هدیه اردوغان به سران کشورهای عربی محصول فروپاشی برجام بود

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: هدیه ای که اردوغان به امیر قطر و ولیعهد عربستان داد، روشن می کند که تحریم ایران برای کدام کشور نعمت است و برای چه کسانی بحران ایجاد کرده است.

به گزارش اخبار تایمز، در سفر اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشورهای عربی هدایایی از سوی اردوغان به مقامات این کشورها اهدا شد که بحث ها و جنجال های زیادی را به همراه داشته است. ترکیه اکنون یک خودروی ملی دارد که به بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و امیر قطر هدیه داده است. ماشینی به نام توگ. رئیس جمهور ترکیه که روز سه شنبه وارد قطر شد، پیش از مذاکرات دوجانبه با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، یک خودروی “تگ” آبی رنگ به وی اهدا کرد. اردوغان در سفر خود به عربستان، یک خودروی تاگ سفید رنگ را نیز به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هدیه کرد.

ویدئویی که رسانه های ترکیه منتشر کرده اند نشان می دهد که ولیعهد و رئیس جمهور ترکیه به سمت خودروی برقی ترکیه ای از نوع “تاگ” حرکت می کنند، در حالی که شاهزاده محمد بن سلمان در حال رانندگی خودرو و اردوغان در کنار او نشسته است و با هم از کاخ صلح در جده به سمت اقامتگاه رئیس جمهور ترکیه می روند.

همزمان خبرگزاری آناتولی گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک خودروی ملی ترکیه “تگ” را به شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات متحده عربی هدیه کرد.

بر این اساس اردوغان در کاخ الوطن با النهیان دیدار کرد و پس از این دیدار یک خودروی تاگ سفید رنگ به وی اهدا کرد.

افسوسی برای یک فرصت از دست رفته

وی افزود: طراحی خودرویی که اردوغان به سران کشورهای عربی هدیه داد توسط شرکت ایتالیایی پنین فارینا انجام شده است. پس از برجام، این شرکت قرار بود پلتفرم و بدنه را در قالب کنسرسیوم طراحی با ایران خودرو طراحی کند. در این راستا مشارکت قطعه سازان نیز پیش بینی شده بود تا بتوانیم مدل های متنوعی با فیس لیفت های متفاوت از این پلت فرم داشته باشیم اما در سال ۱۳۹۸ با توجه به اتفاقاتی که افتاد این شرکت نیز از ایران خارج شد.

وی بیان کرد: در آن زمان هنوز خودروهای برقی به خودروهای بازاری تبدیل نشده بودند، اما صحبت هایی درباره تولید خودروهای برقی مطرح شد و بحث تولید خودروهای هیبریدی و برقی نیز در این راستا دیده می شد.

وی گفت: متأسفانه پس از تغییرات مدیریتی ایران خودرو در آن زمان و سپس خروج شرکت های خارجی از ایران، دقیقاً این طرح آماده با ترکیه قرارداد بسته شد و اکنون محصول همین قرارداد به اولین خودروی ملی این کشور تبدیل شده است.

وی گفت: کسانی که معتقدند تحریم ها برای ایران نعمت است، با دقت به این تصاویر نگاه کنند و پاسخ دهند نعمتی که می گویند کجاست؟

وی در توضیح این مطلب افزود: هنوز برخی در داخل برجام به عنوان ضرر برای کشور وجود دارد، در حالی که در زمان امضای برجام، ما در اتاق بازرگانی با سیل هیئت های خارجی مواجه بودیم و بسیاری از این شرکت ها با آگاهی از وضعیت ایران و منابع این سرزمین و امنیت موجود در کشور، قصد سرمایه گذاری در کشور را داشتند.

وی گفت: مخالفان برجام همچنان نظر خودشان هستند در حالی که ثمره تبانی با دنیا را مستقیم می توان دید.

وی گفت: در دنیای امروز آنچه زمینه را برای دوری از تحریم ها فراهم می کند بی شک صادرات پیچیده از کشور است. صادرات کالاهای صنعتی با تکنولوژی بالا اما متاسفانه در صدد صادرات مواد اولیه و … هستیم و حتی هدایای ما نیز پیچیدگی صنعتی خاصی ندارد.

وی با قدردانی از قالیبافان و بافندگان در ایران گفت: فرش هدیه گرانبها و ارجمندی است اما وقتی می بینیم نقش و نگار فرش ما را افغانستان گرفته و دیگران از آن کپی می کنند طبیعی است که احساس خطر کنیم. ما قدرت تولید صنعتی را در ایران داشتیم و داریم اما هیچ وقت از این قدرت و این فرصت ها استفاده نکردیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همزمان در زمان اجرای برجام بحث تبدیل شدن ایران به قطب تولید دارو، قطعات، خوراکی ها و … مطرح شد که متاسفانه با مهاجرت شرکت های خارجی کشورهای اطراف این موضع گیری ها را اتخاذ کردند و شاهد هستیم که آذربایجان و ترکمنستان و غیره در تلاش هستند تا به قطب تولید دارو تبدیل شوند و سایر کشورها به قطب تولید دارو تبدیل شوند و پاکستان نیز به قطب تولید قطعات تبدیل شوند.

هدیه اردوغان به سران کشورهای عربی محصول فروپاشی برجام بود

از بلایی که سر خودروسازان آمد عبرت بگیریم

شریعتی تاکید کرد: همیشه می گویند صنایع از فرصت تحریم استفاده کنند، ببینید چه بر سر خودروسازی ایران آمده است. در صنعت لوازم خانگی نیز همین مسیر در حال طی شدن است. اینها اتفاقات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: به محض اینکه انتقاد می کنند می گویند تکلیف نیروی کار و اشتغال موجود چه می شود و باید حمایت شوند. طبیعتاً نیروی کار دارای مشاغل تضمینی بیشتری در صادرات کالاهای صنعتی به خارج از کشور است.

وی به صحبت های اخیر نماینده تهران میرسلیم اشاره کرد و گفت: خوشحالم که فردی مثل آقای میرسلیم صراحتا نظر خود را اعلام می کند، اما ایشان و یارانش باید توضیح دهند که چرا به نام حمایت از تولید داخل، درهای صنعت خودرو را بسته اند. آیا این خودروی ترکیه ای با خودروی ایرانی تفاوت دارد، آیا صادرات این خودروی ترکیه ای با صادرات پراید یکی است؟ چگونه است که امروز ترکیه صادرات خودرو را آغاز کرده است، آن زمان همچنان در تلاش هستیم که ببینیم کدام خودروهای خارجی اجازه ورود به ایران را دارند یا خیر.

وی گفت: موضوع گفتگو این است که باید روابط خود را با دنیا احیا کنیم. می خواستیم آقای رئیسی این هدیه را به سران کشورهای حاشیه خلیج فارس بدهد. در این صورت سفر او به آفریقا نیز ارزشمند خواهد بود.

وی گفت: چند شرکت در دنیا توانایی تولید و طراحی خودرو را دارند، این شرکت ایتالیایی یکی از آنها بود که به ایران آمد و می خواست کار کند، اما همانطور که وزیر امور خارجه سابق آقای ظریف اشاره کردند، ما در آن زمان به اشتباه وارد بازی ایران هراسی شدیم و اجماع جهانی علیه ما شکل گرفت.

اقتصاد ایران گروگان چیست؟

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: هر زمان که خبر آزادسازی منابع ایران در عراق منتشر می شود، حتی اگر اندک باشد، قیمت ها در بازار ارز کاهش می یابد و نکته اینجاست که با کاهش قیمت ارز، حتی اجاره خانه نیز ارزان می شود. این وابستگی عجیب به دلار جز با حرکت چرخ های تولید در کشور از بین نمی رود و این چیزی است که دولتمردان ما باید به آن پی ببرند.

زهرا علی اکبری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml