گاو کمتر، شیر بیشتر!

دانشمندان گاوها را طوری مهندسی کرده اند که از نظر آب و هوا هوشمند باشند و در نتیجه ۱۰ تا ۲۰ برابر شیر بیشتری تولید کنند. هدف معرفی حیوانات مقاوم در برابر آب و هوا است.

به گزارش اخبار تایمز؛ نگرانی در مورد اثرات گاو بر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی از دیرباز به دلایل مختلف موضوعی کلیدی در دامپروری بوده است.

ابتدا گاز متان توسط گاوها طی فرآیند هضم این حیوان تولید می شود. این گاز گلخانه ای نقش مهمی در گرمایش زمین دارد، زیرا پتانسیل گرمایش بسیار بالاتری نسبت به دی اکسید کربن (CO2) دارد و راه اصلی انتشار آن انتشار آن توسط حیوانات است.

دوم، جنگل زدایی اغلب نتیجه دامداری است. پاکسازی جنگل ها برای چرای گاو، کربن ذخیره شده را از درختان آزاد می کند و فتوسنتز، فرآیند طبیعی جذب دی اکسید کربن در زمین را کاهش می دهد.

ثالثاً، مدیریت مدفوع گاو ردپای کربن بالایی بر جای می گذارد. متان و سایر گازهای خطرناک ممکن است در نتیجه حمل و دفع نامناسب این فضولات حیوانی در جو منتشر شود.

در نهایت، تولید محصولات خوراک دام اغلب به منابع آب و انرژی قابل توجهی نیاز دارد و می تواند منجر به جنگل زدایی و تخریب زیستگاه شود.

یکی از راه های کاهش همه این مسائل، کاهش تعداد گاوها است و این امر با افزایش تولید شیر آنها محقق می شود تا تعداد گاوهای کمتری دارای خروجی یکسان و حتی بیشتر باشند.

اکنون گروهی از دانشمندان علوم حیوانات از دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign گاوهایی را دستکاری ژنتیکی کرده اند که می توانند تا ۲۰ برابر شیر بیشتری تولید کنند و آستانه تحمل بالاتری در برابر بیماری ها و آفات دارند.

محققان قصد دارند ۱۰۰ مورد از این جنین های جدید را در دو مکان در تانزانیا در ماه مارس سال جاری در گاوهای بومی تلقیح کنند و امیدوارند که حیوانات به دست آمده تمام ویژگی های مثبتی را که برای آنها مهندسی شده اند را نشان دهند.

مت ویلر، سرپرست این پروژه و استاد گروه علوم دامی و علوم محیطی در دانشکده کشاورزی این دانشگاه گفت: ایده این است که مقاومت در برابر بیماری ها و آفات مربوط به تولید شیر حفظ شود تا این صفات در هنگام تولید مثل از هم جدا نمی شوند.

وی افزود: این یک چالش در کشورهای در حال توسعه خواهد بود. تا زمانی که به پرورش مصنوعی خالص نرسید، همیشه این وسوسه وجود دارد که در طول مسیر به دامداری روی بیاورید و اثر گلخانه ای را افزایش دهید.

پرورش حیوانات مقاوم در برابر تغییر اقلیم

اگرچه این ابتکار به تازگی آغاز شده است، اما اولین قدم مهم در معرفی پرورش حیوانات مقاوم در برابر آب و هوا است. از همین فناوری می توان برای محافظت از گاوها در برابر تغییرات آب و هوایی هم در داخل و هم در فضای باز استفاده کرد. صفات گرمسیری را می توان در گاوهای پرمحصول ایالات متحده ایجاد کرد تا مقاومت آنها در برابر بیماری، گرما و خشکسالی افزایش یابد.

ویلر می گوید: «این گاوها در مکزیک، تگزاس، نیومکزیکو و کالیفرنیا بسیار خوب عمل می کنند. شاید وقت آن رسیده که به آن فکر کنیم. پیش بینی من این است که مردم در نهایت متوجه خواهند شد که داشتن ژنتیک گرمسیری چیز خوبی است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml