موضوعات داغ

۱۰ روش اثربخش و فوری درمان جوش صورت در خانه

اگر به دنبال روش‌های اثربخش و فوری درمان جوش صورت در خانه هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش اخبار تایمز؛ بسیاری از افراد در طول زندگی دست‌کم یک‌بار دچار آکنه یا جوش صورت می‌شوند. در این مطلب به معرفی انواع جوش صورت و ۱۰ روش درمان جوش صورت در خانه خواهیم پرداخت.

آکنه یا جوش چیست؟

جوش یا آکنه عارضه پوستی است. زمانی روی صورت یا بدن جوش می‌زنید که فولیکول‌های پوست شما با چربی و سلول‌های مرده مسدود شده باشند.

تنها شما نیستید که جوش می‌زنید، اکثر مردم در طول زندگی خود آکنه را تجربه می‌کنند؛ مخصوصا در سال‌های نوجوانی که غدد چربی آن‌ها چربی بیشتری تولید می‌کند. بااین‌وجود هیچ محدودیت سنی برای آکنه وجود ندارد و بسیاری از افراد در ۴۰ و ۵۰ سالگی روی صورت و بدنشان جوش می‌زنند.

انواع جوش

برای درمان جوش صورت ابتدا باید آن‌ها را بشناسیم. به‌طورکلی می‌توان جوش‌ها را در دودسته التهابی و غیر التهابی طبقه‌بندی کرد. جوش‌های سرسفید و سرسیاه از انواع جوش‌های غیر التهابی هستند.

درمان این نوع جوش‌ها نسبت به جوش‌های التهابی آسان‌تر بوده و روش‌های خانگی و بدون نسخه نیز می‌تواند بر آن‌ها تاثیرگذار باشد. انواع دیگر جوش‌ها نظیر پاپول، پاسچول، ندول و کیست از انواع التهابی هستند که درمان آن‌ها دشوارتر و زمان‌بر است.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید از رایج‌ترین انواع آکنه هستند که معمولا در اثر مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شوند. جوش‌های سرسفید افراد را به فکر درمان جوش صورت می‌اندازند. مسدود شدن منافذ می‌تواند به دلیل چرب شدن بیش‌ازحد پوست، وجود باکتری، افزایش سلول‌های مرده پوستی یا تغییرات هورمونی رخ دهد. درهرحال دلیل بسته شدن منافذ هرچه که باشد نتیجه آن ایجاد جوش‌های سرسفید در نواحی مختلف بدن در سنین مختلف است.

این جوش‌ها که به نام “کومدون بسته” نیز شناخته می‌شوند، معمولا بر روی منافذ بسته‌شده پوست به‌صورت یک برجستگی سفید دیده می‌شوند و چرکی هستند. اطراف این نوع جوش‌ها معمولا قرمز رنگ است و ممکن است کمی دردناک باشند. پوست اطراف جوش نیز ممکن است کمی سفت یا چروک به نظر برسد.

برای درمان جوش صورت باید نکات ریزی را رعایت کنید. نکته مهم این است که راه‌حل از بین بردن این جوش‌ها فشار دادن آن‌ها و خارج کردن چربی یا چرک موجود در آن‌ها نیست. این کار تنها منجر به زخم شدن جای جوش و باقی ماندن آن شده و تاثیری در باز شدن منافذ پوست و جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها ندارد.

انواع جوش صورت

بهترین روش درمان جوش صورت

بسیاری از مواد شیمیایی خشن، شست‌وشوی طاقت‌فرسا و حتی لایه‌برداری پوست و لیزر کردن تحت نظر پزشک واقعا پوست را حساس و جو‌ش‌های روی صورت را تشدید می‌کند. به همین منظور می‌توان از راه‌های متداول درمان خانگی جوش صورت و گردن استفاده کنید، این روش‌های در بسیاری از موارد پاسخگو هستند.

درمان جوش صورت در خانه

جوش و آکنه به شدت زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد و برای افراد آزار دهنده ست. امروز ‌می‌خواهیم توصیه‌های ساده‌ای را برای درمان جوش و آکنه‌ صورت در خانه ارائه کنیم. بسیاری از این توصیه‌ها را بارها شنیده‌اید ولی بعضی نکاتی که خاطرنشان ‌می‌کنیم بی‌تردید تابه‌حال به گوشتان نخورده است.

۱.به درمان‌ جوش صورت به طورطبیعی

برخی از درمان‌های طبیعی همانند داروهای سنتی ممکن است مؤثر باشند. بااین‌حال، پیش از انجام یکی از این درمان‌ها با پزشک خود، مشورت کنید، زیرا ممکن است با سایر داروهایی که استفاده ‌می‌کنید سازگار نباشد.

سبوس گندم تمیزکننده آکنه درمان جوش صورت

۵/۴ قاشق جوشانده گل ختمی؛ یک قاشق نمک؛ ۲ قاشق آرد جوانه گندم. جوشانده خنک شده گل ختمی را بر روی جوانه‌ها ریخته خوب هم بزنید، سپس نمک را اضافه کنید و به هم‌زدن ادامه دهید تا حالت کرم پیدا کند. این ترکیب می‌تواند بر درمان جوش صورت تاثیرگذار باشد. اگر کرم مقداری سفت شد می‌توانید قدری جوشانده گل ختمی به آن اضافه کنید.

کرم را روی پوست بمالید و ۴-۳ دقیقه ماساژ دهید. کرم را از روی صورت ابتدا با آب گرم شسته و سپس صورت را با آب سرد بشوئید، این تمیزکننده پوست را عمیقا تمیز می‌کند و لایه‌های مرده پوست را از صورت دور می‌نماید چون خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد. تنها می‌توان جوش را با دارو و از روی پوست درمان کرد. بعد رژیم غذایی خیلی اهمیت دارد.

روغن درخت چای برای درمان جوش صورت

روغن درخت چای برای درمان فوری جوش عالی عمل می‌کند. این روغن خواص ضد قارچی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند به جلوگیری از ارگانیزم‌های میکروسکوپی و باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه کمک کند. علاوه بر این روغن درخت چای خواص تسکین‌دهنده دارد و به همین علت می‌تواند در کاهش قرمزی و التهاب پوست مفید باشد. این روغن همچنین به خشک‌کردن جوش و باز کردن غدد سبوم مسدود شده کمک می‌کند بنابراین در درمان جوش صورت موثر است.

طرز استفاده

  1. یک‌ کاسه بردارید و در آن سه تا چهار قطره از روغن اسانسی درخت چای را با نصف فنجان آب مخلوط کنید.
  2. یک عدد گوش‌ پاک‌کن را به مخلوط ایجادشده آغشته کنید و آن را روی نواحی دچار جوش پوست بمالید.
  3. اجازه دهید روغن درخت چای به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوست بماند.
  4. سپس صورت خود را بشویید.
  5. می‌توانید دو بار در روز از این روش درمانی استفاده ‌کنید تا سریع نتیجه بگیرید.

کار دیگری که می‌توانید برای درمان جوش صورت بکنید این است که چند قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی جوش‌های خود قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را بشویید.

یک گزینه‌ی دیگر مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن بادام را با دو تا سه قطره روغن درخت چای است. ترکیب به دست آمده را روی نواحی مدنظر پوست قرار دهید و چند ساعت صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. می‌توانید این ترفند خانگی را دو بار در روز به کار بگیرید تا جوش‌هایتان برطرف شوند.

درمان جوش صورت با عسل

درمان جوش صورت با عسل

عسل داروی طبیعت است. ماده‌ای مغذی و ارزشمند که خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی دارد. این ماده با نابودی میکروب‌های اطراف غدد چربی، ترمیم بافت آسیب‌دیده و آب‌رسانی پوست می‌تواند در درمان سریع جوش صورت بسیار موثر باشد.

عسل را به دو شکل ساده و ترکیب با دارچین می‌توان برای درمان جوش صورت استفاده کرد. این ماده با نابودی میکروب‌های اطراف غدد چربی، ترمیم بافت آسیب‌دیده و آب‌رسانی پوست می‌تواند در درمان سریع جوش صورت بسیار موثر باشد.

طرز استفاده

  1. دست‌هایتان را با شوینده‌ای مناسب بشویید.
  2. مقداری عسل روی انگشت اشاره قرار دهید و آن را به‌آرامی روی جوش‌ها و کل صورت بمالید.
  3. اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی صورت بماند؛ سپس با آب ولرم بشویید و از تاثیر آن شگفت‌زده شوید.

۲.برای درمان جوش صورت از اسید سالیسیلیک استفاده کنید

سالیسیلیک اسید را هم برای شستشو هم برای درمان ‌می‌توانید استفاده کنید. اگر به دنبال استفاده درمانی از آن هستید به مناطقی که آکنه دارید ضربه بزنید و با اسید سالیسیلیک آن را بشویید. اطمینان حاصل کنید که محلول را روی نواحی دیگر پوسستان که آکنه ندارد مانند دستانتان باقی نگذارید و بلافاصله آن را بشویید.

۳. تکه‌های یخ؛ کاهش التهاب و درمان جوش صورت

خمیردندان حاوی روغن‌های اسانسی، هیدروژن پراکسید، جو‌ش‌شیرین، الکل، منتول و تریکلوزان است که همگی به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه و خشک کردن جوش کمک می‌کنند. هرچند خمیردندان برای دندان‌ها و نه پوست طراحی شده است، بنابراین ممکن است پوست را تحریک کند و منجر به قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و حتی سوزش پوست شود.

طرز استفاده از یخ برای درمان جوش صورت

  1. یک عدد یخ را درون حوله بپیچید و آن را روی قسمت‌های آسیب دیده پوست برای چند ثانیه اعمال کنید و بعد از چند دقیقه آن را رها کنید.
  2. مقداری از خمیردندان را روی نواحی از پوست خود بمالید که دچار جوش هستند.
  3. اجازه دهید خمیردندان به مدت ۲ ساعت روی پوست بماند‌‌. سپس صورتتان را با آب بشویید و خشک کنید.
  4. یخ را چندین بار در طول روز روی صورت خود بگذارید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

از بین بردن جوش با یخ

۴. برای التهاب از آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) استفاده کنید

AHA، مانند پراکسید بنزوئیل، پوست مرده را حذف ‌می‌کند. بااین‌حال، آن‌ها التهاب را هم کاهش ‌می‌دهند و به رشد پوست جدید کمک ‌می‌کنند. این ترکیب ‌می‌تواند پوست شما را نرم‌تر کند. برخی از AHA های معمولی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارت‌اند از اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک. برخی از درمان‌های طبیعی همانند داروهای سنتی ممکن است مؤثر باشند.

۵. تاثیر خیار بر درمان جوش صورت

خیار نه تنها یک منبع غنی ویتامین A و C و E و پتاسیم است، بلکه می‌تواند باعث نرمی و خنک شدن پوست شود.یک تا دو عدد خیار تازه را خورد کنید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.
یا می‌توانید یک عدد خیار را رنده کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم شستشو دهید، این کار به از بین بردن باکتری و کثیفی‌ها کمک می‌کند.

۶. درمان خانگی جوش صورت با اسکراب

خیلی از افراد می‌پرسند برای درمان جوش صورت چیکار کنیم؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها که می‌توان به این افراد پیشنهاد کرد استفاده از اسکراب یا لایه بردار است. لایه برداری از پوست موجب پاک کردن سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود و منافذ باز را مسدود می‌کند.

به این ترتیب علاوه بر تحریک کلاژن سازی پوست ظاهر آن‌هم بهبود می‌یابد و زیبایی چهره را دو چندان می‌کند. تهیه‌ی اسکراب خانگی یکی از موثرترین اقدامات در درمان جوش صورت است که به سادگی انجام می‌شود و نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی بالا ندارد.

طرز تهیه‌ی اسکراب خانگی:

برای تهیه‌ی لایه بردار کمی شکر یا نمک را با روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست بزنید. مدت‌زمان مورد نیاز برای باقی ماندن لایه بردار روی پوست ۲۰ دقیقه است. بعد از آن می‌توانید پوست را شستشو دهید و با یک مرطوب کننده یا روغن گیاهی پوست را ماساژ دهید.

۷. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند آکنه را بهبود ببخشد.شما می‌توانید با مصرف یک کپسول حاوی روغن ماهی نیز از مزایای آن استفاده کنید.دانه کتان، گردو و ماهی سالمون را به رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. شما می‌توانید با مصرف یک کپسول حاوی روغن ماهی نیز از مزایای آن استفاده کنید.

۸. تاثیر سرکه‌ی سیب بر درمان جوش صورت

اگر می‌خواهید جوش‌هایتان را سریع درمان کنید، از سرکه‌ی سیب استفاده کنید. این ترکیب خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی دارد و می‌تواند تورم، قرمزی و درد را کاهش دهد. خاصیت اسیدی سرکه‌ی سیب می‌تواند به از بین بردن بسیاری از انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند و از این طریق جلوی عفونت‌ها را بگیرد‌.

علاوه بر این سرکه‌ی سیب می‌تواند به درمان جوش صورت و حفظ سطح PH پوست در محدوده‌ی طبیعی کمک کند که این موضوع رشد میکروب‌ها را دشوار می‌کند. این ترکیب همچنین به تولید کلاژن، از بین بردن چربی اضافی پوست، ترمیم سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و رفع سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند.

طرز استفاده

  1. صورتتان را با آب بشویید و با حوله خشک کنید.
  2. یک واحد سرکه‌ی سیب را با سه واحد آب مخلوط کنید. پنبه را به ترکیب ایجاد شده آغشته کنید و آن را به‌طور مستقیم روی جوش‌های خود بمالید.
  3. اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه یا طی شب روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را بشویید.
  4. چند بار در روز استفاده از این روش درمانی را تکرار کنید.

۹. تاثیر ماست بر درمان جوش صورت

از زمان‌های قدیم از ماست برای بهره بردن از خواص فوق‌العاده‌ی آن برای پوست استفاده می‌شد. ماست می‌تواند پوست را از درون و بیرون تغذیه کند‌. ماست سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله زینک، ویتامین B، کلسیم و اسید لاکتیک است که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود و به لایه‌برداری کردن پوست و تولید کلاژن کمک می‌کند.

علاوه بر این منافذ مسدود شده را باز می‌کند و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. خوردن ماست آسان‌ترین روش برای بهره‌ بردن از فواید آن است. خوردن ماست ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌توانید با ماست یک ماسک صورت خانگی درست کنید. این ماسک به روشن شدن، کاهش قرمزی و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.

۱۰ روش اثربخش و فوری درمان جوش صورت در خانه

طرز تهیه‌ی ماسک صورت با ماست

صورت و دستان خود را با آب گرم بشویید و خشک‌کنید. مقدار مناسبی از ماست بدون طعم را با انگشتان خود روی صورتتان قرار دهید. اجازه دهید ماست به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را به‌طور کامل با آب گرم بشویید. می‌توانید از این ماسک دو بار در روز استفاده کنید.

۱۰. استفاده از فیس براش

آیا فیس براش بر درمان جوش صورت تاثیر می گذارد؟ فیس‌براش راهی برای جلوگیری از بروز جوش و رفع جوش‌های سرسیاه است. با این وسیله‌ دستی و کوچک می‌توانید پوست صورت را ماساژ داده یا پاک‌سازی کنید. فیس براش ۶ برابر شست و شوی صورت را بهتر از روش‌های معمولی انجام می‌دهد. به‌شدت نرم و ملایم است.

وسیله‌ای کاملا مناسب برای ماساژ صورت، پاک کردن صورت از جوش‌های سرسیاه، ریلکس کردن عضلات زیر پوست و حتی آرایش و پخش مواد آرایشی روی پوست است. حتی برخی معتقدند که می‌توان در درمان جوش صورت از آن استفاده کرد.

فیس براش کثیفی صورت را که علت بسیاری از جوش‌ها و آکنه هاست از بین می‌برد و از چین‌وچروک زودرس جلوگیری می‌کند. برای آشنایی با این پدیده بهداشت صورت و پوست اینجا را کلیک کنید.

جوش‌های سرسیاه

این نوع جوش‌ها بر روی سطح پوست، سیاه به نظر می‌رسند و به دلیل مسدود شدن فولیکول مو با چربی یا سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند. این نوع جوش که به نام “کومدون باز” شناخته می‌شود، معمولا به‌صورت نقاط کوچک سیاه بر روی پوست دیده می‌شود.

دانه‌های این نوع جوش روی سطح پوست باز هستند و پوست اطراف آن نیز معمولا رنگ و حالتی طبیعی دارد و دردناک نیست. رنگ سیاه این جوش‌ها ناشی از گرفتگی فولیکول‌های مو است. جوش‌های سرسیاه را می‌توان با فشار دادن از بین برد. اما توصیه می‌کنیم که این کار را امتحان نکنید. درمان جوش صورت باید اصولی انجام شود. چراکه این کار باعث زخم شدن پوست و درنهایت باقی ماندن جای جوش خواهد شد.

پاپول ها

جوش‌های پاپول برجستگی‌های کوچک و قرمز یا صورتی‌رنگی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوست با سلول‌های مرده یا چربی ایجاد می‌شوند. جوش پاپول در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و محل آن به نظر سفت و برآمده می‌آید.

این جوش‌ها معمولا دارای باکتری‌هایی به نام کاتی باکتریوم هستند که در صورت فشار دادن جوش از آن بیرون آمده و به داخل پوست اطراف نفوذ می‌کنند. درنتیجه فشار دادن این جوش‌ها و خارج کردن مواد آن‌ها می‌تواند باعث تشدید آن‌ها و ایجاد آسیب در پوست اطراف شوند.

پاپول‌ها جوش‌های چرکی نیستند اما باکتری‌های موجود در آن‌ها ممکن است ضایعات ملتهبی را در پوست ایجاد کند. همچنین زیاد شدن آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده وجود آکنه متوسط یا شدید باشد که نیاز به درمانی طولانی‌تر و قوی‌تر خواهد داشت البته به این نکته توجه کنید که برای درمان جوش صورت پاپیول ها نیز به‌راحتی از بین می‌روند.

پاپول ها وقتی ایجاد می‌شوند که جوش‌های سرسیاه و یا جوش‌های سرسفید آن‌قدر تحریک و ناراحتى ایجاد کنند که باعث اسیب پوست اطراف خود و بروز التهاب شوند.جوش‌های پاپول برجستگی‌های کوچک و قرمز یا صورتی‌رنگی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوست با سلول‌های مرده یا چربی ایجاد می‌شوند.

پاسچول‌ها یا جوش‌های چرکی

این نوع جوش‌ها برجستگی‌های بزرگ و قرمزرنگی هستند که مرکز آن‌ها سفید یا زرد است. جوش‌های چرکی از شایع‌ترین جوش‌هایی‌اند که افراد به دنبال درمان جوش صورت در این زمینه‌اند.

همین مرکز سفید و زرد در کنار پوست قرمز و ملتهب اطراف جوش‌ها نشان می‌دهد که پاسچول‌ها از انواع جوش‌های التهابی چرکی هستند. این جوش‌ها بیشتر در قفسه سینه، صورت یا کمر مشاهده می‌شوند و علت بروز آن‌ها آلوده شدن منافذ بسته شده پوست در اثر جمع شدن سلول‌های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی است.
کیست‌ها

جوش کیستیک شدیدترین نوع جوش است که با عفونت در اعماق پوست همراه خواهد بود. کیست‌ها معمولا بسیار بزرگ، قرمز، ملتهب و دردناک بوده و چرک زیادی دارند.

این نوع جوش‌ها ممکن است به رنگ سفید نیز بر روی سطح پوست دیده شوند. البته برجستگی‌های کیست از ندول نرم‌تر است و این موضوع به دلیل وجود چرک فراوان در آن‌ها است. اما این نوع جوش آسیب‌زننده‌تر است، چرا که اغلب ترکیده و تخلیه چرک‌های آن باعث آلودگی پوست اطراف و تشدید آسیب می‌شود.

فیس براش بر جوش صورت چه تاثیری دارد

درمان جوش صورت کودکان

آکنه یا جوش روی صورت کودکان معمولا خود به خود از بین می‌رود، اما برخی روش‌های خانگی به از بین بردن جوش صورت کمک می‌کند. والدین می‌توانند ازروش‌های بهداشتی زیر بهره ببرند:

  •  در روز ۱ تا ۳ بار پوشت صورت آلوده به جوش را بشویید
  •  از لوسین، صابون یا روغن استفاده نکنید
  •  پوست صورت را با ضربه‌های آرام بعد از شست‌وشو خشک کنید
  •  انداختن قطرات شیر مادر روی محل جوش، این کار باعث تسریع بهبود جوش روی صورت خواهد شد.
  •  والدین باید از فشار جوش روی صورت کودک بپرهیزند؛ زیرا باعث تشدید و آسیب پوست خواهد شد.

درمان جوش صورت پسران

در سنین بلوغ و بعد از اصلاح صورت بسیاری از پسران روی صورت خود جوش می‌زنند. تعریق می‌تواند پوست شما را تحریک و آن را تشدید کند.

به همین دلیل پسران باید برای از بین بردن جای جوش خود روال مناسب مراقبت از پوست را انجام دهند. شستشوی صحیح با شوینده‌های مناسب که حاوی مواد ضد جوش باشد یک درمان مناسب و سریع برای از بین بردن جوش خواهد بود.

درمان جوش صورت در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تغییرات سطح هورمونی، روی پوست بعضی از خانم‌های باردار لک یا آکنه به‌وجود می‌آید. از آنجایی که در این دوران مصرف هرگونه دارو برای از بین بردن جوش صورت روی جنین تأثیر منفی می‌گذارد، باید از روش‌های درمان خانگی لک صورت و جای جوش و آکنه استفاده نمایید:

• اجتناب از شستشوی بیش‌ازاندازه پوست
• خودداری از فشردن جوش صورت
• ترکیب جوش شیرین و آب
• مرطوب کردن صورت با روغن نارگیل
• قراردادن عسل روی آکنه، جای جوش و لک‌های صورت (۱۵ دقیقه به مدت ۲ هفته)
• استفاده از کمپرس گرم و سرد
• ترکیب سرکه سیب و آب

درمان جوش صورت بعد از اصلاح

بیرون کشیدن موی صورت حین اصلاح، استفاده از لوازم آرایشی پس از اصلاح و… همگی از عوامل بروز جوش هستند، اما در ادامه برخی از راه‌های درمان خانگی جوش صورت بعد از وکس و درمان خانگی جوش صورت بعد از بند انداختن را ارائه می‌دهیم.

• استفاده از کمپرس سرد پس از اصلاح
• استفاده از ماسک خیار ماسک سفیده تخم‌مرغ
• استفاده از روغن ویتامین
• E ترکیب جو دوسر
• ماست و عسل نیز از راه‌های درمان گیاهی جوش صورت بعد از اصلاح است.

درمان جوش صورت با خمیردندان

راه‌های درمان خانگی جوش صورت زیر پوستی کدامند؟

برای درمان جوش‌های ریز زیرپوستی صورت هم علاوه‌بر موارد گفته‌شده، می‌توانید از خمیردندان، روغن سیاه‌دانه یا شیر استفاده کنید.

بهترین پماد برای درمان جوش صورت

یکی‌دیگر از راه‌های درمان خانگی جوش‌های صورت و جایگاه آن‌ها، استفاده از کرم و پمادهای موضعی است.

• پماد بنزوئیل پراکساید
• پماد تتراسایکلین
• پماد سالسیلیک اسید
• پماد رتین آ
• پماد رزورسینول

درمان جوش صورت در یک روز

اگر قصد از بین بردن جوش صورت در یک روز را دارید، باید به فکر شست و شوی صورت تان باشید. با کمی آب سرد و با ملایمت، صورت را آبکشی کنید. در حالی که آب گرم منافذ پوست را باز می کند تا شوینده ضدجوش، درون آن را به خوبی تمیز کند، آب سرد مویرگ ها و منافذ را منقبض کرده و پوست را سفت می کند.

روش استفاده از گلاب برای درمان جوش‌های صورت

برای این کار بهتر است ابتدا صورت خود را با یک پاک‌کننده غیرصابونی و آب بشویید. سپس صورتتان را با حوله مناسب و بدون کشیدن آن بر روی پوست خشک کنید. حالا با استفاده از اسپری، گلاب را مستقیم بر روی جوش‌های صورت اعمال کنید. بعد از این کار می‌توانید چند دقیقه صبر کنید.

استفاده از خمیردندان برای درمان جوش صورت

برای این منظور ناحیه سوخته را زیر آب سرد بگیرید و سپس بر روی آن مقداری خمیر دندان بمالید. استفاده از خمیر روی جوش بعضی از پوست‌ها آکنه را از بین می‌برد. علت هم این است که آکنه با جذب روغن‌های موجود در خمیر دندان سریعتر خشک می‌شود. استفاده از خمیر دندان برای افرادی که دارای پوست حساسی هستند روش مناسبی نیست.

سخن پایانی

جوش یا آکنه نوعی شایع عارضه‌ پوستی است که به دلیل تجمع چربی و سلول‌های مرده پوستی به وجود می‌آید. این عارضه‌ی آزاردهنده انواع گوناگونی دارد، اما خوشبختانه راه‌های مختلفی برای از بین بردن جوش برای همیشه وجود دارد. شما می‌توانید هم به‌صورت خانگی و هم به از طریق مراجعه به پزشک به درمان جوش صورت خود بپردازید.

یک دیدگاه

  1. من که هرکاری میکنم جوش هست از بین نمیره فقط از یه جا به جای دیگه انتقال داده میشه…اسیر شدیم🤦‍♂️🤦‍♂️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml