پشت صحنه ۲۲ برج مسکونی ارتش و تخریب محیط زیست؟

رئیس پژوهشکده جنگل‌ها و مراتع کشور در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در پی صدور مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۸ طبقه شد.  

به گزارش اخبار تایمز؛ قانون پرش مسکن با تغییر کاربری زمین کشاورزی هنوز ابلاغ نشده و تهدید و تغییر زمین آغاز شده است. ماده ۵۰ فصل مسکن لایحه هفتم توسعه این اجازه را می دهد که «وزارت راه و شهرسازی موظف است در اجرای قانون جهش تولید مسکن، دسترسی به مسکن مناسب به ویژه افراد فاقد مسکن را تسهیل کند و در در راستای ارتقای کمی و کیفی مسکن از طریق توافق با مالکان اراضی غیردولتی بدون کاربری مسکونی با رعایت ماده (۸) قانون جهش تولید مسکن در رابطه با اعطای زمین برای اجرای طرح‌های حمایتی برای ساخت مسکن یا ساخت شهرک‌های مسکونی توسط بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با اولویت تعاونی‌های مردمی و با رعایت ضوابط وزارت راه و شهرسازی از جمله رعایت سرانه‌های شهری. و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مورد نیاز و سایر قوانین و مقررات».

به این ترتیب زمین های کشاورزی ۳ و ۴ به صورت کاملا قانونی تغییر یافته و برای نهضت مسکن استفاده می شود. در همین حال یکی از اعضای مؤسسه آب و خاک می گوید که زمین های درجه ۱ تا ۴، زمین های کشاورزی شناخته شده هستند. ایران ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد که بیش از ۷۰ درصد آن ۳ و ۴ است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علی علیزاده علی آبادی رئیس پژوهشکده جنگل‌ها و مراتع کشور در نامه‌ای به سران قوای سه‌گانه خواستار جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در پی صدور مجوز شد. مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۸ طبقه با ساخت بیش از ۵۶۰۰ واحد مسکونی در مجاورت شمال این باغ از سوی شهرداری صادر شد.

وی صدور این مجوز را تیراندازی به باغ ملی به عنوان میراث علمی، تخصصی، طبیعی و فرهنگی کشور خواند و گفت: باغ ملی گیاه شناسی ایران توسط ۲۲ برج در آستانه ساخت و ساز در معرض تهدید قرار دارد که بر اساس قانون فقط با یک فاصله مشخص انجام می شود و Dore اجازه ساخت ساختمان هایی را داد که در نهایت سه طبقه خواهند بود.

به گفته علیزاده، جهاد کشاورزی با واگذاری زمین به بنیاد تعاون ارتش برای ساخت این برج ها موافقت کرده است، اما با وجود ضوابط مشخص، ساخت و ساز ممنوع است که فراتر از توان اکولوژیکی پایتخت است، این پیشنهاد وجود ندارد. توسط بنیاد تعاون ارتش پذیرفته شد. .

علیزاده می‌گوید امروز امیدمان به دیوان عدالت اداری برای حفاظت از تنوع زیستی کشور است. تاکنون مخالفت مقامات بلندپایه کشور با ساخت این برج ها و دستور معاون اول رئیس جمهور برای توقف ساخت و ساز تا تصمیم نهایی نتوانسته سایه سنگین این ساخت و سازها را از باغ دور کند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml