قیمت شکر در سرزمین یوزارسیف پنج برابر شد!

رسانه های مصری می گویند که موج تورم در مصر طی چند ماه گذشته قیمت شکر را ۵ برابر کرده و کمبود آن در بازارها به دلیل بحران ارزی و محدودیت واردات، نیاز این کشور به تنوع ارزی در مبادلات تجاری را افزایش داده است.

به گزارش اخبار تایمز؛ کمبود شدید شکر و افزایش چندین برابری قیمت آن در بازارهای مصر صدای مردم و رسانه های این کشور را درآورده است.

از زمانی که دولت مصر محدودیت هایی را برای واردات به دلیل کمبود ارز اعمال کرد، موج های پی در پی افزایش قیمت برنج، چای، قهوه، شکر، آب معدنی و … از مارس ۲۰۲۲ در این کشور باعث ناراحتی مردم و کاهش قیمت شد. در قدرت. توسط شهروندان خریداری شده است.

قیمت شکر در مصر در روزهای اخیر به ۵۰ پوند رسیده است در حالی که در کمتر از یک سال از ۹ پوند به ۲۲ پوند و سپس ۳۰ پوند رسیده است.

این در حالی است که شکر یکی از کالاهای اساسی مردم مصر به دلیل مصرف زیاد نوشیدنی های چای و قهوه با شکر در این کشور و در سایه تورم ۴۰ درصدی (اعلام رسمی دولت مصر) است. چای و قهوه خشک از چند ماه پیش در این کشور عرضه می شود. گران شده است.

در همین حال «علی المسیحی» وزیر عرضه و تجارت داخلی مصر می گوید که به تجار و فروشندگان این کشور ۱۰ روز فرصت داده است تا قیمت ها را به قبل برگردانند، در غیر این صورت دولت مستقیماً برای قیمت گذاری اجباری وارد می شود.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه قند و شکر را به زنجیره های تجاری و کادرهای وابسته به این وزارتخانه عرضه کرده است، گفت: تامین آن برای واحدهای تجاری کوچک امکان پذیر نیست.

المسیحی همچنین گفت: فصل جدید تولید شکر در مصر ژانویه آینده با میانگین ۲۰۰ هزار تن و سپس ۲۵۰ هزار تن در ماه فوریه تولید خواهد شد تا مشکل کمبود شکر در این کشور حل شود.

وزیر مصری با بیان اینکه این وزارتخانه دیگر تنها مسئول تامین شکر کارت های یارانه بگیران نیست، گفت: وظیفه تامین شکر در بخش های صنعتی و تجاری نیز بر عهده این وزارتخانه است و چه کالایی. صرافی در مصر این است که شکر را به قیمت ۲۴۰۰۰ پوند در هر تن بفروشد، مشروط بر اینکه به قیمت ۲۷۰۰۰ پوند در هر تن فروخته شود.

وزیر مصری افزود: متأسفانه برخی از تجار که با بورس کالا همکاری می کنند شکر را به قیمت هر تن ۲۴ هزار پوند خریداری می کنند و سپس آن را به قیمت هر کیلو بیش از ۴۰ پوند در بازار سیاه می فروشند.

وزیر مصر در عین حال از مردم خواست صبر کنند تا شکر وارداتی در کارخانه تصفیه و در مراکز فروش توزیع شود.

المسیحی وعده داد که برای کنترل قیمت ها تا ۱۰ روز آینده ۱۲۰ هزار تن شکر وارد بازار می شود.

اقدام برای قرار دادن شکر در فهرست کالاهای استراتژیک

احمد کمال، سخنگوی وزارت بازرگانی مصر در خصوص اقدامات تنبیهی برای کاهش بحران شکر گفت: تصمیم وزیر عرضه و تجارت داخلی مبنی بر در نظر گرفتن شکر به عنوان یک کالای استراتژیک در حال اجرا است و تمام اطلاعات شرکت شرکت های ثبت شده در بورس کالای مصر در وزارتخانه است. تجارت ثبت شده است.

در حالی که انتقاد رسانه ها از ناتوانی دولت مصر در کنترل قیمت ها افزایش یافته است، عمرو ادیب، یکی از چهره های شناخته شده رسانه ای در مصر، از دولت السیسی خواست تا بحران شکر، ناپدید شدن آن از بازار و افزایش آن را حل کند.

ادیب با اشاره به تاثیر بحران ارزی بر کمبود شکر در بازار افزود: دولت ضعیف تر از تاجر است، با مردم روبه رو شوید و حقیقت را بگویید. آخرین باری که به قیمت گذاری اجباری اشاره شد در سال ۱۹۷۴ بود. در حالی که عرضه شکر در بازار به مقدار زیاد، انحصارگران شکست می خورند.

وی خطاب به وزیر تامین گفت: شکر را کجا باید جستجو کنیم؟ صف های طولانی جلوی بازارها و فروشگاه های بزرگ برای خرید شکر وجود دارد و ظرف ۱۰ دقیقه تمام می شود. قیمت گذاری اجباری مدت هاست که مرده است.

جایگزین‌هایی برای دلار

این در حالی است که مسئولین مصری در مواجهه با بحران کمبود ارز و مقابله با تورم در کشورشان از تلاش برای پیدا کردن جایگزینی برای دلار در تجارت کالا با دیگر کشورها صحبت می‌کنند.

وزیر بازرگانی  مصر اخیرا هم گفته بود که کشورش در تلاش برای کاهش نیاز به دلار است و به طور جدی در حال بررسی موافقت با ارزهای شرکای تجاری کالایی خود از جمله چین، هند و روسیه است.

وزیر مصری گفت: ما به طور جدی در حال بررسی هستیم تا در واردات بر  پول محلی کشور (صادرکننده) پول محلی جمهوری عربی مصر تکیه کنیم.

پیوستن به گروه بریکس یکی از دغدغه‌های اصلی مصر طی یک سال اخیر بوده است. این بلوک نو ظهور در سال جاری تلاش‌های دلارزدایی را با شدت دنبال کرد و از سایر کشورهای دیگر نیز خواسته است تا اتکای خود را به دلار آمریکا پایان دهند.

 سران کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در شهریور ماه گذشته به شش کشور ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی عضویت کامل در این گروه را اعطا کردند و گفتند که از ژانویه ۲۰۲۴ این شش کشور به عنوان اعضای رسمی بریکس به شمار خواهند رفت.

کارشناسان مصری بر دلایل تلاش کشورشان برای پیوستن به بریکس تاکید می کنند که برجام یکی از مهمترین اتحادهای جهان است و به همین دلیل مصر مشتاق پیوستن به این اتحاد بزرگ است که شامل ۳۰ درصد اقتصاد جهان است و می تواند جایگزین شود. تکیه بر دلار برای خودش ارز جدیدی ایجاد می کند.

«اشرف حبیب» استاد اقتصاد در دانشگاه الفیوم مصر می گوید حرکت به سمت برجام گامی مهم برای فروپاشی سلطه دلار، تقویت اقتصاد و نجات کشوری مانند مصر است، کشوری که بیشتر واردات دارد. نیازهای غذایی آن و مهمترین عنصر آن مبادله تجاری با ارزهای محلی است.

حبیب تاکید کرد: الحاق مصر به برجام به این کشور این امکان را می دهد که به راحتی از بانک توسعه این گروه وام دریافت کند و از محاصره صندوق بین المللی پول و شرایط سخت آن رهایی یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml