چرا قطارها بیمه شخص ثالث ندارند؟!

به گفته مسئولان، با وجود اینکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ هستیم و بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی در پایان سال ۱۴۰۱ اعلام شد، اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست.

به گزارش اخبار تایمز؛ طبق آمار سال ۱۴۰۱ سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر در کشور به ۱۷ درصد رسیده است که سهم آن در برنامه ششم ۲۰ درصد است. سهم جابجایی مسافر که صالحی مدیر عامل راه آهن گفت: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ با عبور از عدد ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به رکورد رسیدیم.

این در حالی است که به گفته مسئولان یکی از دلایل استقبال از سفر ریلی بحث ایمنی است، البته سفر ریلی همیشه بدون حادثه نبوده و در سال های گذشته شاهد بروز حوادثی برای این وسیله نقلیه بوده ایم. حوادثی که نقش بیمه را در این حوزه برجسته می کند، اما بر اساس ماده ۱ قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب ۱۳۹۴، وسایل نقلیه ریلی نیز در تعریف وسایل نقلیه مشمول این قانون ذکر شده است.

بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی در بهمن ماه ۱۴۰۱ درباره آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در قانون بیمه شخص ثالث مقرر شده است که کلیه وسایل نقلیه باید تحت پوشش بیمه شخص ثالث اجباری باشند. در گذشته وسایل نقلیه ریلی مشمول این قانون نبودند. اخیرا با تلاش و همکاری مجموعه راه آهن و سایر ادارات ابتدا پیش نویسی را تهیه و در مهر به دولت ارسال کردیم. سقف این نرخ ها تعیین و اعلام شد.

وی در ادامه افزود: روز گذشته (سوم بهمن ماه ۱۴۰۱) در جلسه شورای عالی بیمه، جداول بر اساس سقف تعیین شده تعیین و اعداد دقیق مشخص و به مجموعه شرکت های بیمه ابلاغ شد که از این پس می توانند تمامی افرادی که در اثر حوادث ریلی مجروح می شوند دچار حادثه می شوند و تحت پوشش شرکت های بیمه هستند.

بهزادپور گفت: در گذشته قرارداد مسئولیتی که راه آهن منعقد کرده بخشی از خسارات وارده را پوشش می داد اما اکنون این هزینه به طور کامل پرداخت می شود. خدای ناکرده در صورت فوت با این حکم مهریه کامل پرداخت می شود. به نظر می رسد یک رویداد بسیار مهم است که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاد، پوشش محافظی که برای عموم مردم ایجاد شد.

وی در پاسخ به این سوال که افراد باید جداگانه برای بیمه اقدام کنند؟ وی گفت: خیر، مثلا راه آهن با شرکت بیمه قرارداد شخص ثالث می بندد و نیازی نیست افراد جداگانه اقدام کنند. این راه آهن است که این قرارداد را منعقد می کند.

اکنون بیش از ۹ ماه از ابلاغ این قانون می گذرد و خبری از بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی نیست. باشگاه خبرنگاران جوان نیز برای پیگیری موضوع به سراغ معاون رئیس کل بیمه مرکزی رفتند و مشلاچی در این خصوص اظهار کرد: در خصوص بیمه حوادث ریلی باید گفت که وسایل نقلیه ریلی جزء قانون مصوب سال ۱۳۹۴ است که شامل موارد درون شهری و درون شهری می باشد. و لکوموتیو و باید دارای بیمه نامه شخص ثالث باشد.

این مسئول تصریح کرد: بیمه مرکزی از آن سال تاکنون اقدام زیادی در این حوزه انجام نداده است. در این بین وقتی آئین نامه مصوبی برای پرونده نداشتیم، دوستان در راه آهن بیمه نامه مسئولیت خریدند، یعنی خودشان را برای اتفاقاتی که برای مردم در حوادث ریلی رخ داد، پوشش دادند، بیمه مسئولیت گرفتند. این بیمه مبلغ کمی به عهده داشت، یعنی اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد سقف بیمه مسئولیت مبلغ کمی را پوشش می داد.

وی بیان کرد: زمانی که بیمه شخص ثالث آمد تمام قوانین مربوط به بیمه خودرو در پرونده های راه آهن قرار گرفت. وزارت راه و شهرسازی نیز باید این بیمه را برای افرادی که اقدام به خرید بیمه می کنند تحت پوشش قرار دهد، اما به نظر می رسد به دلایل متعددی از جمله افزایش نرخ بلیت و عدم وجود این هزینه در بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی توسعه با وجود اینکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ هستیم و این مورد را در اواخر سال ۱۴۰۱ اعلام کردیم، هنوز اجرایی نشده است.

قائم مقام بیمه مرکزی در نهایت تصریح کرد: ما اصرار داریم که این مصوبه ۱۴۰۳ به هر نحوی اجرا شود. در مجموع اقدامات مربوط به بیمه مرکزی در این زمینه انجام شده است.

بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که بر اساس اعلام مسئولان بیمه مرکزی پس از مدت ها از ابلاغ اجرایی نشده است؛ اجرای مصوبه قانونی که می تواند بسیاری از اما و اگرها را هنگام پرداخت خسارات ناشی از تصادفات برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml