چرا شهرداری به تهرانی ها تذکر نداد؟/شهروندان در خطر مرگ!

دیشب بدون هشدار به شهروندان تهرانی، کیفیت هوای تهران به وضعیت بسیار ناسالم و در برخی نقاط حتی خطرناک بود.

به گزارش اخبار تایمز؛ بر اساس داده های شرکت کنترل کیفیت هوا، از ساعت ۲۰ دیشب کیفیت هوای مناطق مختلف استان تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد و شاخص کیفیت هوا در برخی مناطق از جمله اطراف تهران. منطقه ۲، پاکدشت، اسلامشهر، شهرستان قدس و کرج به ۵۰۰ رسید و میانگین کیفیت هوای تهران ۲۲۳ بود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت و گو با اکو ایران درباره آلودگی هوای پایتخت در شب گذشته گفت: کیفیت هوای تهران در ساعت ۲۰ شب گذشته (چهارم شهریور ۱۴۰۲) به دلیل آلاینده های PM10 اعلام شد. به دنبال آن ساعت ۱۴.۵ بعد از ظهر نیز روند صعودی به خود گرفت و در وضعیت بسیار ناسالمی قرار گرفت. وی ادامه داد: میانگین شاخص PM10 در ایستگاه های شهر تهران بین هشت تا دو بامداد رشد فزاینده ای را نشان داد که در ساعت یک بامداد پنجم شهریور به حداکثر خود رسید و عدد ۳۴۰ که شرایط خطرناکی است. ، در سیستم ها ثبت شد. .

چرا شهرداری به تهرانی ها تذکر نداد؟/شهروندان در خطر مرگ!

پیرهادی تاکید کرد: بین ساعت ۱۱ روز چهارم تا ۲ بامداد روز پنجم به مدت چهار ساعت متوالی شاخص آلودگی ۱۰ شب در محدوده خطرناک قرار داشت که زنگ خطری برای آلودگی هوا است. پس از آن روند نزولی تا ساعت هشت صبح ادامه یافت و شاخص به عدد کمتری رسید، در ساعت هشت صبح میانگین عدد ۱۵۴ بود که این نیز وضعیت ناسالم است. این آلودگی بیشتر در مناطق جنوبی و مناطق غرب تهران مانند ایستگاه های فتح، شادآباد، شریف، شهرری و بخشی از مناطق ۲۱ بود. رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر تهران افزود: در ایستگاه های غربی بیش از ۱۳۰۰ میکروگرم بر متر مکعب غلظت آلاینده ۱۰ PM ثبت شده است. همچنین رها شدن کانون های ریزگرد در اطراف تهران و بعضا خارج از استان های همجوار باعث شده این ریزگردها از استان های دور به تهران بیایند.

پیرهادی با اشاره به اینکه بارها اعلام کرده ایم که باید برای این چالش ها برنامه ریزی کنیم، گفت: امروز در کشور هیچ کس علاقه ای به حل آلودگی هوا و کاهش آلاینده ها ندارد، من دو سال است که این را می گویم و فکر می کنم مردم. هم نیستند. آنها به این نتیجه می رسند که هیچکس به فکر حل مسئله آلودگی هوا نیست. گرد و غبار و ریزگردها موضوعی طولانی مدت است و در قانون هوای پاک لحاظ نشده است. یعنی در قانون هوای پاک اثری از PM10 نمی بینید و دلیلش هم این است که وقتی قانون هوای پاک را می نوشتند موضوع ریزگردها و گرد و غبار زیاد برجسته نبود و الان باید اصلاح کنند. و بارها گفتم وزارت کشور باید در این زمینه اقدام جدی کند و اگر آسیبی که مردم می بینند و سلامت مردم به خطر می افتد جبران ناپذیر است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای شهر تهران تاکید کرد: حداقل چهار هزار مرگ زودرس در کشور بر اثر گرد و غبار و آلودگی هوا داریم و میلیاردها دلار برای درمان در کشور هزینه می شود که بخشی از مسائل مربوط به آلودگی هوا. : موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تهیه لیست آزادسازی است که در برنامه چهارم توسعه شهری تهران لیست آزادسازی را به شهرداری تهران موظف کردیم که سایر سازمان ها و نهادها باید به آن توجه کنند و سایر استان ها. و شهرها نیز باید لیست انتشار را تهیه کنند. خود را دارند و وزارت کشور باید این را از همه شهرداری ها به صورت متمرکز درخواست کند.

چرا شهرداری به تهرانی ها تذکر نداد؟/شهروندان در خطر مرگ!

چرا که بسیاری از عوامل موثر بر استان های همجوار مسائلی هستند که سایر شهرها و حتی استان ها را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی از مولفه ها و شاخص های مربوط به آلودگی هوا، شاخص هایی هستند که در سایر استان ها وجود دارد. مثلاً وقتی در قزوین یا البرز آلودگی هوا وجود دارد اینطور نیست که بگوییم به تهران نمی آید و طبق وزش باد حمل می شود.

به گفته پیرهادی، پیشگیری موضوعی نیست که بتوان یک بار انجام داد و باید برای آن برنامه ریزی بلندمدت پیدا کرد و بر اساس آن برنامه کار کرد و نیاز به یک استراتژی مدون و یک کار علمی و پژوهشی بسیار دقیق دارد. موضوعی است که باید روی آن کار کرد. علمی و پژوهشی می شود و تجهیزات خاصی می خواهد و موضوعی است که دولت ها باید برای حل آن به آن توجه کنند.

این عضو شورای شهر تهران همچنین درباره عدم اخطار و اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا در شب گذشته توضیح داد: دو دلیل می تواند داشته باشد. یکی اینکه این موضوع را پیش بینی نکرده بودند و دوم اینکه می دانستند موقتی است و چون میزان آلودگی چند ساعت بیشتر نیست و می دانستند کم می شود و حل می شود، دولت اعلام نکرد. به عنوان یک هشدار جدی و پرداخت نکرد، اما لازم بود که هشدار داده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml