پول های خارج شده از بورس کجا رفت؟

اخبار تایمز | پس از گذراندن یک رالی صعودی که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۸۷ هزار واحد افزایش ارتفاع داشت و باعث شد این شاخص به بالای عدد ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار واحد برسد، در هفته جاری روند نزولی را آغاز کرد و حدودا افت کرد. ۲۵۸۰۰۰ واحد برای شروع آخر هفته با ۲۲۷۷۰۰۰ واحد.

همانطور که آمارها نشان می دهد افت شدید شاخص کل بورس در هفته جاری با انتقال گسترده مالکیت کدهای حقیقی به حقوقی همراه بوده است. نقل و انتقال مالکیتی که ارزش آن حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده و به گفته کارشناسان بازار، کدهای واقعی به همین تعداد از معاملات سهام حذف شده است، آماری که به گفته مدیر نظارت بر بورس اوراق بهادار. سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان برداشت پول را نشان می دهد. از مجموع تالارهای معاملاتی بازار سرمایه نیست و می تواند در سایر نقاط بازار جریان داشته باشد. وی همچنین در مصاحبه ای که روز سه شنبه با مجلس سنا داشت، آمارهای منتشر شده مبنی بر ورود و خروج پول از بازار سرمایه را تکذیب کرد و آن را موثق ندانست.

اما در این مصاحبه از انتشار آمار ورود و خروج پول به بازار سرمایه در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ خودداری شده است. رفتاری که فعالان بازار را نسبت به نحوه نظارت بر شکل‌گیری جریان پول بین مجامع مختلف بازار سرمایه حساس‌تر کرده و این سوال مهم را در ذهن ایجاد می‌کند که پول خارج‌شده از معاملات سهام به کجا می‌رود؟ سوال پیگیری نشان می دهد که بازار سرمایه آنطور که ادعا می شود شفاف نیست و تقارن اطلاعاتی در آن وجود ندارد.

آیا جریان پول شفاف است؟

در مجموع معاملات این هفته، کدهای حقیقی فعال در معاملات سهام، ۱۱ هزار میلیارد تومان سهام تحت مالکیت خود را به اشخاص حقوقی تحویل داده و این مبلغ را از معاملات سهام خارج کرده اند.

لازم به ذکر است که پول خارج شده از جریان معاملات سهام می تواند مسیرهای مختلفی را در بازار سرمایه یا خارج از آن طی کند.

این صندوق ها به طور سنتی به عنوان بازار موازی و در مقابل معاملات سهام شناخته می شوند و وقتی سرمایه گذاران تشخیص می دهند که سود معاملات سهام نسبت به ریسک آن افزایش یافته است، پول خود را از سهام خارج کرده و به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت (به عنوان یک صندوق بدون ریسک) منتقل می کنند. سرمایه گذاری). ) وارد می کنند.

طی هفته گذشته حدود ۵۸۸ میلیارد تومان از محل کدهای واقعی به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت واریز شده است.

پول های خارج شده از بورس کجا رفت؟

مقصد دیگر پول واقعی حذف شده از معاملات بورس، صندوق های کالایی، صندوق های طلا و مشتقات آنها خواهد بود.

صندوق های کالایی، اوراق قرضه استاندارد، گواهی سپرده و ابزارهای مشتقه مختلف مانند اختیار معامله و قراردادهای آتی از جمله مقاصدی هستند که می توان پول واقعی خارج شده از معاملات سهام را در آنها جابه جا کرد.

اکثر این معاملات در بستر بورس کالا انجام می شود و کدهای واقعی نیز می توانند در بسیاری از معاملات وجود داشته باشند.

وقتی به آمار معاملات بورس کالا مراجعه می کنیم، با کمال تعجب متوجه می شویم که علیرغم تفکیک معاملات انجام شده توسط کدهای حقیقی و حقوقی، در برخی ابزارها مانند بازار آتی; در بازارهای مالی که بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده اند، معاملات بر اساس بازیگران حقیقی و حقوقی تفکیک نشده و آمار این معاملات در اختیار عموم قرار نگرفته است. موضوعی که مدیران بورس کالا پاسخگوی آن نبودند و مشخص نیست چرا بورس کالا این آمار را منتشر نمی کند.

علاوه بر این موارد، بخشی از پول برداشت شده از معاملات سهام انجام شده توسط افراد ممکن است در حساب کارگزاری باقی بماند و در آینده توسط معامله گران بازار برای ورود مجدد به معاملات، ورود به سایر انجمن های بازار سرمایه یا خروج کامل از آن استفاده شود. از بازار سرمایه (انتقال به حساب بانکی) تصمیم بگیرید.

چه پول خارج شده از معاملات سهام در کارگزاری ها باقی مانده باشد و چه معامله گران تقاضای واریز این پول را به حساب بانکی ثبت شده داشته باشند، می تواند نشانه های مختلفی داشته باشد و بر اساس آن می توان پیش بینی کرد که آیا این پول به زودی به معاملات باز می گردد یا خیر. بازار سرمایه را به مقصد خود ترک می کند. بازارهای دیگر بنابراین کسانی که به این اطلاعات دسترسی دارند می توانند قبل از اطلاع سایر فعالان بازار، تحلیل دقیق تری از سرمایه گذاری های آتی خود داشته باشند و آینده بازار را با اطمینان بیشتری پیش بینی کنند.

اما این آمار توسط کارگزاری ها، بورس ها، فرابورس ها، بورس های کالایی و سازمان های بورسی در اختیار مردم قرار نمی گیرد.

این موضوع به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده عدم تقارن اطلاعاتی مورد انتقاد فعالان بازار است. با توجه به موارد ذکر شده، از مجموع ۶ مسیری که پول خارج شده از معاملات سهام می تواند طی کند، تنها تعداد محدودی از معاملات صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت گزارش شده است که نشان می دهد جریان نقدینگی در بازار سرمایه شفاف است. همانطور که ادعا می شود. و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در مورد معاملات در دسترس عموم نیست.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml