نشت امواج رادیویی به وسیله ماهواره‌های استارلینک

دانشمندان در مطالعه‌ای تازه نشان داده‌اند که ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس نشت فرکانس دارند و می‌توانند رصدهای نجومی رادیویی را مختل کنند.

منجمان مدت‌هاست که درباره ازدیاد ماهواره‌ها در مدار زمین ابراز نگرانی می‌کنند. حالا مطالعه‌ای تازه تأیید کرده که منظومه ماهواره‌ای استارلینک درحال نشت امواج رادیویی در باندی خارج از باند فرکانسی مخصوص خود است و این اتفاق می‌تواند بر رصدهای نجومی رادیویی اثر منفی بگذارد.

طبق گزارش اخبار تایمز محققان در مطالعه جدیدی نشان داده‌اند که ماهواره‌های شرکت اسپیس‌ایکس امواج رادیویی فرکانس پایین نشت می‌دهند. «فدریکو دی‌ورونو» از اتحادیه بین‌المللی نجوم و رصدخانه آرایه کیلومتر مربعی (SKA) می‌گوید: «این پژوهش جدیدترین اقدامی است که به درک بهتر اثر منظومه‌های ماهواره‌ای بر رصدهای رادیویی کمک می‌کند.»

دانشمندان با استفاده از رصدخانه  آرایه فرکانس پایین  (LOFAR) در اروپا که شبکه‌ای از حدود ۲۰ هزار آنتن رادیویی در ۵۲ نقطه است، به بررسی این موضوع پرداختند. آن‌ها ۶۸ ماهواره استارلینک را تحت نظر گرفتند و متوجه  نشت الکترومغناطیسی  در آن‌ها شدند.

نشت امواج رادیویی به وسیله ماهواره‌های استارلینک

بررسی ماهواره‌های استارلینک چه چیزی را نشان می‌دهد؟

«سیس باسا»، منجم مؤسسه نجوم دارویی هلند می‌گوید: «ما با LOFAR تشعشعاتی در دامنه ۱۰۰ تا ۱۸۸ مگاهرتزی را در  ۴۷ مورد از ۶۸ ماهواره‌ای  که تحت نظر گرفته بودیم، مشاهده کردیم. این دامنه فرکانسی شامل باندی حفاظت‌شده بین ۱۵۰.۰۵ تا ۱۵۳ مگاهرتز است که توسط اتحادیه جهانی مخابرات به رصدهای نجومی اختصاص داده شده.»

البته به‌نظر می‌رسد که این نشت رادیویی  غیرتعمدی  است و قوانین خاصی را زیر پا نمی‌گذارد، چون قوانینی درباره تداخل الکترومغناطیسی در فضا وجود ندارد. درمجموع اثر این نشت رادیویی هم نسبتاً اندک است، اما این نگرانی وجود دارد که در آینده شرایط تغییر کند. با افزایش شمار ماهواره‌های استارلینک متعلق به اسپیس‌ایکس، این امواج رادیویی هم ممکن است بسیار بیشتر شوند.

اگرچه درحال‌حاضر هزاران ماهواره در مدار وجود دارد، ولی محققان با اسپیس‌ایکس مکاتباتی را انجام داده‌اند تا جلوی این مشکل در ماهواره‌های بعدی گرفته شود. با توجه به اینکه همچنان هزاران ماهواره دیگر قرار است به مدار پرتاب شود، این اتفاق می‌تواند از یک بحران جدی جلوگیری کند.

نتایج پژوهش حاضر در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml