وام بازنشستگی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

اگر جزو بازنشسته‌های سازمان تامین اجتماعی هستید، می‌توانید در سامانه وام بازنشستگی ثبت‌نام کنید و وام بگیرید. البته بقیه سازمان‌ها و اداره‌های دولتی هم به بازنشسته‌ها وام می‌دهند. در این مقاله نحوه دریافت تسهیلات بازنشستگی را توضیح می‌دهیم و شرایط آن را بیان می‌کنیم.

وام بازنشستگی چیست؟

در سال‌های اخیر، سازمان تامین اجتماعی به بازنشسته‌های این سازمان مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام می‌داد. در سال ۱۴۰۲، مبلغ تسهیلات بازنشستگی به ۲۰ میلیون تومان رسیده است. بهتر است بدانید که ثبت‌نام وام بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ آذر ماه تمدید شده است. علاوه‌بر این وام، بازنشسته‌های تامین اجتماعی می‌توانند وام ۱۰۰ میلیونی هم بگیرند. در ادامه، شرایط دریافت وام بازنشستگی را توضیح می‌دهیم.

وام ۱۰۰ میلیونی بازنشسته‌های تامین اجتماعی

این وام بدون ضامن است و شما می‌توانید با مراجعه به شعبه‌های بانک‌های دولتی مثل بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک کشاورزی، ملی، ملت، توسعه صادرات، پست‌بانک، صادرات، تجارت، صنعت و معدن و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آن را دریافت کنید. برای دریافت وام بازنشستگی ۱۰۰ میلیونی به یک نامه کسر از حقوق بازنشستگی، یک فقره چک یا سفته احتیاج دارید.

اگر فقط نامه کسر از حقوق را به بانک بدهید، فقط مبلغ ۵۰ میلیون تومان به شما تعلق می‌گیرد. در صورتی‌که جزو بازنشسته‌های سازمان تامین اجتماعی نیستید، می‌توانید شرایط حکم بازنشستگی و حقوق بازنشستگی را در سایت تامین اجتماعی مطالعه کنید.

وام ضروری بازنشسته‌های صندوق فولاد

صندوق بازنشستگی فولاد به بازنشسته‌های این سازمان وام ۲۰ میلیون تومانی می‌دهد. کارمزد این وام ۴ درصد و اقساط آن ۲۴ ماهه است. شرط دریافت وام ضروری صندوق فولاد این است که در بانک صادرات حساب داشته باشید و حقوق بازنشستگی‌ را از این بانک بگیرید.

به‌علاوه، باید حداقل ۱ ماه از آخرین حقوق بازنشستگی شما گذشته باشد. برای ثبت‌نام تسهیلات بازنشستگی صندوق فولاد باید به سایت این سازمان مراجعه کنید و فرم درخواست را پر کنید. بعد از ارسال فرم درخواست، بانک صادرات اعتبارسنجی انجام می‌دهد و به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. در صورتی‌که قبلا از تسهیلات بازنشستگی صندوق فولاد استفاده کرده‌اید، نمی‌توانید دوباره ثبت‌نام کنید.

وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی برای بازنشسته‌های کشوری

مبلغ وام ۳۰ میلیون تومان و سود آن ۴ درصد است. برای دریافت این وام باید در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری ثبت‌نام کنید و شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات، تلفن همراه و شماره دفتر کل بازنشستگی را وارد کنید. در مرحله بعد، میزان حقوق و مجموع تسهیلات دریافتی شما بررسی می‌شود.

بانک صادرات بین افراد واجد شرایط وام بازنشستگی قرعه‌کشی می‌کند و ۳۵ هزار نفر را اعلام می‌کند. در نهایت، متقاضیان می‌توانند مبلغ وام را از حساب بانکی صادرات دریافت کنند. نکته مهم اینکه، وام‌ها و قسط‌های گذشته شما تاثیری در دریافت وام ندارند، اما کسانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آن‌ها کمتر از ۱ سال می‌گذرد، نمی‌توانند برای دریافت تسهیلات بازنشستگی اقدام کنند.

تسهیلات بازنشستگی

وام ۵۰ میلیون تومانی خرید کالا برای بازنشسته‌ها

این وام مخصوص خرید کالا از کارخانه است. برای دریافت تسهیلات خرید کالا باید وارد سایت خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگان کشوری شوید و طرح یاری را انتخاب کنید. سپس در این بخش، روی لینک یکی از فروشگاه‌های لوازم خانگی کلیک کنید.

وام خرید کالا برای بازنشسته‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و با بازپرداخت ۶۰ ماهه و سود ۱۰ درصد ارائه می‌شود. با دریافت این وام فقط ۲ درصد از هزینه کالا را پرداخت می‌کنید و بقیه آن را وام می‌گیرید.

وام مسکن بازنشسته‌های کشوری

اگر در ۱۰ سال گذشته از خدمات اعتباری بانک مسکن استفاده نکرده‌اید و ساکن شهر تهران هستید، می‌توانید تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرید. مبلغ وام مسکن بازنشسته‌ها برای ساکنین شهرستان‌ها هم ۴۰ میلیون تومان است.

شرط دریافت وام مسکن بازنشستگی این است که متقاضی وام و همسرش صاحب خانه نباشند. به‌علاوه، باید از زمان بازنشستگی شما حداقل ۵ سال گذشته باشد و دریافتی ماهیانه‌تان هم باید کمتر از ۳ میلیون تومان باشد. آخرین نکته اینکه، مدت زمان بازپرداخت وام مسکن ۱۰ سال و سود آن ۴ تا ۹ درصد است.

شرایط دریافت وام بازنشستگی چیست؟

مهم‌ترین شرط دریافت وام بازنشستگی این است که متقاضی وام باید حقوقش را از شعبه‌های بانک رفاه بگیرد. به‌علاوه، وام‌گیرنده باید کارت عضویت کانون بازنشستگی تامین اجتماعی را هم داشته باشد. طبق آخرین اخبار از سوی دولت، سن دریافت تسهیلات بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ تغییر کرده است. برای اینکه بتوانید از این تسهیلات استفاده کنید، باید ۷۷ ساله باشید. موارد زیر از دیگر شرایط دریافت وام بازنشستگی هستند:

  • متقاضی وام نباید چک برگشتی و بدهی بانکی داشته باشد و باید قسط‌های قبلی خودش را پرداخت کرده باشد.
  • متقاضی وام تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ نباید طی ۳ سال گذشته از تسهیلات بانک رفاه استفاده کرده باشد.
  • برای ثبت‌نام در سامانه وام بازنشستگی، باید نام و شماره تلفن وام‌گیرنده را یادداشت کنید.
  • وام‌گیرنده باید حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد و حداقل ۱۰۰ هزار تومان در حسابش داشته باشد.

نحوه دریافت وام بازنشستگی

نحوه دریافت وام بازنشستگی

اگر می‌خواهید به صورت حضوری برای دریافت تسهیلات بازنشستگی اقدام کنید، می‌توانید به کانون بازنشستگی استان شهرستان محل سکونتتان مراجعه کنید. علاوه‌بر مراجعه حضوری، امکان ثبت‌نام غیرحضوری هم وجود دارد.

برای ثبت‌نام وام بازنشستگی به صورت غیرحضوری، باید به سایت کانون بازنشستگان تهران مراجعه کنید. در حال حاضر، امکان ثبت‌نام غیرحضوری فقط برای ساکنین شهر تهران فعال است. در ابتدا، روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید و فرم پیش‌ثبت‌نام وام را پر کنید.

در این فرم باید مشخصات فردی، شماره مستمری، آدرس، علت درخواست وام، شماره عضویت، تاریخ اعتبار کارت کانون و آخرین حقوق دریافتی را بنویسید. بعد از ارسال فرم، کارشناس‌های سازمان تامین اجتماعی، اطلاعات شما را بررسی می‌کنند و نتیجه را از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌کنند.

جمع‌بندی

صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی برای تامین نیازهای مالی بازنشسته‌های کشور، تسهیلات مالی در نظر گرفتند. اگر شرایط دریافت تسهیلات بازنشستگی را دارید، با استفاده از مطالب این مقاله می‌توانید در صندوق بازنشستگی کشوری ثبت‌نام کنید و وام بگیرید. فراموش نکنید که وام بازنشستگی به همه تعلق نمی‌گیرد و به صورت یک‌جا پرداخت نمی‌شود. بلکه به شکل ماهانه و مرحله به مرحله پرداخت می‌شود.

سوالات متداول

مبلغ وام بازنشستگی چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعات سازمان تامین اجتماعی، بازنشسته‌های این سازمان می‌توانند ۲۰ میلیون تومان وام بگیرند.

نحوه ثبت‌نام وام بازنشستگی تامین اجتماعی چگونه است؟

برای ثبت‌نام این وام باید به کانون‌های بازنشستگی شهر محل سکونتتان مراجعه کنید.

شرایط دریافت وام بازنشستگی چیست؟

برای دریافت این تسهیلات باید کارت عضویت کانون بازنشستگی تامین اجتماعی را داشته باشید.

چه کسانی می‌توانند از وام ضروری بازنشسته‌ها استفاده کنند؟

بازنشسته‌های آموزش و پرورش، علوم پزشکی، خانه بهداشت و کارمندان دارایی می‌توانند وام ضروری بازنشستگان را دریافت کنند.

آیا دریافت وام بازنشستگی شرط سنی دارد؟

بله، فقط بازنشسته‌های بین ۵۰ تا ۷۸ سال می‌توانند برای دریافت تسهیلات بازنشستگی اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml