پیش بینی مهم از وضعیت بورس در نیمه دوم سال/ آیا شاخص رکورد جدیدی را به ثبت می رساند؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: اگر دوباره دولت تصمیم عجیبی نگیرد و وضعیت به همین شکل باقی بماند، شاخص بورس می تواند از سقف قبلی عبور کند.

به گزارش اخبار تایمز و به نقل از نوشته مریم فکری: ۱۵ روز دیگر می گذرد، نیمه اول سال ۱۴۰۲ تمام می شود. ۱۸۶ روزی که بازار سرمایه روزهای پر التهابی را سپری کرد، از رسیدن به قله ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی تا نزول به زیر کانال ۲ میلیون واحدی و شاخص یک میلیون و ۹۳۸ واحدی. آخرین وضعیت معاملات بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص کل بورس به رقم ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۹۷۵ واحد رسیده است.

به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، این وضعیت ناشی از مسیر اشتباهی بود که دولت در نیمه اول سال در حوزه اقتصاد در پیش گرفته بود و همین موضوع باعث سقوط بازار شد. در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری، دولت تصمیم به افزایش نرخ خوراک بدون اطلاع عمومی گرفت. این موضوع سهامداران را مجبور به فروش و خروج سرمایه از بازار کرد و اندکی بعد با علنی شدن موضوع این فشارها تشدید شد و در نهایت بازار بیش از ۱۰۰ روز به کما رفت. اما پس از کشمکش‌های فراوان و انتقادات فراوانی که برای مصوبه افزایش نرخ خوراک به دولت وارد شد، این مصوبه با تغییرات جزئی به حالت قبل بازگشت. بر این اساس طبق وعده وزیر اقتصاد قرار نیست هر سال داستان افزایش نرخ تکرار شود. بر اساس مصوبه جدید تا پایان برنامه هفتم تدوین فرمول تعیین شده برای محاسبه نرخ خوراک پابرجاست.

در این بین شنیده ها حاکی از آن است که در هفته گذشته جلساتی در رابطه با نرخ ارز برگزار شده است. اصحاب رسانه نتیجه این جلسه را اینگونه عنوان کردند که قرار است محاسبات کالاهای اساسی با نرخ ارز قبلی باقی بماند اما برای سایر هزینه ها با نرخ ۳۸ هزار تومان انجام می شود. گمانه زنی ها حاکی از آن است که این موضوع به زودی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

اما اکنون با وجود این شرایط در نیمه اول سال، سوالی که مطرح می شود این است که بازار سرمایه در نیمه دوم سال به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

پیش بینی مهم از وضعیت بورس در نیمه دوم سال/ آیا شاخص رکورد جدیدی را به ثبت می رساند؟

تصمیمات عجیب دولت برای تامین کسری بودجه

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص چشم انداز بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ گفت: در نیمه اول سال تا اردیبهشت ماه شرایط بورس مساعد بوده و شاخص رکورد شکنی کرد و تا محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد کرد. اما تصمیمات دولت برای تامین کسری بودجه در واقع بورس را تکان داد و زیان سنگینی به سهامداران وارد کرد.

وی می افزاید: شاید شاخص ۲۰، ۲۵ درصد کاهش داشته باشد اما پرتفوی سهامداران به طور متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. این ممکن است نشان دهنده این باشد که سهامداران اهمیت زیادی برای دولت ندارند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می کند: البته بعد از اینکه اتفاقاتی که در سیاست خارجی افتاد و یک سری منابع بلوکه شده آزاد شد و سیاست خارجی به ثبات رسید، به نظر من دولت از سیاست های اقتصادی خود عقب نشینی کرد و فرمول جدیدی برای نرخ خوراک پتروشیمی ها اعلام کرد. . و نرخ ارز در بورس کالا تغییر کرد.

عقب نشینی دولت از سیاست های غلط

صمدی خاطرنشان می کند: اینها نشان می دهد که دولت از سیاست های غلط خود عقب نشینی کرده و این به بورس کمک می کند تا نیمه دوم خوبی داشته باشد. به خصوص که قیمت های جهانی نیز در حال افزایش است. به عنوان مثال، در این هفته قیمت جهانی اوره نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافت و قیمت نفت برنت به ۹۰ دلار رسید. همه اینها پتانسیل خوبی برای رشد بازار است.

وی تصریح می کند: همان طور که دولت خروج از سیاست های ارزی خود در بورس کالا و سیاست جدی را اعلام کرد، همه اینها کمک می کند تا بازار سرمایه در نیمه دوم سال روند رو به رشدی داشته باشد.

این کارشناس بازار خاطرنشان می کند: به نظر می رسد بازار بتواند از سقف قبلی که اردیبهشت امسال ثبت کرده بود عبور کند.

صمدی تاکید می کند: در واقع به نظر من شاخص بورس از سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد. البته اگر دولت به یکباره تصمیم عجیبی نگیرد اما به نظر می رسد در صورت باقی ماندن شرایط می تواند از سقف قبلی هم فراتر رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml