مهریه چند نفر را راهی زندان کرده است؟

رئیس هیئت امنای دیه گبا با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۰۶ مرد ایرانی به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان هستند، گفت: زیر یک دست قرار گرفته اند و باعث شده اند که نظام چه برای هزینه های مادی نگهداری و مراقبت از این زندانیان و چه برای هزینه های گزاف معنوی مربوط به تعداد زندانیان کشور، خسارات سنگین و بعضاً جبران ناپذیری را متحمل شود.

به گزارش اخبار تایمز، سید اسدالله جولایی رئیس هیئت امنای این نهاد حمایتی ضمن اعلام تعداد آزادی ها در سال ۱۴۰۲ گفت: با وجود مشکلات معیشتی، خیرین خدا در سراسر کشور توسط حوزه آزادی با حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد در شش ماهه نخست سال ۱۹۲ زن زندانی و ۴۰۳۲ مرد که به دلیل حوادث رانندگی و حوادث کار، بدهکار و یا محکوم به پرداخت بدهی هستند مبلغ قریب به ۵۶ نفر را تامین کرد.

وی با تفکیک پرونده های زندانیان تحت حمایت افزود: از میان تعداد بدهکاران غیر کیفری ۱۵ پرونده به مطالبات فوت و جرح ناشی از حوادث رانندگی اختصاص داشت که تعداد این بدهکاران به دلیل نقش آفرینی خوب است. ستاد در حوزه پیشگیری و اصلاح قانون مربوط به بیمه اجباری شخص ثالث. گفته می شود که ورودی زندان برای این رانندگان محکوم نزدیک به صفر است.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور گفت: در روند رسیدگی به زندانیان غیرعمد ۲۹ پرونده به بسته شدن پرونده بدهکاران دیه، مجروحان و فوتی های ناشی از حوادث کار و ۳۰ پرونده اختصاص یافت. موارد از جمله زندانیان غیر کیفری بود که به دلیل صدمه بدنی مشمول پرداخت دیه شدند. یا جنایات عمدی بوده است.

مهریه چند نفر را راهی زندان کرده است؟

وی با بیان نتایج خوب اصلاح قانون صدور چک در سال های اخیر، گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته در مجلس و تکمیل اصلاحات مورد نیاز قانون چک، امروز با وجود اینکه تعداد چک های برگشتی در کشور افزایش یافته است. کاهش چشمگیری پیدا کرد، متاسفانه موضوع حبس بدهکاران وجوهی که به دلیل ضمانت، سفته یا سایر تعهدات و قراردادهای مدنی کشف و ضبط شده همچنان پابرجاست و از این محل تنها در روزهای گذشته سال ۲۶۱۱ زن و مرد ایرانی داشته اند. با حمایت ستاد دیه از زندان آزاد شده و بیش از ۱۰۱۱۷ نفر همچنان در زندان هستند. آماری که تقریبا ۶۲ درصد از آزادی های ستاد دایه در نیمه اول سال را به خود اختصاص داده است!

۲۲۰۶ مرد ایرانی به خاطر مهریه در زندان هستند

جولی با اشاره به افزایش روزافزون زندانیان مهریه یادآور شد: علیرغم رفع پرونده بیش از یک هزار و صد زندانی بدهکار صدق با تلاش نمایندگان ستاد دیه در سراسر کشور و از سوی دیگر علیرغم تلاش‌های فراوان مسئولان قضایی و تاکیدات مکرر مراجع عظام تقلید از «عدم حبس بدهکاران بدهی‌های بی‌پرداخت» هستند، اما متأسفانه ۲۲۰۶ مرد ایرانی به‌دلیل ناتوانی در تهیه کابین در زندان جهل گرفتار شده‌اند. همسرانشان اکثریت آنها به دلیل مشکل در تسویه صدها سکه نیستند، بلکه به دلیل بی پولی در پرداخت تعداد سکه در انگشتان یک دست گیر کرده اند و کل سیستم فقط به خاطر این نیست. هزینه های مادی ناشی از نگهداری و مراقبت از این زندانیان و همچنین به دلیل هزینه های گزاف. معانی مربوط به آمار دربندان کشور خسارات سنگین و بعضا جبران ناپذیری را متحمل شده است.

وی با قدردانی از حمایت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه کاهش زندانیان جرایم غیرعمد، تصریح کرد: مردم شریف اصفهان در شش ماهه نخست امسال با فراهم آوردن شرایط آزادی ۳۹۴ نفر بدهکاران مالی در صدر لیست آزادی های ستاد دی قرار گرفته اند و در ادامه مردم آذربایجان شرقی با تدارک مقدمات آزادی ۳۷۰ زندانی غیر مجرم و مردم شریف تهران و خراسان رضوی به ترتیب با انتخاب ۲۴۱ و ۲۱۹ متقاضی واجد شرایط در ردیف استان های فعال در ردیف گزینش زندانیان نیازمند قرار دارند. زندانیان غیرعمد حضور دارند، وی گفت: با تلاش «کمیته های صلح و سازش» و حمایت «ریش سفیدان استان» و «معتمدین محلی» از والدین و شکایات خصوصی در جریان استیفای حقوق خود با نگاه با دریافت مبلغی معادل ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال، نقش ۴ هزار و ۲۲۴ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml