چرا مردم عاشق نگهداری از خزندگان در خانه هستند؟

با رونق بازار نگهداری حیوانات، خرید و فروش این حیوانات نیز وارد دنیای مجازی شده است. یکی از سایت های فروش غیرمجاز گونه ها به راحتی انواع خزندگان را برای فروش عرضه می کند.

به گزارش اخبار تایمز؛ ایرانیان از قدیم الایام همیشه در خانه های خود از حیوانات نگهداری می کردند. در روستاها مردم لبنیات خود را با نگهداری گوسفند و بز و گاو تهیه می کردند و در شهرها از گوشت و فرآورده های آنها با نگهداری مرغ و خروس استفاده می کردند.

اما اکنون که بیشتر مردم ایران در شهرها سکنی گزیده اند، نگهداری از حیوانات جنبه دیگری به خود گرفته است. مشاغل و بازارهای جدید به صفوف اصناف مرتبط با حیوانات اضافه شده است. فر بازار حیوانات خانگی داغ است. هم برای فروشندگان و هم برای مشتریان. اکنون فروش مجازی نیز به روش فروش حیوانات اضافه شده است.

بازار داغ خزندگان

بسیاری از افراد علاقه مند به داشتن یک حیوان حیات وحش در خانه خود هستند، برخی خواهان حیواناتی آرام هستند که بتوان آنها را به راحتی در آپارتمان نشینی امروزی نگهداری کرد، بهترین انتخاب برای این افراد خزندگان هستند.

این افراد یا در بازارهایی که در فضای واقعی وجود دارند به دنبال خزندگان هستند یا در سایت ها به دنبال این خزندگان هستند. متاسفانه با وجود ممنوعیت فروش بسیاری از خزندگان، بسیاری از این خزندگان و لاک پشت ها به راحتی در سایت هایی مانند ترامپ به فروش می رسند. بسیاری از این گونه هایی که به فروش می رسند کمیاب هستند و به صورت قاچاق به ایران منتقل شده اند. لاک پشت تمساح بزرگترین لاک پشت آب شیرین در آمریکای شمالی و یکی از بزرگترین لاک پشت های آب شیرین در جهان است. چگونه از خانه های ایرانی خارج شد؟

 حیوانات آرامی برای قاچاق

پوریا محمدی یکی از فعالان محیط زیست در این باره به خبرنگار فارس گفت: این حیوانات در حالی به فروش می رسند که بسیاری از آنها به صورت غیرقانونی در طبیعت در ایران صید می شوند و بسیاری از آنها از کشورهای دیگر به ایران قاچاق می شوند. بسیاری از این خزندگان از گونه های غیر بومی ایران هستند.

وی بسیاری از این خزندگان را از گونه های پرخطر دانست و گفت: خانواده ها و مردم از خرید این گونه موجودات اکیدا خودداری کنند چرا که اطلاعی از وضعیت سلامت این حیوانات و احتمال سرایت بیماری های مختلف از این موجودات نداریم. برای انسان خیلی زیاد است.

محمدی ادامه داد: بسیاری از این گونه ها به جز جانوران در معرض خطر انقراض هستند که با گرفتن و فروش آنها سرعت انقراض آنها را افزایش می دهیم. برخی از آنها قاچاق هستند و در شرایط نامناسب وارد کشور می شوند. به عنوان مثال لاک پشت، این حیوان بی آزار می تواند سال ها زندگی کند، اما گاهی اوقات مرگ آنها خیلی سریع اتفاق می افتد و ممکن است به دلیل جراحات ناشی از حمل و نقل، گرسنگی، شرایط بد نگهداری آنها در خانه و هوای نامتعادل در محیط باشد. .

قانون مقابل قاچاق و شکار

در ماده ۷ همین قانون شکار و صید نیز به صراحت در مورد خرید و فروش حیوانات غیرمجاز آمده است: «خرید و فروش، پرورش و تکثیر و صادرات و واردات حیوانات وحشی و قطعات آنها که بومی ایران نبوده و به کشور وارد شده است. کشوری از خارج و یا قبلاً در داخل کشور تکثیر و پرورش یافته باشند، با اخذ مجوز یا مجوز از سازمان مجاز است واردات و صادرات آن دسته از حیوانات وحشی و قطعات آنها که در فهرست کنوانسیون ثبت شده است.

تجارت بین المللی گونه های در خطر انقراض (CITES) با رعایت مفاد کنوانسیون مذکور انجام می شود و سازمان می تواند گونه هایی را که ناقض مفاد این کنوانسیون هستند وارد کشور کرده و ثبت و در صورت لزوم به کشور بازگردانده شود. کشور مبدا به هزینه واردکننده.

در بندهای مختلف ماده ۱۰ قانون شکار و صید نیز به طور کامل در مورد حمل، خرید و فروش حیوانات غیرمجاز صحبت شده است: «حمل، عرضه، فروش و صادرات حیوانات وحشی زنده یا مرده و اجزای آنها بدون کسب مجوز یا مجوز از سازمان”. بند ت: شکار و صید بدون مجوز کلیه حیوانات زنده قابل شکار یا حمل یا عرضه یا فروش»، «بند ج: حمل و نقل یا عرضه یا فروش و صادرات حیوانات کشته شده قابل شکار و قطعات حیوانات مذکور و همچنین. به عنوان نگهداری آنها در اماکن عمومی به استثنای مواردی که شورای عالی نظارت بر شکار و صید اعلام کرده است.

حال باید از سایت هایی مانتد سایت شیپور پرسید که چرا از این خرید و فروش جلوگیری نمی‌کند و به راحتی این حیوانات  در این سایت فروخته می‌شوند؟

حیوانات بخش اعظمی از منابع زیست‌محیطی در ایران هستند. طی این سال‌ها، زیستگاه حیوانات در پی آتش‌سوزی‌های مکرر، قطع درختان، نابودی جنگل‌ها و کوه‌خواری تارانده و بلعیده شده است و گاهی اسیر دست شکارچیان و قاچاقچیان شده و انقراض این گونه‌ها سرعت بیشتری را به خود می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml