پیش‌بینی مهم بانک مرکزی از قیمت دلار در سال آینده / اتفاقات جدید در راه است؟

اقتصاد ۱۰۰- محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار پایان سال مدیران عامل بانک‌ها گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور ارائه داد و برنامه‌های بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۳ را در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری تشریح کرد.

پیش‌بینی مهم بانک مرکزی از قیمت دلار در سال آینده / اتفاقات جدید در راه است؟

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که براساس آمار‌های مقدماتی، نرخ رشد اقتصادی کشور طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۴.۵ درصد بوده است که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۳ نرخ رشد مطلوبی محسوب می‌شود.

به گفته فرزین، در دوره مورد بررسی بخش نفت نرخ رشد بالای ۱۶ درصد را تجربه کرده که ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بوده است، امید است در سال آینده نیز به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه، رشد این بخش تداوم پیدا کند. 

براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، در بخش خدمات نرخ رشد حدود ۴ درصد بوده است و در برخی بخش‌‌ها مانند حمل‌و‌نقل و بخش‌های عمده فروشی و خرده فروشی نیز نرخ‌های رشد مناسبی محقق شده است. 

فرزین اظهار کرده که رشد بخش کشاورزی در ۹ ماهه اخیر معادل ۰.۷ درصد بوده که نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشته، در گروه صنایع و معدن هم نرخ رشد ۹ ماهه معادل ۳.۹ درصد تحقق یافته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است. البته برخی از بخش‌های زیرمجموعه صنعت و معدن نرخ‌های رشد بالاتری داشته‌اند

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مصرف خصوصی طی ۹ ماهه سال جاری معادل ۴.۲ درصد رشد پیدا کرده است. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشدی معادل ۴.۵ درصد و صادرات کالاها و خدمات نیز رشدی معادل ۱۷.۹ درصد را در نه ماهه سال جاری تجربه نمودند. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات نیز تنها ۵.۳ درصد رشد داشته و این مهم موجب شده است تولید ناخالص داخلی با قیمت بازار معادل ۵.۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد که نرخ رشد نسبتاً مطلوبی در سال جاری محسوب می‌شود. 

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه برنامه داریم تا نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان سال در کانال ۲۰ درصد قرار بگیرد، تاکید کرده، بانک مرکزی تلاش خواهد کرد تا با اعمال سیاست‌های ارزی، نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز تداوم خواهد داشت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml