کاهش قیمت خودرو ادامه دارد…

از سال ۱۳۹۷ تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ قیمت خودروها متوقف شد و بازار خودرو به شدت ملتهب شد. در این مدت دست مردم از خرید خودرو کوتاه شد و فضای قرعه کشی و اجاره به متقاضیان واقعی اجازه خرید خودرو نمی داد اما از ابتدای دولت سیزدهم تغییرات گسترده ای انجام شد که مهمترین آن حذف لاتاری و ایجاد سیستم یکپارچه برای تخصیص نوبت حتی به متقاضیان واقعی. ماشین بود نکته دیگر اینکه زیرساخت ها و بستری برای خودروسازان و مونتاژکاران فراهم شد تا بتوانند در مسیر افزایش تولید خودرو گام بردارند.

به گزارش اخبار تایمز؛ با موفقیت دو سال اول دولت مردمی در تولید خودرو، رقمی بیش از یک میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودرو به ثبت رسیده است. این موضوع باعث شد تا قیمت خودرو در بازار کاهش یابد. در همین راستا گفتگویی با «محمدرضا نجفی منش» از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور انجام دادیم که در ادامه می آید؛

قیمت خودرو در بازار را چگونه ارزیابی می کنید، آیا معتقدید قیمت انواع خودرو در بازار کاهش یافته است؟

تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه رو به کاهش است و به نظر می رسد حباب ایجاد شده در حال از بین رفتن است، هرچند قیمت خودرو در بازار هنوز به نرخ معقول و واقعی نرسیده است و به همین دلیل انتظار افزایش بیشتر را داریم. کاهش قیمت. در مقطعی از زمان (دولت قبل) اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به ۲ برابر رسید. به عنوان مثال خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

کاهش قیمت خودرو در دولت سیزدهم چگونه بود؟

آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور، افزایش تولید خودروسازان و مونتاژکنندگان و موافقت با واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده از مهم ترین دلایلی است که باعث کاهش شدید قیمت خودرو در بازار شده است. همه این موارد دست به دست هم داد تا حباب قیمتی در بازار خودرو بشکند و قیمت ها در مسیر نزولی قرار بگیرند.

به نظر شما الان قیمت ها در بازار خودرو مناسب است؟

خیر، معتقدم قیمت خودرو همچنان در بازار بالاست و باید قیمت ها را بیشتر کاهش داد.

با چه مکانیزمی قیمت ها واقعی می شوند؟

زمانی که قیمت ها در بازار خودرو واقعی شود، قیمت کارخانه ای خودرو نیز واقعی می شود. در چنین شرایطی تولید خودرو افزایش می یابد و همان اتفاقی می افتد که در دهه ۷۰ تجربه کردیم.

دولت سیزدهم این توانایی را دارد که بازار خودرو را به درستی مدیریت و هدایت کند و به نتیجه ای برسد که به نفع خریداران خودرو باشد. بنابراین تاکید می کنم شورای رقابت جلوی قیمت گذاری را بگیرد و اجازه دهد قیمت ها در بازار بر اساس عرضه و تقاضا باشد. در این راستا هم مصرف کننده و هم تولیدکننده می توانند خودرو را با شرایط بهتری خرید و فروش کنند. زمانی که شورای رقابت شروع به بررسی قیمت خودروها می کند، بازار به سرعت واکنش نشان می دهد و قیمت ها ملتهب می شود.

بر این اساس اگر عرضه و تقاضا تعیین کننده باشد دلیلی ندارد شورای رقابت قیمت ها را بررسی کند و بازار را شوکه کند. با هر بار تعیین قیمت توسط شورای رقابت، قیمت ها در بازار دستخوش تغییرات گسترده ای می شود و این امر روال بازار خودرو را مختل می کند.

کاهش قیمت خودرو ادامه دارد...

دیدگاه دولت سیزدهم و وزیر صمت این است که تا زمانی که تولید کفاف پاسخگوی نیاز داخلی باشد و بازار از التهابات دور شود، قیمت گذاری خودرو ادامه پیدا می کند. نطر شما چی هست؟

دولت سیزدهم دو تصمیم مهم و حیاتی در صنعت خودرو گرفته است که امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود. یکی از تصمیمات مهم خودرویی دولت سیزدهم دوری از قیمت گذاری شورای رقابت است. همانطور که وزیر صمت تاکید کرد، خودرو نباید مشمول قیمت گذاری شود و روش قیمت گذاری فعلی نیز باید تغییر کند. نظر دولت این است که اگر تیراژ تولید خودرو زیاد شود، می توانیم از بحث قیمت گذاری فاصله بگیریم. تاکید می کنم بازار کاملا از قانون عرضه و تقاضا تبعیت می کند. اگر قیمت خودرو در کارخانه ثابت شود، عرضه خودرو نیز افزایش می یابد و با افزایش عرضه خودرو، قیمت ها در بازار متعادل می شود.

یکی دیگر از تصمیماتی که دولت سیزدهم گرفته و بر اجرای آن اصرار دارد (بارها از سوی سخنگوی دولت تاکید شده است) واگذاری سهام دولتی شرکت های خودروسازی است. واگذاری سهام تودلی خودروسازان برای خودروسازان نقدینگی می آورد و نقدینگی آنها را تقویت می کند. پس از این واگذاری، مدیریت بر سهامداران گروه واگذاری و قانون تجارت اعمال شود. همه قطعه سازان موافق خصوصی سازی دو خودروساز دولتی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا هستند و از این تصمیم دولت به شدت حمایت می کنند. خوشبختانه اقدامات اولیه در دو مورد (انصراف از قیمت گذاری و واگذاری سهام تودلی) انجام شده است. در صورت تکمیل موارد ذکر شده به طور قطع می توان گفت ۹۰ درصد مشکلات صنعت خودرو حل می شود.

وضعیت تولید خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟ برخی معتقدند اعداد و رشد تولیدی که ذکر شد نادرست است. آیا افزایش تولید خودرو را تایید می کنید؟

۱۰۰% اعداد تولید صحیح و واقعی هستند. خوشبختانه از ابتدای دولت سیزدهم یعنی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تولید خودرو افزایش یافت. برای تداوم رشد تولید و فعالیت خودروسازان در شرایط بهتر، پیگیری و تحقق تامین نقدینگی و ارز در شرایط بهتر و مهمتر از آن حذف شورای رقابت از قیمت گذاری است.

وضعیت قطعه سازان چگونه است؟

یکی از مشکلات اساسی قطعه سازان کمبود منابع مالی است. با توجه به قیمت فعلی خودرو، تامین مالی همواره برای خودروسازان سخت است و این امر باعث می شود خودروسازان متحمل ضرر و زیان شوند و دائما با کمبود مالی در پرداخت مطالبات قطعه سازان مواجه شوند و بدهی خود را با تاخیر پرداخت کنند.

یکی از انتقادات جدی به قیمت ها مربوط به پلتفرم هایی است که قیمت ها را اعلام می کنند. در این پلتفرم هایی که قرار است ساماندهی شوند، گاهی قیمت ها بسیار بالاتر از مقدار واقعی است. به نظر شما این موضوع چقدر روی قیمت خودرو در بازار تاثیر می گذارد؟

وقتی بازار طبق وعده های دولت سیزدهم اصلاح شود، هیچ کاربری پلتفرمی نمی تواند با قیمت های نجومی بازار خودرو را مختل کند. در دهه ۷۰ که پلتفرم هایی مثل این روزها وجود نداشت، قیمت خودروها به طور متناوب بالا می رفت و برخی برای کسب سود بیشتر، قیمت ها را دستکاری می کردند و دستکاری هایی صورت می گرفت، اما زمانی که قیمت خودرو در کار تعیین شد. گروه بر اساس حاشیه بازار، حداقل ۱۳ سال قیمت آن نوسان نداشت و مردم می توانستند با بهترین شرایط خودرو بخرند و حتی برای تشویق آنها به خرید خودرو، خودرو به صورت امانت داده می شد. وقتی قیمت ها در بازار بر اساس عرضه و تقاضا باشد و البته با تاکید بر اینکه تولید خودرو افزایش یافته است، فردی برای خودروی پراید روی پلت فرم ۵۰۰ میلیون تومان در نظر می گیرد، تقاضایی پیدا نمی کند چون همه می دانند که قیمت ها کاذب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml