کارت سوخت این خودروها باطل می شود

به گفته مسئولان، طرح کارت سوخت و بیمه نامه یک به یک در ارتباط با خودروهای سنگین اجرایی شده و در مراحل بعدی به خودروهای عادی خواهد رسید. طرحی که می تواند به کاهش اختلاف مصرف سوخت کمک کند.
به گزارش اخبار تایمز؛ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارت شخص ثالث از صدور هرگونه کارت و تخصیص سهمیه اولیه و یا ادامه آن برای خودروهای فاقد بیمه نامه خودداری کند.
موضوعی که سید کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این باره گفت: با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همکاری نهادهای ذیربط از جمله بیمه مرکزی فرجا و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی. ایران در نخستین گام از اجرای این ماده قانونی بیش از ۲۰ هزار خودروی نفتی و گازی فاقد بیمه نامه که با وجود گذشت بیش از یک سال از تاریخ انقضای بیمه نامه همچنان بدون بیمه بودند، شناسایی شدند. جولای امسال.
چندی پیش علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حوزه انرژی کشور تعارض ایجاد شده است که باید در این حوزه مدیریت سوخت انجام شود و این امر این موضوع برای ما بسیار مهم است.” است. ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور ماده ۴۸ بیمه شخص ثالث را پیگیری کرده و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند، کارت سوخت صادر نمی کند.

احمدی فینی اظهار کرد: طبق ماده ۴۸ برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نشده و سهمیه سوختی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت، همچنین طبق هماهنگی و پیگیری‌هایی که با ستاد سوخت صورت گرفته است که در حال حاضر اولویت برای خودرو‌ها و ناوگان گاز سوز، نفت بوده که در سیستم حمل ونقل عمومی میزان سهمیه آن‌ها در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشتر بوده است.

پیش از این نیز بیمه مرکزی اعلام کرده بود با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یک‌به‌یک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش می‌برد. طبق این طرح به ازای هر بیمه‌نامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.

صرفه جویی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتری در سوخت با اجرای طرح یک به یک سازی

در ادامه هم مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: در خصوص یک به یک سازی کارت سوخت ماشین‌های سنگین همانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها با بیمه‌نامه‌های معتبر این طرح اجرایی شد و به گفته مسئولان در ستاد سوخت روزانه چیزی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر سوخت اکنون صرفه جویی می‌شود و مشخص شده بسیاری از کارت‌های سوخت دارای بیمه‌نامه معتبر یا ماشین فعال نبوده‌اند.

او افزود: این طرح را با ماشین‌های سنگین آغاز کردیم به سبب اهمیتی که بیمه‌نامه در این ماشین‌ها داشت و سعی شد ماشین‌هایی که بیمه‌نامه ندارند، ولی فعال هستند را به این سمت ببریم که بیمه‌نامه تهیه کنند و بخشی هم که اصلا فعال نبودند کارت سوخت آن‌ها باطل شد و از این طریق حدود ۲۰ هزار کامیون و ماشین سنگین را با کمک صندوق تامین خسارت‌های بدنی و ستادسوخت کشور ساماندهی کردیم.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه بیان کرد: در نوبت بعدی به تاکسی‌های تهران که بیمه نامه ندارند یا ماشین آن‌ها فعال نیست ورود پیدا کردیم و در مرحله بعد به سراغ خودرو‌های سواری معمولی خواهیم رفت و به شکل تدریجی و پلکانی اقدامات صورت می‌گیرد یعنی در ابتدا اخطار داده می‌شود و بعد از گذشت یک ماه اگر موارد اصلاح نشد فرآیند تعلیق کارت سوخت آغاز تا افراد بیمه‌نامه‌های خود را فعال کنند. در کل این طرح یک به یک سازی در حال انجام است تا مصرف سوخت ساماندهی و بتوانیم با این ابزار‌ها مقداری از ناترازی مصرف سوخت بکاهیم.

اجرای بند قانونی که مینا صادقی کارشناس حوزه بیمه در خصوص سایر اهمیت آن پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین بیمه برای وسایل نقلیه موتوری بوده و خرید آن بر اساس قانون، اجباری است. به همین دلیل، قانون برای افرادی که بیمه شخص ثالث ندارند، یا نسبت به انجام آن کوتاهی می‌کنند، وضع شده است.

این کارشناس حوزه بیمه بیان کرد: آمار راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد تعداد زیادی از ماشین‌های سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند این در صورتی است که این وسایل اهمیت بیشتری در جابجایی دارند؛ باید پذیرفت که رانندگی با وسایل نقلیه گازوئیلی در جاده و خیابان‌های کشور، خطرات زیادی در پی دارد و در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث و بروز حادثه، جبران خسارت وارد شده، برای بیشتر افراد دشوار خواهد بود.

صادقی افزود: بیمه شخص ثالث در چنین مواقعی به مردم کمک می کند و بخشی از بار حوادث را کاهش می دهد، بنابراین داشتن بیمه نامه شخص ثالث ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد و این قانون نیز بر همین اساس است.
مشلاچی معاون رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه طرح یک به یک را در پیشگیری از صدمات ناشی از حوادث رانندگی و قاچاق سوخت موثر دانست و اظهار داشت: این امر برای صنعت بیمه مفید است زیرا خودروهای سنگین خطرناک بسیاری بیمه شدن قصد دیگر این است که اگر برای این خودروها اتفاقی بیفتد، بیمه نامه داشته باشیم.
به گفته مسئولان طرح یک به یک کارت سوخت و بیمه نامه در ارتباط با خودروهای سنگین اجرا شده است که در پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث رانندگی و عدم تعادل مصرف سوخت موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml