وظایف وکیل در وکالت

زندگی آدمی دارای پستی و بلندی زیادی است که در بعضی مواقع دچار مشکلاتی می شودیا فرد اصلا می خواهد قراردادی ببندد که شخص به تنهایی نمی تواند آن را حل کند وچه بسا وقت زیادی می گذارد و پیگیری می کند ولی به نتیجه نمی رسد و احتیاج به کسی دارد که با راهنمایی او بتواند مشکل یا کارش را حل و فصل کند.

هلدینگ حقوقی مهر صرفا جهت رفاه حال مشتریانش با تلاش های بسیار زیاد جمعی از بهترین وکلای ایران را در کنار یکدیگر جمع کرده است تا بتواند شما را در راه رسیدن به اهدافتان یاری نماید. از این رو امروز میخواهیم شما را با وظایف وکیل آشنا کنیم.

یکی از این افرادی که می تواند کمک کند وکیل دادگستری می باشد که در جایی که شخصی برای حل مشکل به دادگاه می رود او کمک میکند که در بازه زمانی مشخص به نتیجه برسد. وکیل هم به کسی گفته می شود که به جای موکل که مشکل دارد، اقداماتی را که موکل توانایی انجام آن را ندارد را برعهده می گیرد. واین قرارداد موقعی انجام می شود که یکی از طرفین ، طرف دیگر را برای برای انجام کارهایش نایب خودکند که به آن وکالت می گویند.

چه کسی را به عنوان وکیل انتخاب کنم؟

بعد بستن قرارداد، فردی که به عنوان وکیل انتخاب می شود و به فعالیت می پردازد،وظایف مختلفی را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که گاها برخی از افراد از گرفتن وکیل خجالت میکشند و یا دور از تصور خود میبینند، این یک تصور اشتباه و واهی میباشد، چرا که امروزه وکلا میتوانند تمام کارهای موجود در بازار و ادارات را به جای شما انجام بدهند و شما به راحتی پیگیر کار خود باشید، امروزه شرکت ها به دنبال مشاوره حقوقی شرکت ها میگردند و دیگران نیز در موارد مختلف به دنبال گرفتن وکیل برای خود هستند.

چون اشخاصی که به عنوان موکل رجوع می کنند افرادی هستند که سواد حقوقی لازم برای پیشبرد کار پرونده هایشان ندارند از این رو، وکلا، وظیفه دارند که با راهنمایی کردن، آگاهی لازم در رابطه با راه های قانونی پرونده مد نظر را با او در میان بگذارد و برای تصمیم گیری، موکل را مصمم ترکند.

کارهایی که وکیل باید انجام دهد؟

حال وکیل برای این کار یک سری وظایف را نباید انجام بدهد و در مقابل یک سری کارها را باید انجام دهد.

آن کاری که وکیل وظیفه دارد و باید انجام دهد همان تعهدی است که در قرارداد امضا کرده است که به مواردی اشاره شده از جمله:

  • وکیل موظف است در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود حضور یابد و از او دفاع کند.

  • وظیفه دارد نسبت به اموری که در وکالت نامه قید شده را پیگیری کند.

  • پیش نویس ها و قراردادها و نامه ها را در پرونده درج کند.

  • جمع آوری و نگهداری مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود

  • شرکت کردن در جلسات و مذاکره ها و بررسی بیشتر پرونده و یا ارائه توضیحات یا دلایل و مدارک

  • ارائه مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل خود

  • مشاوره حقوقی به مراجعان

  • تحلیل نتیجه موارد با استفاده از دانش رویه های قضایی

طبق قانون مدنی به طور کلی وکیل نمی تواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد وباید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات کند و انچه که موکل به صراحت به او اختیار داده یا بر حسب قرائن و عرف و عادت داخل اختیار اوست تجاوز نکند.

نظارت بر قراردادها یعنی اینکه وجود قرارداد باعث می شود تا محدوده روابط میان افراد و خط مشی آن تعیین شود و هر یک از طرفین به میزان مسئولیت خود، آگاه باشد.

در این میان نحوه‌ی تنظیم کردن قرارداد اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است یک قرارداد به شکل ناقصی تنظیم گردد و در نتیجه به بن بست برسد. یک قرارداد خوب باید به نحوی تنظیم گردد که میزان مسئولیت هریک مشخص باشد و تمام حالاتی که ممکن است قرارداد با مشکل مواجه شود پیش بینی گردد تا افراد ،کمتر به محاکم قضایی مراجعه نمایند.

از آنجایی که قراردادها ممکن است با مسائل پیچیده‌ای روبرو شود بهتر است افراد ،وظیفه تنظیم آن را به کسی که در این خصوص دانش و تجربه دارد بسپارند که آن هم وکیل است.چون تنظیم قرارداد کاملا امری تخصصی است و نمی شود تصور کرد که افراد به تنهایی بتوانند تنظیم قرارداد کنند چون اگر به زیر و بم قرارداد آشنایی نداشته باشند به مشکل بر می خورند.

در کل یکی از مهم­ترین مسائل که در صورت داشتن پرونده­ی قضایی یا مراجعه به مراکز قضایی باید در نظر داشت، این است که دعاوی قضایی به طور کلی به دو دسته­ی مختلف تقسیم می­شوند که آشنایی با وکلای ان خیلی اهمیت دارد:

  • دعوی قضایی حقوقی

  • دعوی قضایی کیفری

دعوی قضایی حقوقی و دعوی کیفری

در دعوی قضایی حقوقی احکام شامل مجازات نمی­باشد. دعاوی حقوقی زمانی مطرح می گردد که افراد برای گرفتن حق خود و برای جبران خسارت ناشی از نقض این حقوق به دادگاه ها مراجعه می کنند نه همانند دادگاه کیفری برای پیگیری جرم ، در واقع هدف از طرح دعوای مدنی رسیدن به حق می باشد.

اما در دعوی قضایی کیفری احکام صادر شده شامل مجازات می­باشد. از این روی تمامی شکایات مربوط به جرم­ها، مانند دزدی، خیانت در امانت، تسخیر مال، ضرب و شتم، تهدید، قتل و بسیاری موارد دیگر، در زمره­ی دعاوی کیفری قرار می­گیرند.

و در قبال آن وکلایی هستند که آن را پیگیری می کنند.به وکلایی که امکان حضور و ایفای نقش وکالت در پرونده­ های کیفری را دارند، وکیل کیفری می­گویند.

چنانچه شما یک دعوی کیفری داشته باشید و یا از شما شکایت کیفری شده باشد، نیاز مبرم به داشتن وکیلی آشنا با قوانین کیفری و جزا، اعم از قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و قوانین مربوط به جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر یا قوانین دادگاه­ های نظامی ، دارید.

یک وکیل کیفری مجرب، کسی است که دارای روحیه­ ی قوی برای حضور در فضای سنگین و سخت دادگاه­های کیفری است و همچنین سال­ها تجربه­ی حضور در آن­ها را نیز به همراه داشته باشد.که مهمترین وظیفه وکیل کیفری ، حضور در دادگاه و اثبات کردن دعوی است که دعوی هم مختلف است و وکیل خاص خود را می خواهد.

دعا وی ملکی

وکیل ملکی علاوه بر داشتن پروانه وکالت ،به قوانین ملک و زمین تسلط بالایی دارد و پیچ و خم های ملکی را به خوبی می شناسد و آنقدر به مسائل حقوقی حوزه ملک و زمین مسلط است که قبل از تشکیل دادگاه می تواند تا حدودی رای صادره نهایی را پیش بینی کند.

اینجا وکیل وظیفه دارد تمام اطلاعات لازم درباره ملک یا زمینی که درباره آن طرح دعوا شده است جمع آوری کند و هر سندی که ممکن است به پیروزی در دادگاه کمک کند از هر ارگان،سازمان یا فردی جمع آوری کند.

دعا وی خانواده

دعاوی خانواده شامل مواردی مانند نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن،نکاح دائم و اذن در نکاح،مهریه،جهیزیه،نفقه زوجه ، طلاق و غیره که وکیل در اینجا وظیفه دارد برای تحقق عدالت و رعایت اصول اخلاقی تلاش کند و از حقوق موکل خود دفاع کند.

پیگیری پرونده،حفظ اسرار موکل ،تلاش برای صلح و مدارا میان طرفین مثلا زوجین،پیشگیری از تشدید اختلاف و رسیدگی به پرونده تا رسیدن به نتیجه ،جلسات دادگاه و گزارش ها و مدارک موجود جهت دفاع از حقوق موکل را مستند سازی کند.

فرقی نمیکند که شما در چه شهری هستید، شما میتوانید با پیدا کردن وکیل مجرب در شهر خود مثل وکیل تهران یا وکیل قم یا وکیل اصفهان و… در شهر خود به استخدام وکیل بپردازید.

ثبت احوال

به وکیلی که در حوزه مربوط به مسائل ثبت احوال، متخصص است و در این زمینه فعالیت می‌کند، وکیل ثبت احوال می‌گویند. دیهی است که اشخاص معمولی با قوانین این حوزه آشنایی ندارند و این امر کاملا طبیعی است زیرا احاطه داشتن روی همه‌ی قوانین از پس کارشناسان حقوق هم بر نمیاید؛ به همین دلیل است که ما وکلای مختلفی در زمینه‌های مختلف داریم؛ که وکیل ثبت احوال وظیفه تغییر نام و نام خانوادگی ،ایجاد تغییرات لازم در شناسنامه ،حذف نام همسر از شناسنامه،اصلاح یا باطل کردن شناسنامه را بر عهده دارد.

وصول مطالبات

وکیل وصول مطالبات یا وکیل بدهی، یک وکیل است که در حوزه قانونی برای بازیابی بدهی‌های مالی کار می‌کند. این وکیل‌ها معمولاً در بخش حقوقی شرکت‌ها، بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و حتی افراد خصوصی فعالیت می‌کنند.

وظیفه وکیل وصول مطالبات، پیگیری و بازیابی بدهی‌های مشتریان از سوی شرکت یا سازمانی است که به وی مأموریت داده شده است. این شامل ارائه مشاوره حقوقی، ارسال نامه‌های قانونی، طرح دعاوی در دادگاه، مذاکره با بدهکاران و برنامه‌ریزی برای بازپرداخت بدهی‌ها است.

وکیل وصول مطالبات می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای بازیابی بدهی‌های عدم پرداخت شده مورد استفاده قرار گیرد، زیرا آن‌ها دارای تخصص و تجربه قانونی لازم برای حل و فصل در این نوع مسائل هستند

وظایف اصلی وکیل وصول مطالبات عبارتند از:

  • بررسی موارد: وکیل وصول مطالبات باید مواردی که نیاز به تعقیب وصول دارند را بررسی کند. او باید بفهمد که آیا این بدهی قابل پرداخت است و آیا دارای مستندات و قراردادهای لازم برای وصول است یا خیر.

  • تعیین راه حل: پس از بررسی موارد، وکیل وصول مطالبات باید راه حلی را برای وصول بدهی پیدا کند. این راه حل ممکن است شامل تلاش برای رسیدگی به مسئله در دادگاه، توافق با بدهکار برای پرداخت بدهی یا استفاده از روش‌های دیگری مانند پرداخت‌های اقساطی و شرکت در برنامه‌های تسهیل و صلح باشد.

  • ارتباط با بدهکار: وکیل وصول مطالبات باید با بدهکار برای اطلاع‌رسانی و مذاکره در خصوص تسویه بدهی ارتباط برقرار کند. او باید توضیح دهد که چگونه می‌توان بدهی را پرداخت کرد و چه مدت زمان برای پرداخت در دسترس است.

  • تهیه سند: وکیل وصول مطالبات باید به عنوان نماینده شخص یا شرکتی که بدهی را دارد، در تهیه سندی که بیان کننده تعهد بدهکار در خصوص پرداخت بدهی است، نقش داشته باشد.

  • ردیابی دارایی‌ها: اگر بدهکار تعهدات خود را نگه نداشت و پرداخت بدهی را به تعویق انداخت، وکیل وصول مطالبات به راحتی می تواند پیگیری کند.

  • قابلیت ارتباط: وکیل وصول مطالبات باید دارای قابلیت ارتباط و مذاکره با بدهکاران باشد. او باید توانایی ایجاد رابطه خوب با بدهکاران را داشته باشد تا بتواند بدهی‌ها را با مذاکره‌های موفقی وصول کند.Bottom of Form

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml