پیش بینی قیمت دلار یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

اقتصاد ۱۰۰- قیمت دلار در نخستین روز از هفته چهارم آبان، بدون تغییر و با نوسان محدودی معامله شد. برخی معامله‌گران بازار ارز معتقدند ریزش طلای جهانی و ناهمترازی طلا در بازار داخلی، تاثیر خود را در معاملات دلار گذاشته است.

پیش بینی قیمت دلار یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

قیمت دلار امروز بدون تغییر و با نوسان ۵۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان معامله شد. این اسکناس در یک ماه اخیر و پس از جنگ حماس و اسرائیل کانال جدید را برای روند الاکلنگی انتخاب کرده و اکنون منطقه ۵۱ هزار تومانی به منطقه حیثیتی دلار برای سیاست‌گذار تبدیل شده است.

در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت طلای جهانی ریزش‌ قابل توجهی داشت و این موضوع در روز جاری باعث ایجاد عدم‌ توازن قیمت در بازارهای طلا و ارز شد. با وجود اینکه قیمت دلار و انس جهانی تعیین‌کننده قیمت طلا در بازار داخلی هستند، اما امروز برخی معامله‌گران افت طلای جهانی را عامل روند خنثی در بازار ارز عنوان کردند. 

بازار ارز از ریسک‌های سیستماتیک خالی شد

در همین راستا جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به ریسک‌های سیستماتیک در بازار، به موضوع جنگ میان حماس و اسرائیل اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به تمایل مردم برای دارایی‌های امن نظیر طلا و دلار، افزایش تقاضا در این بازارها دور از انتظار نبود. اما بازار به رخدادهای منطقه عادت کرد و شرایط کمی تعدیل شد.»

وی با تاکید بر ثبات نسبی قیمت دلار افزود: «با توجه به عادی شدن شرایط، تقاضای هیجانی کم شده و همین موضوع به افت قیمت دلار کمک کرده است. به نظر می رسد اگر شرایط همین‌طور ادامه داشته باشد و ریسکی وارد بازار نشود، اسکناس دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومانی تثبیت ‌شود.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «اگر ریسکی وارد بازار نشود، نرخ واقعی دلار با توجه به شرایط رکودی و سیاست‌های انقباضی که در بازار داخلی وجود دارد در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد داشت.» وی با بیان اینکه هیجان و فشار فروشی در بازار وجود ندارد، گفت: «به نظر می‌رسد برای قیمت دلار نهایتا کاهش تا محدوده ۵۰ هزار تومانی را می‌توان پیش‌بینی کرد و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد پایین‌تر از این میزان دور از واقعیت‌های اقتصادی است.»

لینک کمکی

فلاحیان با تاکید بر اینکه متاسفانه بازار ما روی ریسک‌های سیستماتیک از خود واکنش زیادی نشان می‌دهد، گفت: «باید توجه داشت که اگر در هفته‌های گذشته و بعد از جنگ منطقه در شرایط متزلزلی قرار داشتیم، یعنی اقتصاد ما انبساطی بود، قیمت دلار با سیگنال‌هایی که از طرف کشور ما و کشورهای همسایه رد و بدل می‌شود شاید تا ۶۰ هزار تومان نیز بالا می‌رفت!»

سرنوشت بازارها در انتظار یک سخنرانی

معاملات امروز بازار ارز حاکی از تمایل معامله‌گران به خرید بود تا فروش. فعالان این بازار در روزهای اخیر ترجیح می‌دهند صبر کنند تا برخی اخبار سیاسی وضوح بیشتری بگیرد.

گفتنی است در ماه‌های گذشته، موضوع توافق موقت و مذاکرات با واسطه ایران و آمریکا، امیدی برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی بود؛ اما با وجود درگیری‌های منطقه بعید به نظر می‌رسد توافقی در چشم‌انداز نزدیک وجود داشته باشد.

گفتنی است فعالان بازارها مالی در انتظار سخنرانی امروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز شهید هستند. این سخنرانی می‌تواند مسیر بازارهای مالی را همانند هفته گذشته تعدیل کند، یا با شعله‌ور شدن آتش درگیری در منطقه، قیمت‌ها را در فاز صعودی قرار دهد.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نوسان محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد و دلار سلیمانیه روی قیمت ۵۰ هزار ۴۷۰ تومان ایستاد. درهم امارات نیز با رقم ۱۴ هزار و ۵۰ تومانی معامله شد.

منبع:تجارت نیوز

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml