وزیر ارتباطات: اجازه نمی دهیم سوداگران فیلترینگ جیب مردم را خالی کنند

وزیر ارتباطات معتقد است فیلترینگ سوداگران جیب مردم را خالی می کند. آیا حقیقت خرید و فروش وی پی آنها اینگونه است؟

به گزارش اخبار تایمز؛ مدت هاست که کاربران ایرانی با گسترش فیلترشکن و VPN آشنا هستند. چرا که وزارت ارتباطات و دولت بسیاری از بسترها و سایت های مورد نیاز مردم را فیلتر کرده اند. استفاده از این ابزارهای دور زدن فیلتر هم پولی و هم رایگان رایج است. اما کیفیت محصولات پریمیوم بهتر از VPN های رایگان خواهد بود.

با تمام مشکلات و موانعی که بر سر راه کاربران قرار دارد، موجی از انتقادات متوجه فیلترشکن ها شده است و وزیر ارتباطات نیز مدعی شده است که در صورت درخواست می توانند فیلترشکن ها را به طور کامل حذف کنند. اما آیا این ادعا قابل تحقق است؟ یکی از مشکلاتی که همیشه برای استفاده از ابزارهای بای پس فیلترینگ وجود داشته، نفوذ آنها به سیستم عامل دستگاه های کاربران و سرقت اطلاعات و آسیب های متعاقب آن است.

کاسبان فیلترینگ در حال خالی کردن جیب مردم!

کارشناسان ادعا می کنند که استفاده از VPN باعث شده است که بسیاری از کاربران ناآگاه هر گونه بدافزاری را بدون اطلاع از عواقب آن بر روی تلفن همراه خود نصب کنند و سپس در دام کلاهبرداران بیفتند. همزمان با رواج استفاده از فیلترشکن ها، برخی کارشناسان به لزوم جلوگیری از فروش این گونه ابزارها با اعمال قوانین محدودکننده اشاره کردند.

عیسی زارع پور

مدتی است که بحث جرم انگاری استفاده از فیلترشکن در هر انجمنی مطرح شده است. اما پیگیری آن به تعویق افتاد اما به نظر می رسد در قانون جرایم رایانه ای کشور دوباره مطرح شده و وزارت ارتباطات قصد دارد با حمایت قضایی این روند جرم انگاری را از سر بگیرد.

یکی از مسائل مهم فیلترشکن ها فروشندگان این ابزار هستند. از قدیم گفته اند که فروش و کسب درآمد از این راه حرام و حرام است; اما مشکل اینجاست که قانونگذار این موضوع را جرم انگاری نکرده و همچنان گشایشی برای فعالیت فروشندگان VPN وجود دارد، اما به محض جرم انگاری قانونگذار، فروشندگان ابزارهای دور زدن فیلترینگ به مجازات مورد نظر محکوم خواهند شد.

در حال حاضر برخی از مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از استفاده کاربران از فیلترشکن ناراضی هستند و خواهان برخورد هرچه سریعتر با کاسبان فیلترینگ هستند. بحث آنها این است که چرا در شرایط اقتصادی کنونی مافیای فروش فیلترشکن باید ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و به مردم غذا بدهد؟

در پی این موضوع وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که می توانند فیلترشکن های فروشندگان را جمع آوری کنند. عیسی زارع پور خاطرنشان کرد: مجری تصمیمات کارگروه پرونده های جنایی وزارت ارتباطات است و باید تا حد امکان از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده شود.

کاسبان فیلترینگ

علاوه بر این وزیر ارتباطات معتقد است که جمع آوری فیلترشکن فروشندگان نیاز به مدیریت فنی و شبکه ای ندارد و باید در کنار استفاده از تخصص فنی قوانین سختگیرانه ای وضع شود. زارع پور در این خصوص تاکید کرده است که به زودی لایحه پیشنهادی خود را تقدیم رئیس شورای اسلامی خواهد کرد. مهدی باقری عضو ناظر شورای اسلامی شهر در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای در این خصوص گفت:

وقتی نیاز مردم برآورده نمی شود طبیعتا برخی از آنها از فیلترشکن استفاده می کنند و وزیر ارتباطات و دوستانش باید پیگیری کنند تا موضوع در کارگروه بررسی شود. قطعا آنهایی که ضروری نیستند از فیلتر حذف خواهند شد.

به گفته عضو ناظر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای، باید ظرفیت های موجود بررسی و در کارگروه مذکور آماده رفع مشکلات و موانع مورد نیاز مردم باشند. البته مشروط بر اینکه شامل موارد کیفری نباشد. با این اوصاف، اگر کارگروه فوق دلایل قابل اعتراضی را مطرح کند، آن سایت یا پلتفرم فیلتر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml