هدف از نمایش خودروهای گران قیمت در سیستم یکپارچه چه بود؟

بر اساس چهارمین اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودرو، با توجه به روند رو به رشد تولید خودرو در سال جاری و عدم تمایل بخشی از متقاضیان به تکمیل پرداخت با وجود فراخوان خودروسازان و ظرفیت های خالی موجود برخی شرکت های خودروسازی. در راستای اجرای تصمیمات کارگروه شورای رقابت خودرو و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کرده و دارای پروفایل کاربری بودند، ظرفیت های خالی خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه عرضه شد. .

به گزارش اخبار تایمز و بر اساس اعلام سامانه یکپارچه، در این مرحله با توجه به اعلام شرکت های کرمان موتور و مدیران خودرو مبنی بر امکان فروش فوق العاده محصولات خود، این محصولات حداکثر به مدت ۳ ماه به دست مشتریان می رسد.

بر اساس برنامه وزارت امنیت، سامانه یکپارچه عرضه خودرو از ساعت ۲۰ روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه برای ۳ درصد از متقاضیان باقیمانده از مرحله دوم که خودرو اختصاص نداده بودند، به مدت ۳ روز افتتاح شد. پنجشنبه ۹ شهریور و در این مدت متقاضیان مهلت داشتند.

طبق اطلاعیه شماره چهار، برای کلیه متقاضیان محصولات شرکت های ایران خودرو و کرمان موتور که تاریخ تحویل آنها در فصول آتی یا سال ۱۳۹۳ از قبل مشخص شده است، امکان انتقال خودرو از محصولات همین شرکت و سپس تکمیل پرداخت ارائه شد.

از شرکت کرمان موتور چهار مدل خودرو جک J4، J7، S3، S5 و پنج خودرو آریزو ۶، FX، تیگو ۷، X22 و X55 برای متقاضیان در نظر گرفته شد.

قابل تامل است که در حالی که قرار بود در بازگشایی سامانه یکپارچه در شهریورماه «محصولات جدید» و «ظرفیت جذب نشده خودروساز» عرضه شود، این وعده محقق نشد و سامانه با عرضه ۲ دستگاه مونتاژکننده افتتاح شد.

با پایان یافتن زمان ثبت نام متقاضیان در سامانه یکپارچه خودرو، نتایج ۲۰ شهریورماه اعلام شد و متقاضیان می توانند برای اطلاع از جزئیات ثبت نام خود به سامانه مراجعه کنند.

این در حالی است که هم اکنون نیز این خودروسازان همان محصولات را در نمایندگی های خود به صورت فروش فوری و فروش ۳ ماهه عرضه می کنند، بنابراین در حالی که طبق وعده وزارت حراست، عرضه محصولات جدید قرار بود. در این زمان از بازگشایی سیستم یکپارچه، این موضوع تکمیل نشد، انتظار می رفت این بار محصولات مختلفی عرضه شود، اما خبری از عرضه محصولات جدید و متنوع نبود و خودرو عرضه در سیستم یکپارچه در این زمان با ۹ خودروی گرانقیمت که اکثریت جامعه قابل خرید نیستند انجام شد. به نظر می رسد این نوبت عرضه فقط یک حرکت نمایشی و برای حل تکلیف بوده است.

با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروهای سواری در کشور و بر اساس شاخص های تمرکز بالا، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات در سال های اخیر، قدرت انتخاب پایین مصرف کنندگان، برخی مقررات قانونی از جمله ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب ۳ مهر ۱۴۰۰ بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون سازمان صنعت خودروسازی. مصوب ۱۸ دی ۱۴۰۱ که ضمن دریافت نظر مشورتی، وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر کرد. و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی خودرو. صنعت در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml