مقایسه رکوردهای روحانی و رئیسی در بازار مسکن!

مقایسه عملکرد دو سال اول دولت سیزدهم در زمینه صدور پروانه ساختمانی و سرمایه گذاری در حوزه مسکن با دو سال اول دولت قبل نشان می دهد: حجم سرمایه گذاری های عمرانی در دو سال اخیر با افت قابل توجهی مواجه بوده است.  

به گزارش اخبار تایمز؛ روندی که در دو سال اول دولت حسن روحانی نیز تجربه شد، اما با امضای برجام، این روند در دولت قبل برعکس شد و به یکباره روند صعودی به خود گرفت. حال سوال اینجاست که آیا حجم پروانه های ساخت و سرمایه گذاری در حوزه مسکن می تواند در ادامه دولت سیزدهم با رشد مواجه شود؟

حجت میرزایی، اقتصاددان برای پاسخ به این سوال تصویری از وضعیت کلان اقتصادی کشور ارائه می کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش مسکن قطعا تابعی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور است، به «اکو ایران» می گوید: در حال حاضر در یکی از دوره های بی ثبات اقتصاد کلان با شاخص هایی مانند رشد نسبتاً کم و پرنوسان قرار داریم. نرخ تورم بی سابقه و بسیار بالا. ما در بالا تجربه می کنیم. نوسانات نرخ ارز نیز یکی از عواملی است که چشم انداز اقتصاد کلان را بسیار تاریک می کند.

وی ادامه می دهد: بنابراین برای پاسخ به این سوال و مقایسه این دو دوره باید بررسی کرد که دولت روحانی برای افزایش سرمایه گذاری در کشور و کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد چه کرد و همچنین شاهد بهبود رشد اقتصادی در یک دوره زمانی باشیم. دوره زمانی. ما سه چهار ساله بودیم.

از دیدگاه این اقتصاددان مهم ترین عامل شکل گیری چشم انداز نسبتا بلندمدت در سطح کلان اقتصادی کشور بود.

اما او معتقد است که چنین چشم اندازی در حال حاضر وجود ندارد.

میرزایی در این باره توضیح می دهد: هیچکس نمی داند در شش ماه، یک سال یا دو سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. هیچ کس نمی داند نرخ ارز در پایان سال چقدر خواهد بود. هیچکس انتظار کاهش نرخ ارز را ندارد اما انتظار افزایش نرخ ارز و گسترش تورم در کشور بسیار جدی است. به عنوان مثال، انتظار می رود تورم بخش مسکن در سال آینده با نرخ بالاتری نسبت به تورم عمومی ادامه یابد. در حوزه سرمایه گذاری، چشم انداز اقتصادی مهم ترین مؤلفه برای سرمایه گذاران است. به خصوص زمانی که بقیه اجزای رقیب وارد بازی می شوند و رفتار سرمایه گذاران را شکل می دهند.

وی یکی از این مولفه ها را نرخ سود واقعی در بازار معرفی می کند و می گوید: امروز برای هر تولیدکننده ای که بخواهد تصمیم بگیرد دلیل منطقی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن به طور کلی وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که در حال حاضر سرمایه گذاری در بخش مسکن مطلقاً موجه نیست، بلکه بازار مسکن بازاری ناهمگون، پراکنده و کاملاً محلی است. شاید هنوز در بخش کوچکی از بازار مسکن مانند مسکن لوکس رونق وجود داشته باشد، اما سهم آن در بازار مسکن بسیار بسیار ناچیز است. از سوی دیگر، در حوزه مسکن متعارف یا کوچک، تقریباً چشم‌انداز اقتصادی وجود ندارد و نرخ‌های بازدهی نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت اصلی دولت روحانی با رئیس جمهور در دیدگاه است، تصریح می کند: نکته مهمتر این است که چشم انداز امروز نسبت به دو سال گذشته؛ در حال حاضر در سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ درصد رسیده است. یعنی وقتی رئیس جمهور دولت خود را شروع می کند، چشم انداز گیج کننده و نگران کننده تر است.

دو سال پیش که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، این چشم انداز حداقلی وجود داشت که با یکپارچگی حاکمیت در قوای سه گانه و پذیرش رئیس جمهور منتخب، حتی با نرخ مشارکت بسیار پایین در نظام، برخی ها را حل کند. از مسائل مهم و غیر قابل حل او انجام می دهد. از جمله حل مناقشه هسته ای، احیای برجام یا برخی از موانع و سنگ اندازی هایی که در مقابل دولت روحانی به دلیل عدم وحدت وجود داشت، این سنگ اندازی ها کاهش می یابد و باز هم این تصور وجود داشت که دولتی با عزم و توانایی بالا حاکم خواهد شد، اما امروز همه این دیدگاه ها از بین رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml