اولین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی شده است

اولین تراشه هوش مصنوعی IBM که از مغز انسان گرفته شده است، در حال توسعه است. آی بی ام به طور جدی وارد دنیای هوش مصنوعی شده است.

به گزارش اخبار تایمز، اولین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان در دست توسعه است. آی‌بی‌ام به‌عنوان یکی از برترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های فناوری، گامی جدی در راستای فناوری هوش مصنوعی برداشته و قصد دارد محصولاتی مبتنی بر این فناوری توسعه دهد. پیش از این درباره همکاری این شرکت بزرگ با سازمان فضایی ناسا برای تولید مدل هوش مصنوعی برای علوم زمین صحبت کرده بودیم و حالا تلاش بعدی IBM در حوزه هوش مصنوعی کلید خورده است.

تراشه هوش مصنوعی IBM برگرفته از مغز انسان ساخته خواهد شد

با گسترش سیستم های هوش مصنوعی و افزایش انرژی مورد نیاز برای انجام محاسبات توسط این سیستم ها، نگرانی در مورد انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین میزان مصرف آنها به شدت افزایش یافته است.

بر این اساس، محققان IBM به دنبال نمونه سازی اولیه تراشه های هوش مصنوعی جدید هستند که مصرف انرژی بسیار کمتری داشته و به دلیل کارایی بالا، قابل استفاده در گوشی های هوشمند و دستگاه های قابل حمل هستند.

اولین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی شده است

البته جدا از بهره وری و کاهش مصرف انرژی، این تراشه هوش مصنوعی ویژگی جالب و قابل توجه دیگری نیز دارد؛ محققان IBM به دنبال توسعه تراشه ای هستند که اتصالات درون مغز انسان را تقلید کند.

اولین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی شده است

به گفته تانوس واسیلوپولوس، محقق ارشد آزمایشگاه تحقیقاتی IBM در سوئیس:

این تراشه هوش مصنوعی جدید از مغز انسان الهام گرفته شده است، زیرا مغز ما می تواند با حداقل مصرف انرژی به عملکرد قابل توجهی دست یابد. بهره وری انرژی در این تراشه به این معنی است که در محیط هایی با مصرف باتری بسیار کم و محدود می توانیم کارهای بزرگ و بسیار پیچیده را انجام دهیم. به عنوان مثال، در اتومبیل، گوشی های هوشمند یا دوربین.

وی در ادامه سخنان خود توضیح داد که ارائه دهندگان خدمات ابری نیز می توانند از این نسل جدید تراشه هوش مصنوعی برای کاهش هزینه های انرژی و میزان کربن منتشر شده استفاده کنند.

با این تراشه AI دنیای دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌شود

به گفته بی بی سی، بیشتر تراشه های پردازشی موجود دیجیتال هستند، یعنی اطلاعات را به صورت صفر و یک ذخیره می کنند. اما تراشه جدید IBM که بر اساس مغز انسان تولید خواهد شد، از قطعاتی به نام ممریستور (ممریستور یا ترانزیستور حافظه) استفاده می کند که آنالوگ هستند و می توانند طیف وسیع تری از اعداد را ذخیره کنند.

از این تفاوت بین دنیای دیجیتال و آنالوگ می توان به تفاوت کلید چراغ و کلید دیمر با قابلیت کنترل میزان نوردهی لامپ ها اشاره کرد.

اولین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی شده است

مغز انسان نیز آنالوگ است و نحوه کار ممریستورها بسیار شبیه به سیناپس های مغز خواهد بود.

به گفته پروفسور فرانته نری، از دانشگاه سوری (سوری) در انگلستان، ممریستور توانایی به خاطر سپردن تاریخچه الکتریکی را دارد و اتصال تعداد زیادی از آنها به یکدیگر شبکه ای مانند مغز بیولوژیکی را برای ما فراهم می کند.

او با تمام این تفاسیر توضیح داد که تولید تراشه با استفاده از ممریستور کار ساده ای نیست. تولید این نوع تراشه علاوه بر هزینه سرسام آور، با چالش های مختلفی مانند فرآیند تولید بسیار پیچیده و دشوار همراه است. با این حال، پروفسور فرانته نری اظهار داشت:

من به آینده و تراشه هایی که از این فناوری استفاده می کنند خوشبین هستم. این تحولات نشان می دهد که احتمالاً در آینده نزدیک شاهد ظهور تراشه های مغز مانند خواهیم بود.

اولین تراشه هوش مصنوعی IBM با الهام از مغز انسان طراحی شده است

امروزه بسیاری از دستگاه های الکترونیکی ما و حتی گوشی های هوشمند کوچک ما مجهز به هوش مصنوعی هستند که در زمینه هایی مانند دوربین ها و ثبت تصویر به ما کمک می کند.

محققان IBM امیدوارند با تولید تراشه های آنالوگ مشابه مغز انسان، بتوانند جایگزین تراشه های دیجیتال فعلی شوند و علاوه بر کاهش مصرف انرژی و عمر باتری دستگاه های قابل حمل، پیشرفت چشمگیری در صنایع مختلف داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml