میزان طبیعی قند خون و معنی آزمایش قند خون چیست؟

میزان گلوکز و قند خون انسان در طول روز و در شرایط مختلف متفاوت است و هر فردی برای پیشگیری از دیابت باید میزان و تعداد قند طبیعی خون را بداند.

قند خون مقدار گلوکز در خون انسان است. دانستن مقدار طبیعی و نرمال قند خون بسیار مهم است و به شناخت محدوده سطح گلوکز خون کمک می کند و به کنترل دیابت کمک می کند. میزان قند خون در همه شرایط یکسان نیست و این مقدار قبل و بعد از غذا با یکدیگر متفاوت است. در این قسمت از سلامت مرطوب شما را با سطح طبیعی قند خون آشنا می کنیم.

قند خون طبیعی چقدر باید باشد؟

گلوکز پرمصرف ترین قند در بدن است، فروکتوز در میوه ها و لاکتوز در شیر است که پس از مصرف در بدن به گلوکز و در نهایت به انرژی تبدیل می شود. عدد قند خون نشان دهنده پیشرفت بیماری و نوع بیماری است، اگر عدد قند خون فرد کمتر از ۱۰۰ باشد، فرد دیابت ندارد و سطح قند خون طبیعی است. اگر بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد، پیش دیابت است و در آینده مستعد ابتلا به دیابت هستند، قند خون بالای ۱۳۰ دیابت نوع ۱ است و فرد باید خیلی سریع درمان شود.

میزان طبیعی قند خون و معنی آزمایش قند خون چیست؟

افرادی که علائم غیرطبیعی در بدن خود دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. پس از تشخیص اینکه قند خون آنها ثابت نیست، سطح قند خون آنها باید به طور مرتب بررسی شود. آنها همچنین می توانند یک دستگاه گلوکز خون بگیرند و قند خون خود را به طور مرتب در خانه چک کنند. سالمندان باید از غذاهای سبک و کم کالری در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

شاخص هموگلوبین در بدن

شاخص هموگلوبین در بدن نشان دهنده سطح قند خون است، اگر عدد هموگلوبین بالا و میانگین قند خون سه ماه باشد، بیمار باید تحت درمان قرار گیرد. اگر هموگلوبین قند خون بالاتر از حد مجاز باشد، دیابت نوع ۱ است که همراه با مسمومیت، سرگیجه و تکرر ادرار خود را نشان می دهد. در نوع ۲ قند خون بالا نیست و هیچ علامتی ندارد و بیماری باید با آزمایش بررسی شود و پس از تعیین سطح قند خون مناسب، بیمار تحت درمان قرار گیرد.

میزان طبیعی قند خون و معنی آزمایش قند خون چیست؟

در صورت تشخیص قند خون بالا، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از رژیم غذایی مناسب استفاده کند.
  • از اضافه وزن جلوگیری کند.
  • فعالیت مناسب بدنی داشته باشد .
  • در مصرف فست فودها زیاده روی نکند، فست فودها به طور مصنوعی با چربی های مضر و نیز کربوهیدرات های تصفیه شده و مصنوعی اشباع می شوند که این موضوع خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد .

مقدار نرمال قند خون

قند خون نرمال در حالت ناشتا :

برای افراد مبتلا به دیابت : ۱۳۰-۸۰ میلیگرم بر دسی لیتر

برای افراد بدون دیابت : ۹۹-۷۰ میلیگرم بر دسی لیتر

میزان طبیعی قند خون و معنی آزمایش قند خون چیست؟

قند خون نرمال دو ساعت بعد از غذا :

برای افراد مبتلا به دیابت : کمتر از ۱۸۰ میلیگرم بر دسی لیتر

برای افراد بدون دیابت : کمتر از ۱۴۰ میلیگرم بر دسی لیتر

HbA1c:

آزمایش های طولانی مدت گلوکز وجود دارد که به نام های هموگلوبین HbA1c، A1c و A1c شناخته می شوند. این تست میانگین ارزش دو تا سه ماه گذشته را تعیین می کند. HbA1c به صورت درصد بیان می شود.

برای افراد مبتلا به دیابت : ۷% یا کمتر

برای افراد بدون دیابت : کمتر از ۵/۵ %

قند خون نرمال در دیابت بارداری

قند ناشتا و قبل از غذا : ۹۲ میلیگرم بر دسی لیتر

بعد از غذا:۱۲۰ میلیگرم بر دسی لیتر

قند نرمال در مادر باردار با دیابت قبلی
قند ناشتا و قبل از غذا : ۹۹ -۶۰ میلیگرم بر دسی لیتر

بعد از غذا: ۱۲۹-۱۰۰ میلیگرم بر دسی لیتر

HA1c: کمتر از ۶ درصد

میزان طبیعی قند خون و معنی آزمایش قند خون چیست؟

آزمایش قند خون

با انجام آزمایش خون با نوک انگشت می توانید میزان گلوکز و قند خون را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری قند خون می توانید یک سنسور زیر پوست قرار دهید که به این روش اندازه گیری CGM گفته می شود.

برای افرادی که انسولین تزریق می کنند باید به طور مرتب آزمایش خون انجام شود.

برای کنترل قند خون، می توانید میزان گلوکز را پس از خوردن غذاهای مختلف یا انجام فعالیت های مختلف اندازه گیری کنید. میزان قند خون بسته به مقدار و نوع غذا افزایش می یابد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که انسولین تزریق نمی کنند می توانند قند خون خود را در زمان های مختلف اندازه گیری کنند. اکثر افراد مبتلا به دیابت نیازی به آزمایش بین وعده های غذایی ندارند، مگر اینکه از داروهای دیابت استفاده کنند که می توانند قند خون را کاهش دهند.

بهتر است بیماران دیابتی بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، قند خون ناشتا را اندازه گیری کنند. همچنین ممکن است آزمایش قند خون قبل از غذا یا گاهی اوقات ۲ ساعت بعد از غذا، زمانی که قند خون به حالت عادی بازگشته است، مناسب باشد.

برنامه ریزی را آزمایش کنید. آزمایش روزانه به طور همزمان اطلاعات مفیدی به شما نمی دهد، مثلاً قند خون خود را بعد از تعویض قرص یا استفاده از داروی خاص اندازه گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml