چرا دولت به دنبال دلاری شدن است؟

به گفته کارشناسان دلاری شدن روابط تجاری و جایگزینی پول ملی علاوه بر تقویت پول ملی و اثربخشی شاخص های کلان اقتصادی، موضوعی کلیدی برای کشور تلقی می شود.

به گزارش اخبار تایمز؛ به گفته مسئولان یکی از راهبردهای مهم ایران در توسعه همکاری های تجاری با کشورهای همسایه، جایگزینی ارزهای ملی در روابط پولی و افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی است.

اخیراً محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفته است: حذف دلار از مبادلات اقتصادی-تجاری و استفاده از ارزهای ملی در چارچوب همکاری های پولی و بانکی سوریه و ایران قطعاً تراز تجاری دو کشور را متحول می کند. به نفع اقتصاد ملی و مردم است.

محمدرضا فرزین در ادامه اظهار داشت: افزایش روابط بانکی، تجاری و سرمایه گذاری های مشترک در دستور کار جدی تهران و دمشق است.

بحث دلاری شدن در جهان با پیشگامی روسیه و چین آغاز شد و اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد توجه سایر کشورهای جهان قرار گرفته است و کشور ما نیز در این مسیر حرکت می کند. وی تصریح می کند: دلارزدایی دیگر یک انتخاب داوطلبانه کشورها نیست، بلکه پاسخی اجتناب ناپذیر کشورها به پروژه تسلیحاتی شدن دلار است. تسلیحاتی شدن دلار در چند دهه گذشته یکی از مهم ترین عواملی است که کشورها را وادار کرده است به دنبال راهی برای رهایی از تبعات احتمالی تحریم های دلاری در آینده باشند.

تسلیحاتی شدن دلار اقدامی است که خود آمریکایی ها هم آن را تشخیص می دهند. موردی که اسکات بنت افسر سابق عملیات روانی ارتش آمریکا در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اقتصاد کشورها مبتنی بر دلار به ابزاری در دست آمریکایی ها تبدیل شده است تا به نوعی به فضای اجتماعی حمله کنند. و ساختارهای اقتصادی سایر کشورهای جهان. آمریکا سال‌هاست که با اعمال تحریم‌های مبتنی بر دلار، اقتصاد جهان را به نفع خود در تنگنا قرار داده است.

دلارزدایی و جایگزینی ارزهای ملی در روابط تجاری و اقتصادی در کشورمان به گفته کارشناسان از اهمیت دو چندانی برخوردار است، موضوعی که پیش از این بالسینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به آن اشاره کرده بود: گسترش انتقادات به دلار استیلایی در مبادلات و تجارت بین المللی به ویژه در دهه های اخیر، اشکال مختلفی از چندجانبه گرایی به ویژه در حوزه های تجاری، پولی و مالی شکل گرفته است که هدف آن در مناطق مختلف کاهش زیان های ناشی از غصب است. دلار در معاملات بین المللی و به کارایی بیشتر تجارت در کشورهای مختلف کمک کند.

وی در ادامه گفت: در دهه های اخیر این روابط شکل های مختلفی به خود گرفته است که به عنوان مثال شکل گیری و استقرار یورو به عنوان واحد پول اروپایی یکی از این نمونه ها بود. در سال های اخیر با تقویت اقتصاد چین و هند، استفاده از یوان و روپیه نیز در حال گسترش است و خود این کشورها با تشکیل انواع ارزهای تجاری و پولی به دنبال افزایش سهم این ارزها در تجارت و اقتصاد بین المللی هستند.

به گفته این کارشناس، این موضوع برای اقتصادی مانند کشور ما که در دهه های اخیر با تحریم های بسیار شدیدی مواجه بوده و استفاده از دلار هزینه های زیادی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته است، حائز اهمیت است، از این رو موضوع دلاری شدن و کاهش آن را دنبال می کنیم. نقش دلار برای کشور ما در مبادلات پولی و تجاری با سایر کشورها موضوعی کلیدی است.

جایگزینی ارزهای ملی در روابط اقتصادی و تجاری که علاوه بر کاهش نقش دلار بر تجارت ما می تواند بر شاخص های کلان اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد. نکته ای که سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: ابتدا باید بازار کالای کشور ما ایجاد شود و تقاضا برای کالاهای ما ایجاد شود و سپس گام دوم حرکت به سمتی است. جایگزینی پول ملی در روابط اقتصادی در این راستا در برخی از کشورهای همسایه و شرکای تجاری در حال پیشرفت هستیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: هر چقدر تقاضا برای پول ایجاد شود آن پول قدرت بیشتری پیدا می کند و تقویت می شود. حال اگر مبادلات تجاری ما با سایر کشورها به سمت جایگزینی ارزهای ملی پیش برود، شاهد تقویت و تقویت پول ملی خواهیم بود. .

وی می گوید: در نهایت با تقویت و تقویت پول ملی شاهد اثربخشی مطلوب شاخص های کل اقتصادی و تورم خواهیم بود، بنابراین جایگزینی پول های ملی در روابط اقتصادی علاوه بر پایان سلطه ارزهای جهان در تجارت، تقویت خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml