باید ها و نباید های خرید طلای آب شده

افزایش تورم در اقتصاد کشور صاحبان سرمایه های خرد و کلان را با هدف حفظ ارزش پول و دارایی خود به بازارها کشانده است. در این میان بازار طلا و در بازار طلا طلای آب شده به یکی از مقاصد جذاب این سرمایه گذاری تبدیل شده است. این در حالی است که اغلب به مردم توصیه می شود پول خود را به سمت طلای آب شده نبرند. اما چرا طلای ذوب شده برای سرمایه گذاری مناسب نیست؟

به گزارش خبرگزاری اخبار تایمز، یکی از جذابیت های سرمایه گذاری سود بالا با کمترین اتلاف سرمایه است. در این میان بازار طلا به دلیل نقدینگی بالا و روند صعودی مستمر در بلندمدت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. به خصوص که این بازار پذیرای هر سرمایه گذار با هر میزان نقدینگی است. در این بازار نیز تنوع زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد و هر فرد با توجه به نقدینگی خود می تواند انواع مصنوعات طلا با اوزان مختلف، انواع سکه و طلای دست دوم را خریداری کند.

اما طی ماه های اخیر که تب خرید طلا بالا رفته بود، سرمایه گذاری در طلای آب شده در بین خریداران بسیار جذاب شد. از آنجایی که طلای آب شده مزد و کارمزدی ندارد و مالیات بر آن تعلق نمی گیرد و روی کاغذ از مصنوعات طلا سود بیشتری دارد، خرید آن توسط افراد سودآور تلقی می شد. در همین حال فعالان بازار طلا نسبت به خرید این نوع طلا هشدار می دهند.

باید ها و نباید های خرید طلای آب شده

حال سوال اینجاست که چرا طلای آب شده را نخریم؟ اولین چیزی که باید به آن توجه کرد غیرقانونی بودن این معاملات است. در عین حال، طلای ذوب شده لزوماً ترکیبی از انواع مختلف طلا نیست و ممکن است ناخالصی های زیادی داشته باشد. معمولاً برای کاهش عیار طلا از مس و نقره استفاده می شود، اما از آنجایی که خریداران عموماً حرفه ای نیستند، ممکن است مورد کلاهبرداری قرار گیرند و طلای ذوب شده با عیار بسیار پایین دریافت کنند. به این ترتیب مردم به جای سرمایه گذاری سودآور در دام زیان هایی می افتند که پرداخت دستمزد و مالیات طلای نو یا حتی دست دوم برایشان به ارمغان نمی آورد!

اما اگر بدون اطلاع و بدون توجه به جزئیات آن را بخریم و بفروشیم ممکن است آنقدر ضرر کنیم که مصنوعات طلا این ضرر را به ما ندهد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که طلای آب شده هیچ علامت، نوشته و فاکتوری ندارد و در صورت اثبات جعلی بودن، هیچ راهی برای استیفای حقوق سرمایه گذار وجود ندارد.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml