پیش بینی مهم قیمت دلار در نیمه دوم سال/ الان دلار بخریم یا صبر کنیم؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به افزایش درآمدهای نفتی نسبت به سال های گذشته و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، دست بانک مرکزی برای جلوگیری از شوک های ارزی در نیمه دوم سال باز است و طبق برنامه ریزی های انجام شده، اقدام خواهیم کرد
مجید شکری اظهار کرد: در میان آمارهای اقتصادی که تیم اقتصادی دولت عنوان کرده است، آمار کنترل رشد نقدینگی تاثیرگذارترین آمار اقتصادی است.
به گزارش اخبار تایمز، وی با بیان اینکه تاثیر روند قاطع کنترل رشد نقدینگی را در کاهش کنترل تورم ماهانه شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی باعث کاهش فشار بر تراز پرداخت ها نیز می شود.
شکری تاکید کرد: برای تداوم کاهش رشد نقدینگی باید تدابیری اتخاذ شود تا از شوک های جدید ارزی جلوگیری شود.
به گفته این کارشناس اقتصادی، معمولاً نیمه اول در مواجهه با شوک های ارزی بهتر است، زیرا به عنوان مثال تاریخ تسویه حساب ها در نیمه اول سال نیست و فشارها بیشتر در نیمه دوم سال اتفاق می افتد.
پیش بینی مهم قیمت دلار در نیمه دوم سال/ الان دلار بخریم یا صبر کنیم؟
وی افزود: در صورتی که کاهش نرخ رشد نقدینگی با تکانه های غیرعادی ارزی همراه نباشد، به زودی شاهد کاهش چشمگیر تورم نقطه به نقطه خواهیم بود.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: برای کنترل شوک های ارزی در نیمه دوم سال باید عرضه ارز را تقویت کنیم. در این زمینه درآمدهای نفتی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، زیرا مجموع فروش نفت افزایش یافته است. از سوی دیگر، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، دست بانک مرکزی را در حوزه ارز باکیفیت برای تامین کالاهای اساسی باز خواهد کرد. بنابراین همه این مسائل باعث می شود تا شوک های ارزی مانند تسویه بین بانکی در شهریور را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.
وی افزود: کاهش نرخ رشد نقدینگی که مانند لوکوموتیو قطار برای بهبود شرایط اقتصادی ایران است اگر با درجه ای تعادل در تراز پرداخت ها از جمله نیمه دوم سال همراه باشد (البته کاهش رشد نقدینگی تأثیر زیادی در بهبود تراز پرداخت‌ها دارد و هیچ کسری حساب جاری نخواهد داشت. به نظر می رسد امسال سال بهتری باشد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: در مجموع برای مناسبت های تقویمی در حوزه بازار ارز و اینکه در آذر و بهمن هر سال افزایش تقاضا داریم، باید فکر اساسی کرد که به نظر من بانک مرکزی در حال حاضر در این مسیر حرکت می کند و برنامه ریزی انجام شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml