نکات مهم در هنگام پنچرشدن لاستیک

پنچر شدن لاستیک یک پیش آمدی است که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد و چیز عجیبی نیست. نکته مهم در هنگام این اتفاق این است که شما بعد از پنچری چه کاری باید انجام دهید، چگونه به رانندگی خود ادامه دهید؟ آیا اصلا باید با لاستیک پنچر رانندگی بکنید یا نه؟ این ها تماما مواردی هستند که امروز در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

به نقل از سایت لاستیک مارکت بهترین فروشگاه لاستیک ایران؛ پنچری ماشین شاید خیلی اتفاق ترسناکی نباشد اما وقتی ترسناک است که این پنچری در سرعت بالا اتفاق بیفتد. فرض کنید در لاین سوم یک آزادراه و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید که ناگهان لاستیک پنچر می‌شود، در این حالت بهترین واکنش چیست؟

آیا باید با لاستیک پنچر همچنان حرکت کرد؟

یادم هست مدتی پیش لاستیک ماشین خودم دچار پنچری شده بود و ماشین یکی دو روز درب منزل پارک بود تا سر فرصت به سراغ پنچرگیری آن بروم؛ در طی این دو روز تقریبا تمامی باد لاستیک خالی شده بود و لاستیک اصطلاحا کف زمین خوابیده بود ولی با همان وضعیت سعی کردم به مغازه آپاراتی که ۱۰۰ متر باهام فاصله داشت ماشین رو ببرم؛ به محض رسیدن به آپاراتی، شخصی که در آنجا کار می‌کرد مرا مورد عتاب قرار داد که با این کار فقط باعث آسیب بیشتر به ماشین می‌شوی پس اصلا با چرخ پنچر حرکت نکن.

اما گاهی وقت‌ها هست که پنچری چرخ شما به حدی است که در حرکت شما تاثیری نمیذارد و تا وقتی باد دارد خودتان را می توانید به آپاراتی برسانید و می توانید در این شرایط به حرکت با ماشین ادامه دهید. البته که به صورت کلی ما توصیه می‌کنیم با ماشین پنچر اصلا حرکت نکنید چرا که ممکن است سلامت سرنشینان ماشین تحت خطر بیفتد و به خود اجرای چرخ و لاستیک نیز آسیب وارد شود.

چگونه متوجه شویم چرخ پنچر شده؟

مهارت هر راننده در مواقع اضطراری مشخص می شود و شما باید بدانید چه نشانه هایی هستند که نشان از پنچری لاستیک شما دارند.

  • سفت شدن فرمان خودرو 

اولین نشانه‌ای که هنگام پنچری خودرو خود را نشان می‌دهد، سفت شدن فرمان است. یعنی دیگه به اون راحتی همیشه قابل چرخش نیست و بعضا داخل پیچ ها ماشین با سختی خیلی زیادی می پیچد. در این زمان باید به پنچر بودن لاستیک شک کنید و در اولین مکان توقف کنید و لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

  • لرزش لاستیک 

نشانه دیگر لرزش لاستیک ها هستند که این لرزش تا حدی پیش رود که می تواند باعث شود کلا اختیار فرمان از دست راننده خارج شود.

images_1706691486_65ba0b9e65b4b.png

  • انحراف خودرو به چپ و راست 

وقتی لاستیک خودرو پنچر می‌شود، خودرو به چپ و راست کشیده می شود؛ اگر تا بحال در سرعت بالا پنچر کرده باشید کاملا این مورد را حس کردید که ماشین تعادل خوبی ندارد و به چپ و راست کشیده می‌شود. در این زمان احتمالا لاستیک از کناره‌ها پنچر شده است که حتما در اولین مکان توقف کنید و سعی کنید لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

اگر پنچر شدیم چکاری انجام بدیم؟

تفاوتی نمی کند چه نوع لاستیکی زیر ماشین خود انداخته‌اید، چه لاستیک ایرانی مانند لاستیک کومهو، لاستیک یوکوهاما و لاستیک دانلوپ، هر دو ممکن است دچار پنچری شوند و تفاوتی در خود پنچری ندارند؛ اما اگر پنچر شدیم باید در آن لحظه چکاری انجام دهیم؟

اگر در سرعت پایین پنچر کنید بهترین کار هدایت ماشین به کنار خیابان است و شروع به عملیات پنچرگیری یا تعویض لاستیک زاپاس با لاستیک پنچر است؛ اما این داستان وقتی در سرعت بالا پنچر می کنید فرق می کند. در سرعت بالا کنترل روی ماشین به حداقل خودش می رسد و همین باعث حرکات ناگهانی می شود که ممکن است خطرات بسیار زیادی برای شما داشته باشد. به همین علت می خواهیم راهکارهایی را به شما بگوییم که بدون هیچ خطری بتوانید ماشین پنچرشده را کنترل کنید.

  • اول از همه به خودتان مسلط باشید

این که سعی کنید خودتان را کنترل کنید واقعا چیزی نیست که فقط در کتاب‌ها باشد؛ بلکه قسمت مهم ماجرا است و اگر شما در لحظه‌ای که دچار پنچری می‌شوید نتوانید به روان خودتان مسلط باشید ممکن است تصادفات سنگینی رخ دهد. این ذهنیت را که در صورت پنچری قطعا چپ خواهم کرد یا ماشین آسیب می‌بیند را از ذهن پاک کنید و سعی کنید شرایط را در دست بگیرید.

  • تکان های شدید عادی است

وقتی باد لاستیک خودرو به یکباره کاهش می یابد، تکان های شدید کاملا عادی است و احتمالا کل سراسر ماشین را لرزش فرا خواهد گرفت. در چین حالتی سعی کنید فرمان را محکم بگیرید و از پرتاب خود به این طرف و آن طرف جدا بپرهیزید.

  • حرکات ناگهانی اکیدا ممنوع!

قطعا بهترین راه برای کنترل وسیله نقلیه قرار گرفتن در سمت راست راه و کم کم توقف است اما این فرآیند باید به آرامی و با کنترل انجام شود. شما اگر بخواهید یک دفعه به راست فرمان بدید احتمال برخورد با خودروهایی که در لاین های سمت راست هستند وجود دارد و در عین حال احتمال چپ کردن نیز وجود دارد. بنابراین سعی کنید این کا را به آسانی انجام دهید.

images_1706691517_65ba0bbd3267e.png

  • گاز را رها نکنید

یا به عبارت دیگر بهتر است بگوییم ترمز نکنید. احتمالا اگر شخصی بدون آمادگی در چنین شرایطی قرار گیرد اولین کاری که می کند ترمز گرفتن است که چنین کاری عین خودکشی است! وقتی لاستیک باد ندارد یعنی نیروی چسبندگی ندارد که با استفاده از ترمز بخواهید ماشین را نگه دارید پس همه فشار به سمت همان لاستیکی میرود که باد کافی ندارد.

در چنین شرایطی و با سرعت بالا وقتی پای خود را از روی گاز بردارید انگار ترمز کرده اید چرا که به یکباره دور موتور پایین می آید و همین باعث ایجاد خطر می شود. در چنین شرایطی بهترین کار کاهش سرعت با سنگین کردن دنده است تا بتوانید ماشین را به آرامی در کناری متوقف کنید.

  • ماشین را در نقطه ای امن متوقف کنید

وقتی سرعت به اندازه ای که کم شد که می توانستید به ماشین جهت دهید کم کم به سمت راست مسیر حرکت کنید و سعی کنید ماشین را متوقف کنید. توصیه ما این است که در لحظه آخر نیز ریسک گرفتن ترمز را نکنید و سعی کنید با استفاده از ترمز دستی را ماشین را متوقف کنید.

البته در آزادراه‌ها و اتوبان هایی که ماشین‌ها با سرعت بالا در حال حرکت هستند شاید رسیدن به این نقطه کمی سخت باشد که در کمال آرامش بخواهید این کار را انجام دهید ولی در نظر داشته باشید بهترین کار انجام همه این کارها است.

سخن پایانی 

امروز در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به بررسی نکات مهم بعد از پنچر شدن بپردازیم و به شما آموزش دهیم بعد از پنچری چه کاری باید انجام دهید. ممکن است عوامل مختلفی روی پنچری شما تاثیر بگذارید عواملی مث کیفیت لاستیک، قیمت لاستیک، مدت زمانی که از تولید لاستیک می گذرد و … و باید دقت کنید قبل از هرگونه سرعت و سفر رفتن حتما از کیفیت لاستیک های خود اطمینان داشته باشید تا ریسک‌های مربوط به پنچری‌های مربوط به خود لاستیک را به حداقل برسانید. حال نوبت شماست؛ تا به حال پنچر کرده‌اید؟ بعد از پنچری چه کارهایی را باید انجام داد؟ منتظر نظرهای شما در کامنت ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml