برنامه دولت و مجلس برای ساماندهی بازار مسکن/ بازه زمانی خانه دار شدن به ۱۲ سال می رسد؟

دولت سیزدهم و شورای اسلامی به طور همزمان در تلاش برای ساماندهی بازار مسکن هستند. با توجه به نوسانات قیمت مسکن، مدیریت شهری مدت خانه دار شدن برای هر ایرانی را حدود ۷۰ سال اعلام کرده است. در این شرایط، قوای مقننه و مجریه در نظر دارند در قالب برنامه هفتم توسعه این زمان را به ۱۲ سال کاهش دهند.

به گزارش اخبار تایمز، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در نشست خبری گفت: دسترسی به مسکن در پایان برنامه برای هر ایرانی به طور متوسط ۱۲ سال در نظر گرفته شد که در واقع تحقق پیشنهاد دولت در این زمینه بود. همچنین در پایان برنامه ۱۵ درصد ساخت مسکن به صورت صنعتی و ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی، ۲۰۰ هزار مسکن روستایی، ۱۰۰ هزار مسکن در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار نوع مسکن با مجموع یک میلیون مسکن انجام شود. واحدهای سالانه در برنامه پیش بینی هفتم. بوده است

محسن زنگنه یکی دیگر از مصوبات را تغییر راهبرد کشور در حوزه مسکن دانست و گفت: موضوع گسترش ساخت و ساز افقی مسکن به جای ساخت و ساز عمودی است. در این راستا، وزارت راه و شهرسازی را موظف کردیم با اولویت ایجاد مسکن معیشتی در روستاهای کوچک، حداقل ۰.۲ درصد از اراضی کشور را با حداکثر تراکم ۶۰ نفر در هکتار به ظرفیت مسکونی کشور اضافه کند. و شهرهای متوسط و مناطق مرزی. و عملاً تهران و تعدادی از کلانشهرها مشمول این موضوع نمی شوند و با این سیاست به دنبال آن هستیم که به جای توسعه ارتفاعی و عمودی به سمت توسعه افقی حرکت کنیم تا نقاطی از ایران که دارای اراضی قابل سکونت هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

حذف شرط سکونت پنج ساله در برنامه‌های عرضه مسکن دولتی

زنگنه تصریح کرد: برای تسهیل مهاجرت معکوس افراد، شرط ۵ سال سکونت را حذف کردیم و اگر فردی بخواهد از تهران در یکی از شهرستان های با تراکم زیر ۶۰ نفر در هکتار زمین دریافت کند. مشمول ۵ سال اقامت در آن شهر نباشد. همچنین تسهیلاتی برای زوج های جوان و تعیین تکلیف برای ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم.

مقرر شد وزارت راه زمینی برای ساخت ۱۰ هزار واحد و تغییر کاربری بدهد تا بتوانیم در طول برنامه مشکل مسکن نیروهای نظامی را حل کنیم. وزارت راه نیز موظف شد زمین مورد نیاز فرجا و نیروی انتظامی را برای ساخت مسکن در اختیار کارکنان این نیرو قرار دهد. در حوزه مسکن به دنبال توسعه افقی و عملیاتی شدن قانون جهش تولید مسکن هستیم و خلاءهای قانون در این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.

تامین زمین برای حدود ۱.۸ میلیون واحد مسکونی

از سوی دیگر دولت در حال حاضر در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال است. طبق آخرین آمار برای یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحد زمین تامین شده است. در بخش ساختمان ۴۴۳ هزار واحد با سازنده قرارداد، ۳۲۶ هزار واحد دارای پروانه ساخت و ۱۸۲ هزار واحد در مرحله فونداسیون است.

همچنین سایر نهادها و ارگان های مرتبط با حوزه مسکن نیز ماموریت های خود را در قالب تامین مسکن دنبال می کنند. در این بخش بنیاد مسکن جشن نوسازی تمامی منازل روستایی را در سال ۱۴۱۰ در نظر گرفته است که در حال حاضر ۵۴ درصد واحدهای روستایی مقاوم سازی شده است. پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وام ساخت و ساز با سود ۵ درصد و سندسازی تمام خانه های روستایی تا پایان برنامه هفتم توسعه از دیگر برنامه های بنیاد است.

شورای اسلامی به منظور کنترل بازار مسکن و قیمت اجاره بها در حال بررسی لایحه ای است که در حال حاضر با اعتراض شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده و پس از رفع ایرادات به تصویب می رسد.

دولت از ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری موضوعات ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه های خالی وام مالیاتی و اجاره ای و تعمیرات مسکن را در قالب طرح ساماندهی بازار مسکن پیگیری می کند. تاکنون ۱۹۱۰ شرکت املاک غیرمجاز در کشور شناسایی و پلمب شده است. برای شرکت های متخلف معرفی شده به تعزیرات حکومتی ۱۳۵ میلیارد تومان جریمه نقدی صادر شده است.

مجموع عوامل فوق در کنار موضوع کاهش نرخ ارز و ثبات بازارهای موازی موجب ثبات بازار مسکن و در مواردی افت قیمت شده است. بر اساس بررسی های میدانی، در ۲.۵ ماه گذشته قیمت مسکن پیشنهادی در تهران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml