چرا نرخ دلار افزایش یافت؟ + جزئیات

یک کارشناس بازار ارز تصریح کرد: به نظر نمی رسد آنچه دولت در مورد کاهش نرخ تورم اعلام می کند صحت داشته باشد و باید دید سبد تورمی را چگونه محاسبه می کنند که به کاهش نرخ تورم رسیده است اما افزایش تورم در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که نرخ دلار نیز همگام با افزایش نرخ تورم حرکت می‌کند و نرخ در حال حاضر یک نرخ دستکاری شده است.

به گزارش اخبار تایمز، حمیدرضا کهدی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته اظهار کرد: در دوره ای بازار ارز و نرخ دلار کنترل شد و هدف این بود که نرخ دلار پایین بماند و نرخ دلار پایین بماند. به این ترتیب تورم را کنترل کرد، اما در این دوره تورم در همه بخش ها رو به افزایش بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت همواره مدعی آزادسازی پول ایران در کره جنوبی و عراق بوده اما مشخص شده این ادعاها صحت نداشته است.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه این اتفاقات جهت گیری بازار ارز به سمت افزایش قیمت ها بوده است، گفت: نکته مهم این است که در حالی که تورم در تمامی بخش های کالایی و خدماتی افزایش یافته است، نرخ دلار تغییری نکرده است که البته این تغییر قیمت است. در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نیز مشابه این اتفاق افتاد و پس از سه سال کنترل بازار ارز، در حالی که نرخ تورم رو به افزایش بود، نرخ دلار به یکباره افزایش یافت.

چرا نرخ دلار افزایش یافت؟

کهدی افزود: بهار افزایش نرخ دلار جمع شده است و انتظار افزایش نرخ دلار وجود دارد که البته بحث انتخابات اسفند ماه بر آن تاثیر گذاشته است و این تنها چیزی است که توانسته است نرخ دلار را تا حدودی کنترل کند.” در غیر این صورت به دلیل شرایط اقتصادی و کسری شدید بودجه، دلار نمی تواند در همین نرخ بماند و نمی توانند نرخ دلار را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی دیگر دلاری در اختیار ندارد تا با تزریق دلار به بازار، بازار را کنترل کند، دلار پاشیده و قیمت ها را حفظ کند.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه دولت برای کنترل بازار ارز با شرایط سختی مواجه است، گفت: نرخ دلار در حال حاضر واقعی نیست اما با توجه به نرخ تورم به سمت نرخ واقعی حرکت می کند.

کهدی تاکید کرد: به نظر می رسد آنچه دولت در مورد کاهش نرخ تورم اعلام می کند صحت نداشته باشد و باید دید سبد تورمی را چگونه محاسبه می کنند که به کاهش نرخ تورم رسیده است اما افزایش تورم در موارد مختلف بخش ها نشان می دهد که نرخ دلار در راستای افزایش است. نرخ تورم حرکت می کند و نرخ در حال حاضر یک نرخ دستکاری شده است.

وی ادامه داد: مهمترین کالا در بحث نرخ دلار مسکن است. تورم دلار و مسکن متناسب با یکدیگر حرکت می کنند و در صورت افزایش فاصله هر یک این فاصله جبران می شود و اگرچه اخیرا گزارش مسکن اعلام نشده است اما در حال حاضر تورم مسکن بیشتر از دلار است و دلار منجر به این می شود که وقتی این دو نرخ از یکدیگر جدا شوند دیگر نمی توان دلار را کنترل کرد، البته اخیراً قیمت مسکن در مناطقی که رشد قوی داشتند کاهش یافته است که البته رکود بازار مسکن بود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml