واردات فاجعه بار و باورنکردنی نهاده های کشاورزی تراریخته

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: با توجه به پایین بودن ضریب نفوذ دانش در بخش، سالانه حدود سه میلیارد دلار صرف واردات انواع نهاده‌های فناوری کشاورزی می‌شود.

به گزارش اخبار تایمز، صالحی جوزانی در افتتاحیه دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی و منابع طبیعی در ۳۰ سال آینده با چالش های زیادی مواجه خواهد شد، گفت: حدود ۱۵۰ میلیون تن فعلی، افزایش حداقل یک درجه ای میانگین دما، کاهش ۳۰ درصدی منابع آبی موجود و افزایش اراضی شور در کشور از مهم ترین چالش های بخش کشاورزی است.

وی افزود: در عین حال با این چالش ها مواجه هستیم که ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی کشور زیر پنج درصد است و سالانه حدود سه میلیارد دلار صرف واردات انواع نهاده های فناورانه کشاورزی (بذر هیبریدی) می شود. برخی از کودهای شیمیایی، آفت کش های شیمیایی، مغز). طیور و فرآورده های آبزی، واکسن ها و داروهای دام، ماشین آلات پیشرفته، افزودنی ها و استارترهای صنایع غذایی و غیره).

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه توسعه کشاورزی دانش بنیان چالش های بخش کشاورزی را حل می کند، گفت: این فناوری ها شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژن، مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک و فراداده، کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در صحرا، گوشت مصنوعی، چاپگر سه بعدی، فناوری نانو، ریزجلبک ها، پلت فرم بلاک چین (ارز دیجیتال)، کشاورزی دقیق و هوشمند، هواپیماهای بدون سرنشین، محصولات بیولوژیکی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا.

وی با بیان اینکه بازار بیوتکنولوژی جهان حدود یک هزار میلیارد دلار است، گفت: تا سال ۲۰۳۰ به حدود سه هزار میلیارد دلار خواهد رسید که البته سهم بخش کشاورزی در این بازار جهانی حدود ۲۰ درصد (۲۰۰ میلیارد دلار) است.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، واحد فناور و هسته فناوری مرتبط با بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور فعال هستند و حتی اگر بخواهیم یک درصد از بازار جهانی این محصولات را داشته باشیم، ارزش محصولات تولید شده است. از این بخش باید از حدود ۵۰۰ میلیون دلار فعلی به حداقل دو میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: در طول دو دهه فعالیت این پژوهشکده، ۷۰ فناوری تجاری به دست آمده است که بخشی از آنها در قالب ۴۰ قرارداد انتقال فناوری تا ابتدای سال ۹۶ به بخش خصوصی منتقل شده است. و در بخش کشاورزی اثربخشی قابل توجهی داشته اند. برخی از فناوری های معرفی شده در حوزه کشاورزی در حدود ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور مورد استفاده قرار گرفته و با افزایش ارزش افزوده کشاورزی کشور سالانه بالغ بر ۱۷۵ میلیون دلار صرفه جویی شده است.

صالحی جوزانی افزود: رویدادهای فناوری های نوین کشاورزی به منظور کمک به کاهش وابستگی بخش کشاورزی کشور به واردات برخی نهاده های فناورانه و در راستای تسریع تجاری سازی فناوری های مهم کشاورزی با هدف شبکه سازی با بخش خصوصی و معاونت اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و تشکیل و تکمیل زنجیره ارزش کشاورزی برگزار می شود.

وی گفت: در دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی، علاوه بر امضای قرارداد و تفاهم نامه با معاونان اجرایی مرتبط برای انجام تحقیقات در راستای نیاز آنها، قراردادهای توسعه فناوری در زمینه ارقام زراعی و بذر هیبریدی، سالم بذر گیاهان باغی، کودهای زیستی مقاوم به شوری و گرما، افزودنی های خوراک دام، کیت های تشخیصی آلاینده ها و … و برای حمایت و تسهیل در اجرای طرح های جدید با ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی تفاهم نامه همکاری منعقد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml