چرا اپل به اندازه رقبای خود در مورد هوش مصنوعی صحبت نمی کند؟

اپل به اندازه بزرگ ترین رقبای خود، گوگل، مایکروسافت و متا، هوش مصنوعی و مسائل مربوط به آن را مانور نمی دهد. دلیل این چیست؟

به گزارش خبرگزاری اخبار تایمز ، بدون شک قدرتمندترین شرکت های حوزه فناوری نمی توانند از هوش مصنوعی صحبت نکنند. به طور خاص، ابزارهای مولد هوش مصنوعی که قادر به ایجاد متن، تصاویر و کد شبیه انسان هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رابطه با تجزیه و تحلیل متن گزارش های درآمد منتشر شده هفته گذشته، ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، ۶۶ بار از کلمه AI (مخفف هوش مصنوعی) استفاده کرده است، مدیر عامل مایکروسافت، ساتیلا نادلا و مدیرانش. ، این کلمه ۴۷ بار تکرار شده و “مارک زاکربرگ” مدیرعامل متا و اعضای مدیریت این شرکت ۴۷ بار در گزارش ها آن را تکرار کرده اند.

اما اپل به ندرت در مورد هوش مصنوعی صحبت می کند و نباید انتظار داشت که در گزارش مالی جدید این شرکت که در روز پنجشنبه ۳ آگوست مصادف با ۱۲ مردادماه منتشر می شود، چیز زیادی از این فناوری ببینیم یا بشنویم.

رویکرد محتاطانه Coopertonations به هوش مصنوعی کاملاً در تضاد با رقبای خود است که در مورد این فناوری هیجان زده هستند و در هر فرصتی سطح را بالا می برند.

چرا اپل به اندازه رقبای خود در مورد هوش مصنوعی صحبت نمی کند؟

تیم کوک، مدیر عامل اپل در تماسی با اپل در ماه می در مورد گزارش درآمد این شرکت، تنها دو بار کلمه هوش مصنوعی را تکرار کرد و هر دو بار در پاسخ به یک سوال. این کلمه حتی یک بار در رویداد WWDC 2023 اپل بیان نشد. البته این شرکت ویژگی هایی را بر اساس هوش مصنوعی معرفی کرد.

مدیران اپل به جای هوش مصنوعی عبارت «یادگیری ماشینی» را تکرار می کنند که در مقایسه با هوش مصنوعی در بین متخصصان حوزه هوش مصنوعی و افراد جامعه علمی در این زمینه محبوبیت بیشتری دارد. اپل همچنین ترجیح می‌دهد درباره قابلیت‌های نرم‌افزار هوش مصنوعی برای کاربرانش صحبت کند، مانند مرتب‌سازی عکس‌هایشان، کمک به بهبود توانایی تایپ یا تکمیل خودکار فیلدها در فایل‌های PDF، و خود فناوری که همه این ویژگی‌ها را ممکن کرده است و بسیاری موارد دیگر. اشاره نمی کند

اپل به جای اینکه هوش مصنوعی را ابزاری دگرگون کننده برای آینده محاسباتی بداند، آن را یک عنصر اساسی می داند و این رویکرد راهی را برای اپل فراهم می کند تا هوش مصنوعی را به مشتریان خود ارائه دهد. هوش مصنوعی اپل در پشت صحنه کار می‌کند و کوپرها به اندازه سایر شرکت‌ها به توضیح نحوه عملکرد آن اختصاص ندارند. چون نیازی به این کار نمی بینند.

رقابت مایکروسافت، گوگل و متا با تمامی شرکت های فعال در زمینه هوش مصنوعی

 

چرا اپل به اندازه رقبای خود در مورد هوش مصنوعی صحبت نمی کند؟

این سه غول فناوری با هر شرکتی که پروژه ای در زمینه هوش مصنوعی انجام می دهد رقابت می کنند. حتی اگر آینده آن پروژه نامشخص باشد.

با نگاهی دقیق به اظهارات مدیران عامل این شرکت های بزرگ در گزارش های مالی اخیر خود، متوجه می شویم که آنها مشتاق سرمایه گذاری در فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی مانند ابزارهای توسعه و خدمات ابری مبتنی بر این فناوری هستند که مورد نیاز است. برای بهبود محصولات نهایی؛ اما هنوز مشخص نیست که هوش مصنوعی چگونه می تواند محصولات مهم آنها را تغییر دهد و چه زمانی سود آن منجر به شروع روند افزایش درآمد شرکت می شود.

به عنوان مثال، گوگل برنامه های خود را برای تغییر ساختار موتور جستجوی خود با استفاده از مدل هوش مصنوعی به نام «تجربه مولد جستجو» اعلام کرده است. بزرگترین ابتکار مایکروسافت یک ابزار اشتراک ماهانه ۳۰ دلاری به نام “Copilot” است که متن یا کد تولید شده توسط چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT را با برنامه های Word، PowerPoint و دیگر برنامه ها یکپارچه می کند. آخرین سرمایه گذاری متا در زمینه هوش مصنوعی نیز مدل زبان بزرگ آن به نام LLaMA است که توانایی پشتیبانی از نوع جدیدی از چت ربات های شبکه های اجتماعی و همچنین تولید خودکار تبلیغات آنلاین را دارد.

بخش بزرگی از درآمد اپل همچنان توسط گوشی های آیفون تامین می شود و در سه ماهه دوم سال مالی این شرکت، ۵۱.۳ میلیارد دلار از درآمد ۹۴.۸۴ میلیارد دلاری آن مربوط به این بخش بوده است. در چنین شرایطی، چرا غول فناوری سیلیکون باید به دنبال استفاده از هوش مصنوعی باشد؟

علاوه بر این، شرکت‌های فناوری با سرمایه هنگفت در گزارش‌های مالی اخیر خود به سرمایه‌گذاران اشاره کرده‌اند که پیاده‌سازی هوش مصنوعی در محصولاتشان فرآیندی زمان‌بر است.

در مورد مایکروسافت باید بگوییم که نادلا در گزارش مالی شرکت خود انتظارات سرمایه گذاران در مورد Copilot را لغو کرد و تلویحاً اعلام کرد که رشد این ابزار زمان بر است. «امی هود» مدیر ارشد مالی مایکروسافت نیز اعتراف کرد که این ابزار به تدریج عرضه خواهد شد.

سرمایه گذاران تنها در سال آینده می توانند دریابند که اشتراک Copilot چگونه بر درآمد مایکروسافت تأثیر گذاشته است. نادلا درباره این موضوع گفت که در نیمه دوم سال مالی آینده سیگنال‌های واقعی کسب درآمد از این ابزار را دریافت خواهیم کرد.

ساندار پیچای و تعدادی دیگر از مقامات گوگل ادعا می کنند که مدل های هوش مصنوعی تولید کننده متن این شرکت، عملکرد موتور جستجوی آن را افزایش می دهد و حتی به سوالاتی پاسخ می دهد که یک موتور جستجوی معمولی نمی تواند پاسخ دهد. از منظر تجاری، پیچای اذعان داشت که هوش مصنوعی مولد این شرکت برای ایجاد و ارائه تبلیغات می تواند درآمد بخش تبلیغات فعلی را به طور چشمگیری افزایش دهد. علاوه بر این، فرصت هایی برای ارائه انواع جدید تبلیغات با نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد.

پیچای می گوید که فناوری ایجاد نتایج جستجو با استفاده از هوش مصنوعی مولد هنوز در مراحل اولیه است. وقتی از Pichai در یک کنفرانس مطبوعاتی پرسیده شد که چگونه SGE می تواند استفاده از موتورهای جستجو را افزایش دهد، او پاسخ داد که شرکت در حال بررسی آن است:

من فکر می کنم که ما قطعاً در مسیر کاملاً درستی پیش می رویم و این نوع پیشرفت در استانداردها و بازخوردهایی که از کاربران دریافت می کنیم مشهود است.»

مارک زاکربرگ قبلاً علاقه خود را به هوش مصنوعی و کاربردهای آن در زمینه واقعیت مجازی نشان داده است و تبلیغات هدفمند را نشان می دهد و محتوای ارائه شده توسط آن حساب های کاربری را پیشنهاد می دهد که کاربران آنها را دنبال نمی کنند.

او به خصوص به مفهومی که آن را «عوامل هوش مصنوعی» می نامد خوشبین است. در این طرح، نرم افزار می تواند بدون دخالت انسان به طور خودکار به مشتریان تجاری پیام دهد یا به عنوان مربی یا دستیار شخصی عمل کند. البته زاکربرگ اعتراف می کند که هنوز نمی داند چند کاربر از ویژگی های هوش مصنوعی استفاده می کنند. وی درباره این موضوع چنین گفت:

واقعیت این است که ما نمی دانیم این ویژگی ها در آینده با چه سرعتی گسترش خواهند یافت.

او گفت که مقامات متا در حال بحث با یکدیگر هستند که چقدر روی سرورها سرمایه گذاری کنند تا از هوش مصنوعی بهره ببرند.

اوج چرخه تبلیغات هوش مصنوعی گارتنر

چرا اپل به اندازه رقبای خود در مورد هوش مصنوعی صحبت نمی کند؟

روند کند درآمدزایی محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط شرکت های بزرگ فناوری مهم است. زیرا بسیاری از افراد فعال در این حوزه معتقدند که فناوری های بنیادی در مدل چرخه هایپ گارتنر روند دشوار «اوج انتظارات متورم» را طی می کنند.

بر اساس مدل چرخه هایپ گارتنر، زمانی که یک فناوری جدید معرفی می شود، توجه و سرمایه زیادی را به خود جلب می کند و به مرحله ای به نام اوج انتظارات متورم می رسد که در آن اشتیاق برای استفاده از فناوری به شدت افزایش می یابد و سطح انتظارات از آن از حد غیر واقعی فراتر می رود. مرحله؛ اما زمانی که سرعت فرآیند توسعه استفاده از فناوری جدید کمتر از آنچه در ابتدا انتظار می رفت می شود، فناوری جدید وارد مرحله شیب سرخوردگی یا فروغ سرخوردگی می شود. در این مرحله، ناامیدی مردم از فناوری منجر به توجه کمتر و سپس غفلت از آن، شکست تجربه استفاده از آن و در نهایت حذف سرمایه گذاری روی آن می شود. اما در مرحله بعد به صورت محدود تست شده و مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت به بلوغ نهایی می رسد و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر افراد و شرکت هایی که ابزارها و بسترهای لازم برای کسب درآمد از هوش مصنوعی را فراهم می کنند و همچنین افرادی که به دنبال جذب سرمایه در این زمینه هستند از رونق گسترده این فناوری بهره مند می شوند. به عنوان مثال، سهام انویدیا در سال ۲۰۲۳ ۲۲۰ درصد رشد کرده است. زیرا سرمایه گذاران متوجه شده اند که استفاده از هوش مصنوعی نیازمند کارت های گرافیک این شرکت است. سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی نیز بسیار افزایش یافته است و سرمایه‌های زیادی برای افزایش ظرفیت تولید رایانه و همچنین به ارائه‌دهندگان خدمات ابری برای امکان دسترسی به مدل‌های هوش مصنوعی به انویدیا سرازیر می‌شود.

اما اگر به کاربردهای روزانه هوش مصنوعی پی نبریم، بسیاری از شرکت های فعال در این زمینه دوباره وارد مرحله سرخوردگی خواهند شد. برخی از محققان به تازگی متوجه شده اند که فرصت سرمایه گذاری در محصولات جدید هوش مصنوعی به سرعت به دست نمی آید و ممکن است هزینه ها افزایش یابد.

مارک مورفی، تحلیلگر مالی جی پی مورگان در یادداشتی این هفته نوشت:

ما به سرمایه گذاران هشدار داده ایم که روند حرکت از نقطه ارائه تقاضا برای استفاده از یک فناوری جدید، به استفاده گسترده از آن و کسب درآمد قابل توجه از آن، چندین سال طول می کشد و چنین فرآیندی فرآیندی آنی نیست.

به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم در بخش‌هایی مانند Metaverse، Reels (بخشی از برنامه اینستاگرام برای اشتراک‌گذاری ویدیو و عکس)، Threads (برنامه‌ای که متا برای رقابت با X یا توییتر سابق ارائه می‌کند)، Quest و هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری کنند. سودآور بوده و به جای کاهش سود سرمایه گذاری در این بخش ها، شاهد بازگشت سرمایه در آنها خواهیم بود، بخش های دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند.

لوید والمزلی، تحلیلگر UBS، هفته گذشته در یادداشتی نوشت که هوش مصنوعی همچنان در حال رسیدن به گوگل است. وی در ادامه به نوشتن خود چنین ادامه داد:

“مدیریت نسبت به توانایی SGE برای حل مشکلات مرتبط با موارد استفاده عمیق تر و گسترده تر ابراز خوش بینی کرده است.”

اپل یک شرکت تولیدکننده محصولات است

چرا اپل به اندازه رقبای خود در مورد هوش مصنوعی صحبت نمی کند؟

با توجه به اشتیاق اپل به هوش مصنوعی، به ویژه با توجه به برنامه اپل برای ایجاد یک چت ربات اختصاصی هوش مصنوعی مشابه ChatGPT، احتمالاً در گزارش مالی شرکت، سؤالاتی در مورد برنامه های آن برای هوش مصنوعی پرسیده می شود.

در ماه ژوئن، اپل نرم افزار جدید صفحه کلید آیفون را معرفی کرد که از همان معماری ترانسفورماتور GPT استفاده می کند. بنابراین این شرکت در حال طراحی و ساخت مدل های اختصاصی هوش مصنوعی برای خود است و تنها از صحبت در مورد محصولاتی که هنوز به بازار عرضه نشده اند خودداری می کند تا از ارائه اطلاعات لازم برای پیش بینی سرمایه گذاران جلوگیری کند.

بعید است این شرکت در گزارش مالی جدید خود به اندازه رقبای خود درباره هوش مصنوعی صحبت کند. همانطور که گفتیم، اپل گزارش مالی خود را در ماه می ارائه کرد و زمانی که خبرنگاران از این شرکت در مورد فناوری هوش مصنوعی سوال کردند، تیم بلافاصله بحث را به موضوع محصولات این شرکت و ویژگی‌های آنها معطوف کرد.

این چیزی است که او در مورد هوش مصنوعی گفت:

ما هوش مصنوعی را یک فناوری عالی می بینیم و با تفکر عمیق در محصولات خود به استفاده از آن ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml