چه مدت بعد از زایمان نباید رابطه جنسی داشت و چه مراقبت های لازم است؟

بسیاری از زنان در مورد رابطه جنسی پس از زایمان سؤالاتی دارند. چه مدت بعد از زایمان نباید رابطه جنسی داشته باشیم و چه مراقبت هایی برای آن وجود دارد؟

به گزارش اخبار تایمز، شرایط سیستم بدنی هر فرد، نحوه انجام رابطه جنسی، شرایط زندگی و آمادگی روحی و روانی همگی در رابطه جنسی پس از زایمان تاثیر دارند. پس در واقع نمی توان گفت که شرایط روابط جنسی بین زوجین یکسان است. در این مقاله به رابطه جنسی بعد از زایمان از چند جهت پرداخته ایم. امیدواریم بتوانید پاسخ سوالات خود را در ادامه مقاله بیابید.

چند روز بعد از زایمان طبیعی و سزارین می توان رابطه جنسی داشت؟

شایع ترین سوال خانم ها این است که ممکن است تا چند روز بعد از زایمان رابطه جنسی داشته باشند. پاسخ به این سوال به شرایط جسمی و روحی زن بستگی دارد. برخی از زنان سه هفته پس از زایمان به طور کامل برای رابطه جنسی آماده هستند. اما برخی از زنان حتی پس از شش هفته نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند. اما به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که از رابطه جنسی به مدت ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان خودداری کنید. نوع زایمان می تواند در افزایش یا کاهش این مدت موثر باشد. اساساً مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند به زمان بیشتری برای شروع رابطه جنسی نیاز دارند. زیرا واژن بیشتر درگیر زایمان طبیعی است.

چه مدت بعد از زایمان نباید رابطه جنسی داشت و چه مراقبت های لازم است؟

خطرات رابطه جنسی زودرس پس از زایمان

پس از زایمان، زوجین باید حداقل ۴ هفته صبر کنند تا رابطه جنسی داشته باشند. به خصوص در دو هفته اول بدن خانم ها در حساس ترین دوران خود قرار دارد. بنابراین داشتن رابطه جنسی در دو هفته اول به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا این رابطه جنسی برای زنان می تواند با خونریزی و درد همراه باشد. همچنین در صورت زایمان طبیعی احتمال پارگی واژن وجود دارد. پس بهتر است ۴ تا ۶ هفته قبل از اولین رابطه جنسی صبر کنید.

پیشگیری از بارداری در رابطه جنسی پس از زایمان

بسیاری از خانم ها فکر می کنند که چون تازه زایمان کرده اند امکان باردار شدن مجدد برایشان وجود ندارد. به همین دلیل روش های پیشگیری از بارداری را در روابط جنسی بعد از زایمان جدی نمی گیرند. طبق توصیه پزشکان بین دو بارداری باید حداقل سه سال فاصله باشد. بنابراین لازم است روش های پیشگیری مناسبی را با توجه به توصیه پزشک برای این دوران در نظر بگیرید. استفاده از کاندوم، قرص های ضد بارداری، حلقه واژینال و آی یو دی برای جلوگیری از بارداری توصیه می شود.

از روان کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید

یکی از مشکلات رابطه جنسی بعد از زایمان خشکی واژن است. شیردهی می تواند سطح استروژن در خون را کاهش دهد و باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن می تواند رابطه جنسی را بسیار دردناک کند. به همین دلیل استفاده از ژل های روان کننده پایه آب در این مدت توصیه می شود. این ژل ها با خاصیت روان کنندگی خود باعث کاهش اصطکاک و سهولت رابطه جنسی می شوند. استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون نیز مناسب است.

چه مدت بعد از زایمان نباید رابطه جنسی داشت و چه مراقبت های لازم است؟

پیش بازی و معاشقه را قبل از مقاربت افزایش دهید

پیش بازی و معاشقه قبل از شروع اولین رابطه جنسی بعد از زایمان بسیار مهم است. این معاشقه می تواند زنان را هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی برای رابطه جنسی آماده کند. پس آقایان باید خیلی مراقب این موضوع باشند. سعی کنید حداقل ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت قبل از رابطه جنسی معاشقه و پیشبازی کنید. معاشقه می تواند واژن را برای رابطه جنسی آماده کند و نیاز به استفاده از روان کننده ها را کاهش دهد.

آرامش و ملایمت در رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان باید آرام و ملایم باشد. استفاده از خشونت در رابطه جنسی پس از زایمان می تواند خونریزی زنان را افزایش دهد و حتی واژن و دهانه رحم را پاره کند. پس سعی کنید بدون عجله و با حوصله زیاد رابطه جنسی داشته باشید. به این ترتیب از رابطه جنسی لذت بیشتری خواهید برد.

تمرینات تقویت عضلات را فراموش نکنید

تقویت عضلات پایین تنه به ویژه عضلات لگن می تواند رابطه جنسی بعد از زایمان را تسهیل کند. ورزش کگل یکی از بهترین تمرینات برای تقویت عضلات کف لگن است. خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند می توانند این ورزش را روزانه ۳۰ دقیقه در خانه انجام دهند.

 

 

منبع

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml