نکاتی که متقاضیان وام مسکن باید قبل از دریافت تسهیلات بدانند

برای دریافت وام جعاله باید مدارک تهیه کنید و مبلغ این وام برای هر نفر تا پایان سال جاری ۸۰ میلیون تومان با سود ۲۲.۵ درصد و مدت بازپرداخت اقساط می باشد. ماهیانه حدود ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان باشد، ۵ سال است.

پرداخت اقساط به سه روش

افرادی که از طریق خرید اوراق حق تقدم موفق به دریافت تسهیلات مسکن می شوند می توانند اقساط خود را به سه روش ساده سالانه و دوره ای پرداخت کنند.
در روش ساده می توانید مبلغ ثابتی را در مدت بازپرداخت اقساط پرداخت کنید که رقم قسط اول دقیقاً با رقم آخرین قسط برابر است. در روش پلکانی سالانه یا دوره ای اقساط از مبلغ کم شروع می شود و سال به سال (سالانه) یا ۴ سال به ۴ سال (دوره ای) افزایش می یابد که اقساط اول بسیار سبک بوده و با افزایش زمان این اقساط افزایش می یابد.

اخذ وام ساخت و ساز با اوراق حق تقدم

برای گرفتن وام خرید مسکن هم می تونید از اوراق حق تقدم مسکن یا همون تسه استفاده کنید. با استفاده از اوراق قرضه، نیازی نیست برای دریافت وام منتظر بمانید و سپرده بگذارید. برای گرفتن وام مسکن نیاز به خرید ۱۶۰۰ برگ کاغذ است که قیمت فعلی آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. به زبان ساده: برای دریافت وام ۸۰۰ میلیونی مسکن برای زوجین باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان اوراق حق تقدم بانک را خریداری کنید تا تسهیلات خرید مسکن دریافت کنید.

رابطه میزان تسهیلات با سن بنا

تسهیلات خرید مسکن تا ۲۵ سال از محل خرید اوراق حق تقدم آپارتمان های نوساز قابل پرداخت است و در صورتی که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بین ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته باشد مبلغ کمتری می باشد. – حدود نیمی – از سقف تسهیلات ۴۸۰ میلیونی مسکن به وی تعلق می گیرد. آپارتمان هایی که بیش از ۳۰ سال عمر دارند مشمول رهن نخواهند شد و بهتر است سراغ آنها نروید.

تکمیل امتیاز با خرید اوراق حق تقدم

اگر امتیاز مسکن انفرادی جوانان به حد نصاب نرسیده باشد، می تواند با خرید اوراق، کمبود خود را جبران کند. در این صورت سقف وام نباید از سقف وام اوراق (۴۸۰ میلیون در تهران، ۳۲۰ میلیون در شهرهای بزرگ و ۲۴۰ میلیون در سایر شهرها) بیشتر شود.

امتیاز تسهیلات مسکن به ازای هر شش ماه یک برابر متوسط موجودی حساب محاسبه می‌شود و روش محاسبه امتیاز تسهیلاتی بدین ترتیب است که متوسط موجودی حساب به ازای کمترین مانده در طی روز در نظر گرفته خواهد شد و در قالب فرمول زیر محاسبه می‌شود.

تسهیلات زوجین با خرید اوراق یک‌نفره

در صورتی که زوجین همزمان قصد گرفتن وام خرید خانه را داشته باشند و یکی از آنها ودیعه مسکن داشته باشد، شخص دیگر می تواند وام خود را از روی اسناد تامین کند. در این صورت سقف وام در تهران برای هر زوج ۴۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

نحوه خرید و قیمت روز اوراق حق تقدم

متقاضیان استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می توانند این اوراق را از طریق شرکت های کارگزاری خارج از بورس یا شعب بانک مسکن خریداری کنند. قیمت خرید و فروش هر سهم اوراق حق تقدم با توجه به قیمت پایه روز گذشته توسط بورس تعیین و اعلام می شود، اما یادتان باشد برای دریافت تسهیلات باید ۱۶۰۰ سهم یا اوراق حق تقدم خریداری کنید. برای دریافت آخرین اطلاعات قیمت اوراق بانک مسکن می توانید به یکی از شعب کارگزاری خارج از بورس مراجعه کرده و یا از طریق قسمت قیمت اوراق تسهیلات مسکن استعلام نمایید.

خریدوفروش اوراق حق تقدم

اوراق موجود در بانک مسکن از محل تخصیص به سپرده گذاران حساب ممتاز اخذ می شود و این سپرده گذاران اوراق خود را برای فروش به کارگزاری بانک مسکن ارائه می کنند و متقاضی دریافت تسهیلات با اوراق حق تقدم اقدام به خرید این اوراق می کند و تسهیلات مسکن را بدون انتظار دریافت می کند. در واقع پول حاصل از خرید اوراق پرداختی توسط وام گیرنده به حساب دارنده حساب حق بیمه (اوراق قرضه) واریز می شود و بانک املاک یا کارگزار به عنوان واسطه بین تامین کننده و متقاضی عمل می کند.

نحوه فروش و یا پس دادن اوراق خریداری‌شده

اگر متقاضی دریافت تسهیلات مسکن پس از خرید اوراق، از دریافت وام منصرف شود و قصد فروش و یا بازپس‌گیری پول خود را داشته باشد، امکان فروش اوراق خریداری‌شده و بازگشت پول حداقل پس از ۶ ماه وجود نخواهد داشت و بعد از گذشت زمان تعیین‌شده می‌تواند اقدام کند.

مابه‌التفاوت وام اوراق حق تقدم بانک مسکن

امکان دریافت مابه التفاوت وام مسکن بانک مسکن در زمان مبادله وثیقه یا حین انتقال مانده بدهی مشروط بر اینکه سقف های ۴۸۰ میلیون تومان در تهران، ۳۲۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و ۲۴۰ میلیون باشد. تومان در سایر مناطق شهری برآورده می شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml