وقتی مارک ویلموتس را با ۲.۳ میلیون یورو «بیکار» کردیم/ مربی نجیب آقای تاج چه خبر؟!

برخی از نام ها برای همیشه در خاطره تاریخ می مانند. چه به آنها اشاره مثبت شود چه منفی! دامنه سود و زیان برخی اعمال محدود به نسل ها نیست…

از قرارداد ترکمانچایی چه می دانید؟ ایران در زمان شاه دوم قاجار از روسیه شکست خورد و قراردادی ننگین امضا کرد که به موجب آن بخش‌های مهمی از کشورمان برای همیشه از وطن جدا شد.

به گزارش اخبار تایمز؛ اکنون بیش از ۲ قرن از این قرارداد می گذرد اما همچنان هر وقت بخواهیم به قراردادی با ضررهای آن اشاره کنیم نام ترکمانچایی را روی آن می گذاریم و آخرین قرارداد ترکمانچایی امروز در فوتبال بسته شد. و جالب اینکه با وجود اینکه عباس میرزایی قاجار یا فتحعلی شاه برای پاسخگویی به عملکرد آنها حضور ندارند، بانیان فوتبال ترکمانچا هر روز در مقابل مردم رژه می روند و کسی نیست که آنها را پاسخگو باشد…

مردان خدا مردم را به کارهای نیک دعوت می کنند و از کارهای بد باز می دارند. به اصطلاح «بقیه الصالحات» سفارش می کنند; یعنی بعد از مرگت هم دامنه آثار خوبش در آن دنیا مال تو خواهد بود.

نسل امروز هر چقدر هم اهل تاریخ خواندن نباشد، به همان اندازه آسیب خواهد دید. تاریخ مادر همه علوم در تمام جهان است زیرا با مرور آن از اشتباهات پیشینیان درس می گیرند و از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری می کنند. حال ببینید چرا در حوزه مدیریت ورزشی پیشرفت نمی کنیم; چون نه تنها اهل تاریخ نیستیم، بلکه حافظه خوبی هم نداریم! ما به راحتی اتفاقات سه سال پیش را فراموش می کنیم و عاملان اشتباهات بزرگ هنوز در قدرت هستند. اگر ماجرای مارک ویلموتس در هر جای دنیا اتفاق می افتاد، مسئولین و مسببان آن تا آخر عمر در برابر قوه قضائیه پاسخگو بودند، چه برسد به اینکه بخواهند ترفیع بگیرند!

ماجرا با رفتن کیروش شروع شد. مردی که ۸ سال برای فوتبال ما زحمت کشید و نسل جدیدی ساخت که حتی در غیاب او به راحتی ما را به سه جام جهانی رساند! ما مردمی خوش برخورد و غیر دوست هستیم، بنابراین کیروش فقط با همراهی جواد نکونام از ایران رفت و بدتر از آن این است که به جای آن نام بزرگ و کارنامه درخشان، سراغ مردی رفتیم که در بلژیک کارگاه تولید نوشیدنی داشت!

هیچ نامی بزرگتر از مارادونا در دنیای فوتبال وجود ندارد، اما مارادونا مربی نبود. همین یک مثال کافی است تا دیگر خودمان را خسته نکنیم. قرار نیست هر بازیکن معروفی مربی شود. کاپیتان تیم ملی بلژیک نیز از این دسته بود و پس از مدت کوتاهی مربیگری به طور کامل از فوتبال کناره گیری کرد تا اینکه هنرمندان فدراسیون فوتبال کشورمان به سراغ او آمدند…

وقتی مارک ویلموتس را با 2.3 میلیون یورو «بیکار» کردیم/ مربی نجیب آقای تاج چه خبر؟!

قرارداد کیروش با پاداش در سال گذشته و هر سال با افزایش به ۱.۵ میلیون دلار رسید اما رفتند و برای هر سال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو با یک خانه نشین قرارداد بستند! هنوز مشخص نیست ویلموتس از کدام معجون بیرون آمده است. هیچکس یقه اش را نگرفت و فقط یادمان می آید که وقتی او را آوردند، تمام اعضای هیات مدیره اختیارات خود را به مهدی تاج تفویض کردند و سرپرست فدراسیون بدون خواندن آن قرارداد را امضا کرد!

وقتی مارک ویلموتس را با 2.3 میلیون یورو «بیکار» کردیم/ مربی نجیب آقای تاج چه خبر؟!

چرا بدون خواندن می گوییم؟ چون همه ما آن روز را به یاد داریم که تاج غوغا کرد و در کنایه از کی روش از ویلموتس به عنوان یک مربی نجیب یاد کرد و این قرارداد را بسیار مقرون به صرفه تر خواند! فقط اگر این قرارداد را نخوانید می توانید آن را بهتر از قرارداد با کیروش بدانید! کیروشی که بیشتر از رئیس فدراسیون برای منافع ملی ما ایستاد و با وزیر ورزش برای گرفتن امکانات برای تیم ملی جنگید. و بعد دیدیم که مربی بزرگوار مردان برای ما کیف دوخت و به نفع خودش قرارداد بست!

هر چی بود هیچکس گردن ویلموتس رو نگرفت و بعد از اون بازی “کی بود من نبودم” شروع شد! تاج علناً همه چیز را به گردن وزیر ورزش وقت انداخت و کسی نبود که این موضوع را پیگیری کند… دوره کوتاه ویلموتس دوره تحقیر و شکست کامل بود. از همان بازی اول که بازیکنان در فرودگاه ملاقات کردند و خواستار اخراج مربی شدند تا دو ماه بعد که او پولش را طلب کرد و گفت مقابل عراق روی نیمکت نمی نشینم!

وقتی مارک ویلموتس را با 2.3 میلیون یورو «بیکار» کردیم/ مربی نجیب آقای تاج چه خبر؟!

مهدی تاج با گرو گذاشتن ساختمان فدراسیون فوتبال ۲ میلیون یورو وجه نقد از شرکت دولتی شستا گرفت و به مربی تحویل داد. مرد بلژیکی که در عمرش این همه پول ندیده بود در کنار چمدان پول نقد عکس گرفت و استوری اینستاگرامی منتشر کرد!

۴ بازی و سه شکست در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ رکورد ویلموتس برای فوتبال ما بود. او با این عملکرد پس از چند ماه کار برای همیشه ایران را ترک کرد و برای گرفتن آخرین سنت از قراردادش شاکی شد! یادمان می آید که مسئولان خواب آلود ما در آن زمان چه مصاحبه ها و شعارهایی ندادند. در مقابل دوربین و میکروفون تلویزیون، خبرنگاران از شکایت ویلموتس و اینکه او باید ۳۰۰ هزار یورو پول را پس بدهد، می گفتند چرا که حتی قرارداد یک ساله را اجرا نکرد، چه برسد به سه سال!

اما همسر ویلموتس که یک وکیل مجرب و حرفه ای بود در همان زمان مصاحبه کرد و گفت که کل مبلغ قرارداد سه ساله را با خسارت جانبی از ایران می گیرد! مارک ویلموتسی پس از خروج از ایران با راجا کازابلانکا مراکشی به مبلغ ۴۸۰ هزار یورو قرارداد بست و ظرف چند ماه از آنجا اخراج شد، زیرا همه دنیا می دانستند که او جایزه برنده است نه مربی، اما این پول را از ما گرفت. !

وقتی مارک ویلموتس را با 2.3 میلیون یورو «بیکار» کردیم/ مربی نجیب آقای تاج چه خبر؟!

اینجا کسی نبود که بپرسد چطور با مربی ۴۰۰ هزار یورویی قرارداد ۶ میلیون یورویی بسته شد! چون دل آقای رئیس به درد آمد و از دسترس همه دور بود…

در تمام آن مدت مهدی تاج در تنها مصاحبه رسانه ای خود – زمانی که افکار عمومی خواهان جریمه مدیران و تصمیم گیران و پرداخت خسارت به بیت المال از جیب شخصی بود – هر زمان که با گردن کلفت رو به دوربین بود. امضاکنندگان سایر قراردادهای این سالها خسارت را پرداخت کردند، من هم خواهم داد! و جالب اینکه حق با او بود! هیچ کس نبود که یقه او را بگیرد و مطالبه خسارت کند. کودکی بی پناه و بی پناه…

وقتی مارک ویلموتس را با 2.3 میلیون یورو «بیکار» کردیم/ مربی نجیب آقای تاج چه خبر؟!

مهدی تاج عنوان تیم آسیایی خود را که به اعتبار نام ایران در AFC به دست آورده بود حفظ کرد و تا زمانی که توانست منافع ملی را تامین کند! او چنین مجمعی را برای فدراسیون فوتبال ترتیب داده است که برای هفت نسل آینده هرکسی که می خواهد رئیس فدراسیون فوتبال شود باید رضایت وارثان آقای تاج را بگیرد! و خیلی طبیعی است که اگر بخواهد به راحتی برمی گردد و دیدیم که در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ برگشت و با فراموشی ماجرای نجیب مربی، دوباره سراغ همان کارلوس کی روش رفت. همان مردی که مثل چماق بر سر ویلموتس زد.

و امروز دوباره نام ویلموتس در محافل فوتبال مطرح شد. او که آخرین سنت قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران را از طریق فیفا دریافت کرده، حالا ظاهرا مالیات هم می خواهد! چرا آن را نمی گیرید؟ آیا داستان استراماچونی را فراموش کرده اید؟ مردی که حتی پول پیک را گرفته و فردی که این قرارداد را با او بسته است، حالا ارتقا یافته است!

مارک ویلموتس

و داستان ویلموتس داستان بقایای اصلاحات است. ماجرایی که حتی پس از مرگ مرد بلژیکی و تغییر پایه ورزش ایران هم باقی خواهد ماند، همچنان که قرارداد ترکمانچایی همچنان آزارمان می دهد. دولت روسیه تزاری رفت، قاجارها نیز رفتند، حکومت شوروی از هم پاشید، سلسله پهلوی نیز منحل شد، اما آذربایجان، گرجستان و ارمنستان هرگز به سرزمین مادری خود برنگشتند و درد آنها برای همیشه تازه خواهد بود، درست مثل درد ویلموتس. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml