چرا قیمت دلار و سکه در صبح انتقام سقوط کرد؟

تب بازار ارز و ارز به خواب رفت/ ارز در دو کانال سقوط کرد/ قیمت تتر یک شبه مانور داد/ بازار نیمه جان به واکنش احتمالی اسرائیل نگاه کرد/ چرا قیمت دلار و ارز در صبح کاهش یافت؟

تب بازار انتقام صبح به خواب رفت و بازار ارز و ارز افت چند کانالی داشت. در چند روز گذشته تقریباً ۶ درصد در بازار نوسان داشتیم که قیمت دلار تا حدود ۶۹ هزار تومان افزایش یافت. تحلیلگران رسمی تاکید کردند که این نوسان تحت تاثیر فضای انتظار است. شنبه شب که خبر واکنش ایران به حمله اسرائیل منتشر شد، قیمت تتر که به ۷۲ هزار تومان رسیده بود در فضای مجازی دستکاری شد. تتر ارز رمزپایه ای است که قیمت آن به گونه ای معامله می شود که برابر با یک دلار است، بنابراین با توجه به باز بودن بازارهای ارزهای دیجیتال، زمانی که بازار ارز تهران تعطیل است، تخمین خوبی از قیمت دلار است. اما باید توجه داشته باشیم که این یک بازار ویژه دلار است.

اما وقتی بازار از صبح باز شد و شروع به کار کرد، بسیاری از مردم تعجب کردند. اولین شگفتی این بود که پس از افزایش، برخی از قیمت ها تثبیت شدند. در نهایت قیمت بسته شدن بازار حتی کمتر از قیمت بسته شدن روز شنبه بود.

دلایل زیادی برای اینکه چرا این اتفاق افتاده است، ارائه شد. دلیل اول این بود که عده ای گفتند که فضای بازار یکشنبه تحت تاثیر قیمت تتر بوده است. دلیل دوم اقتصادی است و در این رویکرد معتقدند بازارساز با حضور مقتدرانه و به موقع خود نگذاشت این نوسان رخ دهد و حتی با حمله به نرخ های نزدیک به بازار توانسته قیمت ها را تا حدی تعدیل کند. . . در بازار گفتند که بازارساز با تعیین محدوده نوسان ۱ درصدی برای بورس، باعث نوسانات قیمت صندوق های سپرده سکه شده است. همچنین برخی مدعی شدند که بازارساز روز یکشنبه این آمپول را مصرف کرده است. خبر اولین حراج سکه در مرکز مبادلات در سال ۱۴۰۳ در تعادل قیمت ها موثر تلقی شد.

دلیل سوم مربوط به انتظارات است. انتظارات این موضوع را از دو منظر تحلیل می کند. برخی معتقدند در بحث انتظارات، قیمت دلار از قبل خبر واکنش ایران به اسرائیل را پیش بینی کرده بود و قیمت ها از قبل افزایش یافته بود. گروهی از معامله گران بر این باورند که از آنجایی که مواضع دو طرف تعدیل شده است، بازار تصور می کند هیچ واکنشی از سوی اسرائیل وجود نخواهد داشت. البته اخبار رسانه های خارجی نیز همین موضوع را تایید می کند. برخی در بازار گفتند که دیدگاه بازار نسبت به واکنش احتمالی اسرائیل مغرضانه شده است.

در بازار شنیده شد که بازارهای دلاری همسایه همچنان در تعطیلات عید سعید فطر هستند و کانال قیمت هرات هنوز قیمت نمی دهد. این تعطیلی بازارهای همجوار گاهی به نفع بازار تهران است و گاهی به ضرر آن. در زمان موج نوسانات بالا، این برای بازار تهران مضر است، اما در زمان تعدیل نوسانات، برای بازار مفید است.

در بازار سکه نیز شاهد افت قیمت بودیم و سکه امامی با افت دو برابری به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. نکته قیمت سکه این بود که در نیمه دوم روز، قیمت سکه یک میلیون کمتر از قیمت نقدی سکه در معامله بود.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml