پیش بینی جدید قیمت ارز/ آیا نرخ دلار در بازار واقعی است؟

اخبار تایمز – قیمت ارز در روزهای اخیر با کاهشی اندک همراه شده است و برخی معامله‌گران می‌گویند در آغازین روزهای دومین ماه تابستان بهای هر دلار در محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان قرار گرفته است.

کاهش نرخ ارز در حالی است که در بازارهای ایران خبر از افزایش قیمت اقلام مصرفی و افزایش قیمت لبنیات در چند روز گذشته و افزایش قیمت مرغ در جلسه علنی مجلس نیز می رسد. به طوری که رئیس شورای اسلامی شهر توامان هم از گرانی مرغ گلایه کرد و هم از کمیاب بودن مرغ انتقاد کرد. مرغ صد هزار تومانی در کنار گرانی گوشت و مانور گران روی سایر کالاها قیمت تمام شده سبد مصرفی را به شدت افزایش داده است.

سید کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره دلایل کاهش نرخ ارز در بازار گفت: خبری که در خصوص آغاز مذاکرات ایران و غرب منتشر شد، بی شک مهمترین تاثیر را در کاهش نرخ ارز در بازار داشت. لازم به ذکر است که قیمت ارز در دوره ای بسیار بیشتر از ارزش واقعی خود رشد کرد و همین امر باعث شد با کاهش التهابات و بهبود شرایط ارزی ایرزن شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم.

آیا قیمت دلار واقعی است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ارز در شرایط فعلی واقعی است یا خیر؟ وی گفت: هر قیمتی که در بازار معامله می شود واقعی است. الان هم به نظرم نرخ ارز واقعی است چون اتفاقات اخیر در کاهش قیمت ارز موثر بوده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: جدای از اخباری که در مورد مذاکرات منتشر شده و آزادسازی منابع ایران در عراق با چراغ سبز آمریکا، شاهد این هستیم که صادرات نفت ایران افزایش یافته و فکر می کنم روزانه بین یک میلیون و هفتصد تا یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت از کشور صادر می شود. حتی اگر ۲۰ درصد تخفیف در فروش نفت داشته باشیم باز هم درآمد نفت قابل توجه است. علاوه بر اینها، درآمد صادرات غیرنفتی ایران نیز حدود ۴۰ میلیارد دلار است که با توجه به کاهش شدید تقاضا و مهار آن در همه بخش‌ها، قیمت در مرحله فعلی نباید بیش از این باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع کشش قیمتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اینطور نیست که قیمت ارز مدام افزایش یابد و در اقتصاد اتفاقی نیفتد. تجربه نشان داده که اقتصاد ایران اصلا با دلار بالای پنجاه هزار تومان و … سازگاری ندارد، با آن نرخ دلار هیچکس قدرت خرید چیزی در اقتصاد ایران را ندارد و در نتیجه رکود بر بازارها حاکم است.

سیدعلی گفت: وضعیت رکود فعلی بازارها از مسکن گرفته تا ارز و حتی بورس نیز متاثر از این موضوع است. اقتصاد ایران کشش افزایش قیمت ارز را ندارد.

پیشنهاد افزایش نرخ سود

وی به خروج نقدینگی از بورس اشاره کرد و گفت: زمانی که بازار ارز و مسکن در رکود است دولت باید برای جذب نقدینگی تدبیری بیندیشد به ویژه اینکه نقدینگی از بورس خارج می شود و این وضعیت باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این مقام سابق بانک مرکزی در تشریح این موضوع افزود: شاید بهترین راه افزایش نرخ سود سپرده بانکی در محدوده ۲۶ تا ۲۷ درصد باشد تا پول خروجی از بورس به بانک برود و مشکل بیشتر نشود.

وی همچنین به رشد تورم ریالی اشاره کرد و گفت: زمانی که تورم رو به افزایش است، موضوع رشد سریع بی رویه نقدینگی و … را باید در نظر داشت که در بلندمدت قیمت ارز محکوم به افزایش است، اما آثار اخباری مانند اخبار مذاکرات و … نشان می دهد که جامعه ایران همچنان به بهبود شرایط و ثبات اقتصادی امیدوار است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml