چرا بازار ارز دچار نوسان می شود؟

با تجربه بازار ارز و سکه می گویند: به آب نپرید/ حباب قیمت سکه به شش میلیون تومان رسید/ بازار همچنان به دنبال بازارساز است/ بازار طلا در تعطیلات است. از فردا/ چرا بازار ارز دچار نوسانات خرد شده است؟

به گزارش اخبار تایمز، بازار ارز و ارز پس از ریزش در روز دوشنبه دچار نوسان شد. قیمت دلار در روز دوشنبه پس از افت ۵ کانالی از ابتدای هفته به حمایت مهمی رسید و سرعت نزول بالا بود و گرانفروشی در کانال ۵۳ شکل گرفت.

به گفته معامله گران، نوسانات جزئی به سه دلیل است: اولی، وضعیت اشباع فروش قوی در محدوده حمایتی. دلیل دوم، خبر لغو مجوز بانک ملی در عراق و ممنوعیت معاملات دلاری ۸ بانک عراقی با ایران بود. به گفته تجار، بر اساس این خبر واردکنندگان عراقی برای همکاری با تجار ایرانی دچار مشکل شده اند و این مشکل در نرخ تبدیل درهم به دلار خود را نشان داده است. دلیل سوم این بود که تحلیلگران مدعی شدند که از بعدازظهر دوشنبه سایه سنگین بازارساز از بازار ناپدید شده و عدم تزریق نقدینگی به درهم و دلار در هرات باعث نوسان قیمت دلار شده است. به گفته اکثر معامله گران، این برگشت یک نرخ اصلاحی یا بوسه خداحافظی است و ممکن است بازار پس از تحمل رنج و استراحت در محدوده فعلی به سطح حمایت پایین تر بازگردد. از دیدگاه این گروه، بازار به کف موقت رسیده و بالاتر از این کف در نوسان است و تا زمانی که بتواند از مرز مقاومتی مهم عبور کند، بازار ارز و سکه به ریزش ادامه خواهد داد.

کارشناسان باتجربه بازار توصیه می کنند که به داخل آب نپرید زیرا در سطوح فعلی کاملاً چپ و راست خواهید بود.

قیمت ارز روز سه شنبه از ۳۱۷۰۰۰۰۰ تومان آغاز شد و به کانال ۳۲۰۰۰۰۰۰ بازگشت. قیمت سکه امامی در نهایت به حدود ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. حباب پول با بیش از ۷۰۰ هزار تومان افزایش به ۶.۱ میلیون تومان رسید. با توجه به نوسانات بازار در روز سه شنبه، قیمت تتر از دلار تهران عقب افتاد.

معامله گران به دو خبر و دو شایعه در بازار روز سه شنبه علاقه داشتند. اولین خبر صحبت های وزیر اقتصاد بود که گفت تحلیل همکاران من در بانک مرکزی به گونه ای نیست که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی داشته باشد و با این اظهارات متفاوت است.

خبر دوم صحبت های رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی درباره اتفاق بزرگی بود که در جذب سرمایه گذاری خارجی موثر است. به گفته علی فخری، ارز سرمایه گذاران خارجی باید توسط بانک مرکزی با نرخ ترجیحی خریداری شود نه به قیمت بازار مبادله. رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی ترجیحی را برای نرخ این ارز پیشنهاد کرده است که قرار نیست آن را اعلام کنیم تا تاثیری بر بازار نداشته باشد. اما این قیمت قطعا بالاتر از قیمت بازار بورس خواهد بود. با این حساب بازرگانان گفتند که نرخ جدیدی به قیمت دلار اضافه می شود که قیمت بین مرکز مبادلات و بازار آزاد است.

شایعه نرخ سود بانک مرکزی نیز در بازار دست به دست می شد. در این خبر آمده است که بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، بانک مرکزی با کسب مجوز از شورای پول و اعتبار، می تواند برای حفظ ارزش پول ملی، نرخ سود را تا ۳۹ درصد افزایش دهد.

شایعه دوم سفر گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران بود.

به گفته تحلیلگران فنی، حمایت مهم از قیمت دلار بین ۵۳ هزار و ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان است و در صورت از دست دادن آن، باز هم شاهد هیجان نزولی خواهیم بود. همچنین سطح صعودی بازار طلای ذوب شده ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است و تا زمانی که زیر این عدد باشد، تمایل به نزول بیشتر خواهد بود. به گفته تحلیلگران، قیمت طلای مذاب تا شکل گیری روند جدید بین ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان متحمل می شود.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml