کاناله تهیه کنید. گفتنی است، دستگاه‌های ضبط ویدیویی ان وی آر به‌طور کلی بیشتر مناسب کاربری‌هایی مانند سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و مراکز تجاری و صنعتی، با نیاز‌های نظارتی حرفه‌ای هستند.

تفاوت‌های اصلی دستگاه DVR و NVR

تا این بخش، انواع ضبط کننده ویدیویی شامل ان وی آر و دی وی آر را معرفی کردیم و به کاربردهای هریک پرداختیم، اما همان‌طورکه احتمالا در بخش‌های قبلی این مطلب متوجه شدید، دستگاه‌های ان وی آر و دی وی آر تفاوت‌هایی نیز دارند که در انتخاب نهایی خریداران موثر است. در ادامه به بررسی تفاوت dvr و nvr می‌پردازیم.

مقایسه ویژگی‌ها و کارایی دستگاه دی وی آر و ان وی آر

تفاوت دی وی آر و ان وی آر در کیفیت ضبط

ازجمله مهم‌ترین تفاوت‌های دستگاه‌های ضبط ویدیوی ان وی آر و دی وی آر، کیفیت ضبط تصاویر توسط آن‌ها است. دستگاه‌های ان وی آر از دوربین‌های ip پشتیبانی می‌کنند که قادر به ضبط تصاویر، با کیفیت به‌مراتب بالاتری نسبت‌به دوربین‌های متصل به انواع ضبط کننده ویدیویی دی وی آر هستند.

برای مثال دوربین‌های ip قادر به ضبط تصاویر با کیفیت ۴K هستند، درحالی‌که، دوربین‌های متصل به دستگاه‌های‌ دی وی آر معمولا از ضبط تصاویر تا رزولوشن ۱۰۸۰p پشتیبانی می‌کنند.

سهولت جابه‌جایی اطلاعات و نظارت بر شبکه

دستگاه‌های دی وی آر از طریق کابل‌های کواکسیال به دوربین وصل می‌شوند که محدودیت‌های خاص خود را دارد. در طرف مقابل، دستگاه‌های ان وی آر را می‌توانید از طریق LAN یا شبکه اینترنت به دوربین‌های IP متصل کنید.

این مسئله در شرایطی که تعداد دوربین‌های یک سیستم نظارت تصویری زیاد باشد، بسیار کارآمد است. از طرفی اساسا دستگاه‌های ضبط ان وی آر به لطف نوع اتصال خود، می‌توانند از تعداد دوربین‌های بیشتری نسبت به دستگاه‌های دی وی آر پشتیبانی کنند.

با این اوصاف اگر قصد نصب تعداد دوربین‌های زیادی را دارید یا احتمال می‌دهید در آینده شبکه دوربین‌های سیستم نظارت تصویری شما گسترش یابد، دستگاه‌های ان وی آر بهترین گزینه در بین انواع ضبط کننده ویدیویی برای شما هستند.

مقایسه ان وی آر و دی وی آر از نظر سهولت نصب و راه‌اندازی

در بحث نصب و راه‌اندازی نیز دستگاه‌های ان وی آر به‌مراتب مراحل نصب ساده‌تری دارند. برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های دی وی آر بایستی به‌طور دقیق اتصال بین دستگاه و یکایک دوربین‌ها را برقرار سازید. این اتصال برای هر دوربین به‌طور جداگانه و با استفاده از یک کابل کواکسیال انجام می‌شود. از طرفی، نیاز به اتصال یک کابل برق به هر دوربین نیز دارید. در نتیجه، فرایند نصب و نگه‌داری از مجموعه سیستم‌های نظارت تصویری مبتنی‌بر انواع ضبط کننده ویدیویی دی وی آر، به‌مراتب پیچیده‌تر و دشوارتر است.

مقایسه ویژگی‌ها و کارایی دستگاه دی وی آر و ان وی آر

این در حالی است که اتصال دوربین‌ها در سیستم‌های مبتنی‌بر ان وی آر، صرفا با کابل اترنت انجام می‌شود که فضای کمتری نسبت‌به کابل‌های کواکسیال اشغال می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین NVR و DVR

مقایسه ان وی آر و دی وی آر از نظر سرعت پردازش اطلاعات

در بحث سرعت پردازش اطلاعات که یکی از مسائل کلیدی در دستگاه‌های ضبط ویدیو به‌شمار می‌رود نیز برتری با دستگاه‌های ان وی آر است. دلیل این مسئله این است که دوربین‌های IP که با دستگاه‌های ان وی آر جفت می‌شوند، پیش‌از ارسال اطلاعات به دستگاه، آن‌ها را پردازش می‌کنند و این مسئله فشار کمتری برای دستگاه ضبط ویدیو به دنبال دارد. نتیجه همه این موارد این است که سرعت پردازش اطلاعات در دستگاه‌های ان وی آر نسبت‌به دی وی آر بالاتر است.

از طرفی، پردازش اطلاعات در انواع ضبط کننده ویدیویی دی وی آر، کاملا بر‌عهده دستگاه ضبط ویدیو است و این مسئله می‌تواند بر کارایی و سرعت دستگاه اثر منفی بگذارد. یک نکته منفی مهم درباره دستگاه‌های ان وی آر که باید بدانید این است که به‌دلیل نوع اتصال این محصولات به دوربین‌ها، درصورت بروز اختلالات اینترنتی در شبکه ممکن است فرایند ضبط و پردازش تصاویر دچار اختلالات ناخواسته‌ای شود.

مقایسه دستگاه‌های ان وی آر و دی وی آر از نظر قیمت

قیمت انواع دستگاه‌های دی وی آر به تناسب تعداد کانال‌های پشتیبانی شده، کیفیت خروجی و دیگر ویژگی‌ها متغیر است. قیمت این دستگاه‌ها که درحال‌حاضر در بازار در انواع بسیاری موجود هستند، از ۲ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت انواع ضبط کننده ویدیویی ان وی آر نیز از ۳ میلیون تومان شروع می‌شود، اما به‌دلیل کیفیت بالاتر و قابلیت‌های بیشتر، در برترین مدل‌ها به ۶۰ میلیون تومان و حتی بالاتر نیز می‌رسد.

در‌نهایت انتخاب هر‌یک از این مدل‌ها، بستگی به بودجه، شرایط و نیاز شما دارد. امروزه، به‌دلیل قیمت مناسب‌تر و نوع نیازهای کاربران عادی، فروش دستگاه‌های دی وی آر به‌مراتب بالاتر است.

مقایسه ویژگی‌ها و کارایی دستگاه دی وی آر و ان وی آر

دی وی آر بخریم یا ان وی ار؟

همان‌طورکه در طول این مطلب ذکر شد، انواع دستگاه‌های ضبط ویدیو ان وی آر و دی وی آر وظایف نسبتا مشابهی انجام می‌دهند، ولی هریک مزایا و معایب خاص خود را دارد. باتوجه‌به آنچه که درباره تفاوت‌های ان وی آر و دی وی آر گفتیم، شما برای راه‌اندازی یک سیستم نظارت تصویری بایستی به تناسب نیازها و شرایط خود، یکی از این موارد را انتخاب کنید.

در‌مجموع، اگر به‌دنبال یک دستگاه اقتصادی با کیفیت تصویر مناسب باشید، انواع ضبط کننده ویدیویی دی وی آر مناسب‌ترند، اما برای داشتن قابلیت‌های حرفه‌ای با صرف هزینه بیشتر می‌توانید یک دستگاه ان وی آر تهیه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml