هشدار مهم در مورد ساختمان هایی که در اثر زلزله تخریب می شوند

آیین نامه ۲۸۰۰ در مورد مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله باید در پروژه های عمرانی کاملا رعایت شود زیرا اجرای آن از میزان خسارات می کاهد.

به گزارش اخبار تایمز؛ آیین نامه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله که به کد ۲۸۰۰ معروف است، آیین نامه ای است که شامل قوانین و مقررات مربوط به ساخت و ساز واحدهای مسکونی و مقاومت آنها در برابر زلزله می باشد. این آیین نامه توسط وزارت راه و شهرسازی به ویژه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و بازنگری شده است.

هم اکنون پیوست ششم این آیین نامه توسط آن مرکز تهیه شده و مراحل تصویب و ابلاغ را طی می کند. تا زمان ابلاغ و اجرای ویرایش ششم آیین نامه مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله، کلیه ساختمان ها موظف به رعایت ضوابط و مقررات آیین نامه ۲۸۰۰ مربوط به ویرایش پنجم در ساخت و ساز می باشند.

اگرچه گفته می شود تمامی ساختمان های موجود مطابق با مقررات ۲۸۰۰ نیست، اما به گفته علی بیت اللهی، رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ناایمن بودن ساختمان های مسکونی ناشی از نبود مقررات و قوانین، بلکه بخش عمده ای از مشکلات ساختمان هاست. در طراحی بخش عمده ای به نظارت و اجرا مربوط می شود.

رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار ما گفت: بخشی از مشکلات ساختمان و ناامنی آنها مربوط به پایش و مرحله بعدی اجراست. در حال حاضر نظارت بر ساخت و ساز در بخش نظارت میدانی رضایت بخش نیست، بنابراین نیاز به تقویت بخش نظارت بر ساخت و ساز به منظور ارتقای ایمنی ساختمان ها وجود دارد.

به گفته بیت اللهی، بخشی دیگر از مشکلات مربوط به کمبود دانش فنی و عدم استفاده از نیروهای فنی و آگاه در زمینه ساخت و ساز است، بنابراین برای ایمنی ساختمان ها در بخش اجرا نیاز به نیروی متخصص و فنی است. همکاران و کارگران ماهر در زمینه ساخت و ساز.

رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی دیگر از مشکلات مربوط به ناامنی ساختمان های مسکونی را کیفیت مصالح ساختمانی عنوان کرده است.

به گفته وی بررسی های میدانی پس از وقوع چندین زمین لرزه نشان داد که بسیاری از ساختمان ها از نظر کیفیت مصالح در سطح پایینی قرار دارند و همین مشکل میزان تخریب را بیشتر کرده است.

بیت اللهی گفت: یکی از بزرگترین نقاط ضعف کشور در حوزه صنعت ساختمان است، بنابراین تقویت این صنعت از طراحی تا نظارت و اجرا و همچنین استفاده از نیروهای متخصص و همکاران فنی و استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت، سرمایه ملی را حفظ و ارتقاء خواهد داد. کیفیت زندگی و در نهایت رضایت شهروندان متاثر از صنعت ساختمان خواهد بود.

هشدار مهم در مورد ساختمان هایی که در اثر زلزله تخریب می شوند

رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان برای اطمینان از ایمنی

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و ساختمان نیز بر رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمانی ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان ضامن ایمنی است و انتظار می رود رعایت شود.

به گفته وی رعایت کامل تمامی سرفصل های مقررات ملی ساختمان که باعث ایمنی در ساختمان می شود از مرحله طراحی تا بهره برداری ضروری است.

مقررات ۲۸۰۰ تقریباً در ساخت و ساز رعایت می شود

همچنین در این خصوص محسن جعفری از اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رعایت ضوابط ایمنی ساختمان در برابر زلزله یا استاندارد ۲۸۰۰ در ساخت و ساز الزامی است و کلیه سازندگان و مهندسان ناظر باید در حین ساخت یا اجرای پروژه رعایت شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده اجرای این آیین نامه در روند پروژه های ساختمانی تقریبا پیگیری می شود.

جعفری اضافه کرد: البته ممکن است در فرآیند یا در دوره اجرا گاهی به صورت ناقص اجرا شود اما به دلیل زلزله خیز بودن برخی گسل ها باید این آیین نامه اجرایی شود.

وی تاکید کرد: اجرای کامل آیین نامه ۲۸۰۰ نقش بسیار موثری در کاهش میزان خسارات ناشی از زلزله در کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml