چرا ترمز نوسانات دلار برداشته شد؟

تفاوت تتر و دلار هزار تومان شد/ درهم در بازار ارز معمایی ماند/ صحبت های طلایی فرزین توجه معامله گران را به خود جلب کرد/ چرا نوسان دلار کاهش یافت؟

به گزارش اخبار تایمز، بازار ارز در معاملات روز یکشنبه به سه مرحله تقسیم شد. در مرحله اول یعنی ابتدای بازار و قبل از ساعت ۱۲ بازار با خط و نماد فرزین نزول کرد اما بعد و بعد از ساعت ۱۲ وارد مرحله دوم و با قیمت درهم شد. نوسان. ، بازار ارز و ارز به سمت مقاومت های مهم پیش رفت. در مرحله سوم پس از ساعت ۱۷:۳۰ بازار ارز و ارز پشت خط سیر نزولی را آغاز کرد. افت پشت خط بازار به دو دلیل رخ داد.

دلیل اول به اخبار مهم بانک مرکزی مبنی بر رسیدن قیمت به یک خط مقاومتی مهم برمی‌گردد و باید اصلاح شود. دلیل دوم این بود که در ابتدای اصلاحات بانک مرکزی از عرضه ارزهای جدید در مرکز مبادلات از ۲۲ اسفندماه خبر داد.

وضعیت بازار به گونه ای بود که اکثر معامله گران معتقد بودند که بازار هیچ اوج خاصی ندارد و بدون خرید زیاد، فقط افزایش آن را می دیدند، یعنی فقط کسانی معامله می کردند که ریسک می کردند. به گفته آنها قیمت دلار و ارز افزایش شدیدی ندارد به همین دلیل توصیه کردند فعلا در بازار خرید نکنید.

البته این بازار را هم زیاد پیش بینی کرده بودند اما می گفتند بی جان است و مواظب باشید به آنها پول نریزید. با این حال، بازار با نوسانات درهم رو به افزایش بود و هواداران معتقد بودند که بازار در حال صعود است و تحلیلگران می‌گفتند که دیگر افزایش نخواهد یافت. جمعی از آنها در جبهه اعتراض کردند و گفتند دلار ۵۰ هزار تومان دارند، می گویند اگر دلار را نخرند ۴۷ هزار تومان می شود.

اما چرا بازار فارکس و ارز دچار نوسان شد؟

پیشتاز اصلی بازار قیمت درهم بود اما بر اساس اطلاعات «اکو ایران» اتفاق جدیدی در حوزه حواله رخ نداده و فشار تقاضای تجاری پس از سال نو چینی در بازار کاهش یافته است. حتی شنیده شد واردکنندگان در صف نمی ایستند و تخفیف های خوبی می گیرند، پس منشا این نوسان کجاست؟

چون دلیل خاصی برای افزایش وجود نداشت، فعالان بازار که توهم توطئه داشتند وارد شدند و گفتند کار خودشان است. گروهی از آنها گفتند بازارساز روز یکشنبه ذخایر شمش دارد و باید آنها را به قیمت بالاتری بفروشد. برخی از آنها معتقد بودند که این نوسانات بازار برای جبران کسری بودجه و مرخصی کارکنان است. عده ای می گفتند با انتشار خبر عرضه سکه، قیمت سکه را به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساندند که بسیار پایین بود، بنابراین برای عرضه سکه جدید مجبور به افزایش آن شدند.

البته پیشکسوتان بازار تاکید می کنند که معمولا هیچ دولتی نمی خواهد کمبود بودجه را با نوسانات بازار جبران کند. آنها راه های کم خطرتری برای پوشش کسری بودجه دارند. از نظر آنها وقتی تقاضای واقعی فعال نیست مقصر نوسانات، قاچاق تقاضا و خروج سرمایه است.

گروهی معتقد بودند که پول برداشت شده از تحریم خودروهای وارداتی به بازار ارز می رود و بازارساز نمی خواهد دلار و سکه را مجانی به این ارزها بفروشد. پس از انتشار خبر عرضه سکه های جدید از ۲۲ اسفند، این گمانه زنی های گروه هذیان قوت گرفت.

صحبت های فرزین مبنی بر عرضه طلا طی سال آینده برای کنترل قیمت ارز توجه بازار را به خود جلب کرد.

شایعه ای نیز در یکشنبه بازار منتشر شده بود. بر اساس این شایعه شنیده ها حاکی از آن است که بازار ارز و طلای اصفهان از قرض الحسنه حواله پول نمی پذیرد. بر اساس اطلاعاتی که اکو ایران به دست آورده است، این شایعه به دلیل نقل و انتقالات بانکی است که شامل جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی می شود.

قیمت درهم امارات روز یکشنبه با قیمت مثبت ۱۵۴۵۰ تومان آغاز شد و تا ۱۵۶۴۰ تومان نوسان داشت که رقم قابل توجهی بود.

قیمت ارز در کانال جدید بازگشایی شد و با نوسانات به ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. پشت خط با انتشار خبر عرضه سکه جدید قیمت این کانال سکه کاهش یافت.

هدف بازار اختلاف هزار تومانی قیمت تتر با دلار تهران بود. روز یکشنبه قیمت دلار تهران افزایش یافت، اما تتر در کانال ۵۶ نوسان داشت.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml