نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا قلب گردشگری اروپا محسوب می شود. این کشور در اقتصاد جهان رتبه هشتم را دارد و از نظر تولید ناخالص داخلی در جنوب و غرب اروپا و در دریای مدیترانه قرار دارد که مقصدی جذاب برای گردشگری، تحصیل، اشتغال و مهاجرت تحصیلی و حرفه ای است.
پایتخت ایتالیا رم است و از شهرهای مهم دیگر می توان به میلان، فلورانس، ونیز، ناپل و … اشاره کرد. واحد پول ایتالیا یورو است و جمعیت آن بر اساس آخرین محاسبات ۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود که این کشور از نظر جمعیت در رتبه ۵ اروپا و ۲۳ جهان قرار دارد.
مساحت ایتالیا ۳۰۱۲۳۰ کیلومتر مربع، زبان رسمی مردم آن ایتالیایی و دین رسمی در این کشور مسیحیت با ۹۳.۹ درصد آمار است. ایتالیا همچنین یکی از مقاصد برتر برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود.
در حال حاضر تحصیل در ایتالیا به دلیل امکان استفاده از بورسیه، طرفداران زیادی در بین دانشجویان ایرانی دارد. در این مقاله از اخبار تایمز نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا را خواهیم دید.
نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا

پس از یافتن دانشگاه و رشته مورد علاقه خود و دریافت پذیرش نهایی، دانشجویان بین المللی باید نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. این اسناد شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر

  • ویزای تحصیلی درج شده در پاسپورت (شرط ویزا بعد از پذیرش تحصیلی)

  • عکس پرسنلی تمام رخ جدید

  • تکمیل فرم‌های درخواست ویزا

  • رزومه کامل تحصیلی و کاری

  • ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات

  • انگیزه نامه (Letter of Motivation)

  • توصیه نامه اساتید (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)

  • طرح تحقیقاتی پیشنهادی (Research Proposal)

  • نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر

  • تهیه بلیط پرواز و کپی آن و محل اقامت

  • نامه تاییدیه و تمکن مالی

  • گواهی عدم سوء پیشینه

  • مدارک آزمون بین المللی زبان (آیلتس، تافل و …)

  • بیمه درمانی

  • رسیدهای پرداخت مالی

 

نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا

هزینه‌های تحصیل دردانشگاه های ایتالیا

اکثر دانشگاه های ایتالیا دولتی هستند و تحصیل در هر مقطعی قبل از دانشگاه و در دانشگاه های دولتی این کشور برای ایتالیایی ها رایگان است. تحصیل برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست، اما از طرف دیگر، تحصیل در دانشگاه های دولتی ارزان است و شهریه از ۹۰۰ یورو در سال شروع می شود که برای دانشگاه های برتر ایتالیا تا ۴۰۰۰ یورو در سال می رسد و متوسط ​​شهریه تحصیلی تحصیل در یک دانشگاه بسیار معتبر ایتالیایی ۳۰۰۰ یورو در سال است. البته از طرفی هزینه دانشگاه های خصوصی بالاتر از این مبالغ است و شهریه آنها بین ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است.

هزینه های زندگی در ایتالیا

اگر موفق به پذیرش در یکی از دانشگاه های ایتالیا شدید، اطلاع از هزینه های زندگی دانشجویان در این کشور، شما را از شرایط مالی قبل و بعد از ورود به این کشور مطلع می کند. به طور متوسط ​​هزینه های ماهانه زندگی برای هر فرد بدون احتساب شهریه بین ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ یورو بسته به شهر محل سکونت شما می باشد. به عنوان مثال، هزینه زندگی در شهرهایی مانند رم گرانتر است.
نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا
به طور معمول، بیشترین هزینه مصرفی (به طور متوسط ​​۳۵٪) هر مهاجر مربوط به پرداخت اجاره مسکن است که حدود ۲۰۰-۳۰۰ یورو در ماه برای خوابگاه دانشجویی و حدود ۲۵۰-۵۰۰ یورو در صورتی که دانشجو خانه دو نفره بخواهد. یا افراد بیشتری از ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو برای زندگی و اجاره خانه به صورت جداگانه اجاره می دهند. هزینه هر وعده غذایی بین ۵ تا ۱۲ دلار است. تقریباً در اکثر کشورهای جهان، سیستم حمل و نقل عمومی می تواند وسیله ای برای کاهش هزینه ها باشد. هزینه شارژ مجدد کارت اتوبوس، مترو و تراموا در ایتالیا حدود ۳۵ یورو در ماه است. سایر هزینه های اضافی، مانند پرداخت تلفن همراه یا وسایل سرگرمی، حدود ۳۰-۴۰ یورو در ماه است.

ویزای تحصیلی ایتالیا و اشتغال حین تحصیل

تقریباً تمام دانشجویانی که وارد ایتالیا می شوند نیاز به ویزا دارند. فقط دانشجویان برخی از کشورهای اروپایی از این قانون مستثنی هستند، از جمله دانشجویان نروژ، سوئیس، ایسلند، لیختن اشتاین و کشورهای اتحادیه اروپا. دانشجویان بین المللی فقط می توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند که معادل ۱۰۴۰ ساعت در سال است. ویزای تحصیلی فقط یک سال اعتبار دارد که در صورت لزوم برای قبولی در آزمون های دانشگاهی قابل تمدید مجدد می باشد.
بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر فرصت هایی را برای دانشجویان ایجاد می کنند تا در حین تحصیل برخی از درآمدها را کسب کنند تا بتوانند بهتر با هزینه های تحصیلی و شرایط اقتصادی خود کنار بیایند.
نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا

خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

یافتن محل اقامت در ایتالیا در حین تحصیل ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. دانستن این نکته که همه دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین المللی خوابگاه ارائه نمی دهند، مطمئنا به درک این مشکل کمک می کند. واضح است که اقامتگاه های دانشجویی بسیار مقرون به صرفه تر است. اما اگر آنها وجود نداشته باشند، می توانید یک واحد مشترک پیدا کنید. البته لازم به ذکر است که اگر موفق به یافتن واحد در نزدیکی دانشگاه خود شوید، می توانید در هزینه های حمل و نقل خود صرفه جویی کنید.
در این مقاله سعی شده است اطلاعات کلی در مورد نحوه ورود به دانشگاه های ایتالیا ارائه شود. اگر قصد ورود به ایتالیا و تحصیل در آنجا را دارید، باید همین الان برنامه ریزی کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد فرآیند درخواست در دانشگاه های ایتالیا بیابید. برای اینکه بدانید قبل از ورود به دانشگاه های ایتالیا چه کاری باید انجام دهید، بهتر است با افرادی که در این زمینه تجربه و دانش دارند در ارتباط باشید.
منبع
آژانس مهاجرتی چهره نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml