۳ روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

از آنجایی که اینترنت امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است، سرعت خوب آن شفابخش است. در این مقاله نحوه تست سرعت اینترنت خود را به شما آموزش می دهیم.

به گزارش اخبار تایمز؛ امروزه با توجه به اینکه در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم و بسیاری از کارهای روزمره ما اعم از کارهای ضروری و تفریحی نیازمند یک اتصال اینترنتی پایدار و خوب است. دانستن میزان و سرعت اینترنت مورد استفاده ما به یک موضوع مهم تبدیل شده است. زمانی که به هر دلیلی اینترنت ما دچار مشکل می شود و در بیشتر مواقع با سرعت کم مواجه می شویم، احساس استرس و نگرانی در تمام وجودمان شناور است.

اگر فردی با دانش فنی هستید، مطمئناً می توانید به سرعت مشکلات رایجی که در اتصال به اینترنت ظاهر می شود را شناسایی کنید و طبیعتاً یک سری روش های عیب یابی برای حل آن مشکلات را می شناسید. به عنوان مثال، اولین کاری که بسیاری از افراد در زمان کندی یا از کار افتادن اینترنت انجام می دهند، تعمیر مودم و کابل های متصل به آن یا بررسی تنظیمات داخلی مودم است. اما قبل از شروع انجام چنین فرآیندهایی، ابتدا باید سرعت اینترنت خود را تست کنید. این موضوع به کسانی که دانش فنی در این زمینه دارند محدود نمی شود و همه کسانی که درک اولیه و ابتدایی از نحوه کار اینترنت دارند باید این کار را انجام دهند.

دلایل متعددی وجود دارد که انجام تست سرعت اینترنت مهم و ضروری است. ابتدا به شما اطمینان می دهد که اتصال اینترنت شما به درستی کار می کند و مشکل کندی یا قطع شدن اینترنت ریشه در جای دیگری دارد. ثانیاً متوجه خواهید شد که ارائه دهنده اینترنت شما همان سرعتی را که شما انتخاب کرده اید در اختیار شما قرار می دهد و هزینه آن را نیز تقبل کرده اید. شما می توانید توضیحی منطقی برای تمام مشکلاتی که ممکن است در هنگام تماشای رسانه آنلاین، بازی های آنلاین یا دانلود فایل ها داشته باشید، ارائه دهید.

با این تفاسیر تنها پس از انجام تست سرعت اینترنت است که می توانید اینترنت کند یا قطع شده خود را عیب یابی کنید و سپس ترفندهایی را که می شناسید انجام دهید یا با ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید. این ترفند در بیشتر موارد می تواند مفید باشد، اما اگر گوشی ضعیفی دارید و محدودیت های سخت افزاری دارید، بهتر است نگاهی به بهترین گوشی های میان رده سال بیندازید و یکی از آن ها را خریداری کنید.

نکاتی که باید در مورد تست سرعت اینترنت بدانید

3 روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

برای اینکه اطمینان حاصل کنید نتایج بدست آمده از تست سرعت اینترنت شما دقیق و درست است، پیشنهاد می‌شود که این تست را در ساعات غیر اوج مصرف اینترنت انجام دهید. به عنوان مثال اگر قصد دارید که تست سرعت اینترنت خانه خودتان را انجام دهید، سعی کنید این کار را در ساعات نزدیک به ظهر و زمانی که اکثر افراد در محل کار خود هستند انجام دهید؛ همچنین احتمال اینکه در محله خانه شما همسایه‌ها از شرکت ارائه‌دهنده اینترنت یکسان با شما برخوردار باشند بسیار بالاست و زمانی که همه اعضای خانواده در خانه هستند و از اینترنت استفاده می‌کنند، طبیعتاً سرعت اینترنت پایین خواهد آمد و این کاهش سرعت چیز طبیعی طلقی می‌شود.

همچنین از این موضوع اطمینان حاصل کنید که حین انجام تست سرعت اینترنت سیستم شما هیچ فایلی را دانلود یا آپلود نمی‌کند. تمامی وب‌سایت‌ها یا برنامه‌هایی که به پخش آنلاین موزیک و فیلم مرتبط هستند را ببندید و اگر از وی پی ان استفاده می‌کنید آن را قطع کرده و از آن خارج شوید. در ضمن ریبوت کردن دستگاهی که قصد دارید در آن تست سرعت اینترنت را انجام دهید به شدت توصیه می‌شود و به دقیق بودن نتیجه تست کمک شایانی می‌کند.

در نهایت سعی کنید تست سرعت اینترنت را برای چند بار و طی ساعات مختلف روز انجام دهید تا بتوانید اطلاعات بیشتری برای عیب‌یابی کندی یا قطعی اینترنت خود داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید ممکن است که هر ارائه‌دهنده تست سرعت اینترنت نتیجه متفاوتی را به شما نمایش دهد و هر تستی که انجام می‌دهید تنها مربوط به دستگاهی‌ست که از آن در حال استفاده هستید. برای بدست آوردن یک نتیجه دقیق و بهتر، تست سرعت اینترنت را در لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود انجام دهید و نتیجه آن را با نتیجه تست سرعتی که در موبایل یا تبلت خود گرفته‌اید مقایسه کنید؛ یا روش دیگر این است هنگامی که کامپیوتر شما از طریق وای فای به اینترنت متصل است یک تست بگیرید و همچنین هنگامی که با کابل شبکه مستقیم به مودم وصل بوده نیز یک تست دیگر بگیرید و نتیجه‌ها را با هم مقایسه کنید.

نحوه اجرا تست سرعت اینترنت در کامپیوتر

3 روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

در زیر مراحلی که می‌توانید تست سرعت اینترنت را کامپیوتر یا لپ تاپ خود انجام دهید را قدم به قدم برایتان شرح داده‌ایم:

  1. اگر دستگاه روشن بوده است، یک بار آن را ری‌استارت کنید.
  2. بررسی کنید که پس از ری‌استارت دستگاه هیچ برنامه‌ای به صورت خودکار اجرا نشده باشد و در صورت وجود از همه آنها خارج شوید. برنامه‌هایی همچون وی پی ان، پلتفرم‌های پیام‌رسان آنلاین، پخش آنلاین موزیک و فیلم و اینجور دسته از برنامه‌ها.
  3. مروگر تریجیحی خود را اجرا کرده و تمام تپ‌هایی که باز هستند را ببندید و یک تپ خالی را باز بذارید.
  4. کش مرورگر خود را پاک کنید.
  5. در تپ خالی مرورگر خود وارد یک وب‌سایت تست سرعت اینترنت آنلاین شوید. در ادامه سه وب سایت که در این زمینه فعالیت دارند را به شما معرفی کرده‌ایم. سایت اوکلا – Ookla که احتمالاً در حال حاضر محبوب‌ترین سایت تست سرعت اینترنت بوده و با دستگاه‌های مختلف می‌توان در آن تست را انجام داد. سایت کلودفلیر – CloudFlare که دارای یک صفحه نتایج کاملاً جامع بوده که با نمودار نتایج را به صورت خاص نشان می‌دهد و گوگل فیبر – Google Fiber که از آن هم می‌توانید استفاده کنید.

پس از اینکه تمام تست‌هایی که انجام دادید به پایان رسید، از صفحه نتایج که شامل اطلاعات سرعت دانلود و آپلود بوده اسکرین شات بگیرید یا آن اطلاعات را در جایی یادداشت کنید تا اگر خواستید در ساعات دیگری نیز اقدام به تست سرعت اینترنت کنید بتوانید اطلاعات را با هم مقایسه کنید.

نحوه تست سرعت اینترنت از طریق اتصال مستقیم به مودم

3 روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

با فرض اینکه از قبل مودم و روتر وای فای که به درستی به اینترنت متصل می‌شوند را در اختیار دارید، در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید به صورت مستقیم توسط مودم به اینترنت متصل شوید.

  1. در ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کنید.
  2. یک طرف کابل شبکه را به کامپیوتر خود وصل کرده و طرف دیگر آن را به پورت ایترنت – Ethernet موجود در پشت موجود متصل کنید.
  3. کامپیوتر خود را روشن کنید.

در اینجا بایستی بدون هیچ عمل اضافه‌ای به صورت خودکار به اینترنت متصل شده باشید. اگر در اتصال شما مشکلی وجود دارد اقدام به ریبوت کردن مودم خود کنید و دوباره فرآیند بالا را برای اتصال مستقیم به اینترنت انجام دهید.

زمانی که کامیپوتر شما از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل شد می‌توانید با مراجعه به هر یک از وب‌سایت‌هایی که در بالا به شما پیشنهاد کردیم اقدام به تست سرعت اینترنت خود کنید. همچنین سه عامل مهم وجود دارد که در تمامی تست سرعت‌ها به آن این سه بر خواهید خورد. این سه عامل به شرح زیر هستند:

  • سرعت دانلود –  Download speed : مدت زمانی که طول می‌کشد تا کامیپوتر شما داده‌ها را از اینترنت دریافت کند.
  • سرعت آپلود –  Upload speed : مدت زمانی که طول می‌کشد تا کامپیوتر شما داده‌ها به اینترنت ارسال کند.
  • دیرکرد –  Latency : سرعتی که با آن داده‌ها از رایانه شما به اینترنت می‌روند و برمی‌گردند.

نحوه اجرا تست سرعت اینترنت در موبایل

3 روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

نحوه اجرای تست سرعت اینترنت در موبایل یا تبلت کاملاً شبیه فرآیندی است که در رایانه انجام می دهیم. برای شروع مثل همیشه مطمئن شوید که همه نرم‌افزارهای باز را ببندید و اگر ابزارهای موبایل خود را برای یک تست خوب راه‌اندازی مجدد کنید، عالی خواهد بود. هنگامی که برای شرکت در آزمون آماده شدید، مرورگر خود را باز کنید و به هر یک از وب سایت هایی که در بالا ذکر کردیم بروید. همچنین در صورت تمایل می توانید از اپلیکیشن این سایت ها برای تست سرعت اینترنت استفاده کنید. سایت اوکلا یک اپلیکیشن موبایل دارد که می توانید با مراجعه به این لینک برای نسخه اندروید یا iOS آن را دانلود و استفاده کنید.

همچنین ممکن است ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا سازنده دستگاه مودم شما وب سایت و اپلیکیشن تست سرعت اینترنت خود را داشته باشد. شما می توانید به راحتی صفحه تست سرعت اختصاصی آنها را با قرار دادن کلمه “تست سرعت اینترنت” قبل از نام تجاری ارائه دهنده اینترنت یا سازنده مودم خود جستجو کنید. این وب سایت می تواند گزارش کاملی از عملکرد اینترنت در رابط های کاربری مختلف مانند One UI ارائه دهد.

در حین کندی سرعت اینترنت باید چه کار کرد؟

3 روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

اگر زمانی احساس کردید که سرعت اینترنت شما کمتر از حد معمول است، ممکن است به دلایلی خارج از کنترل شما باشد. به عنوان مثال، ممکن است ارائه دهنده خدمات اینترنت شما با مشکلات فنی مواجه شده باشد، یا منطقه ای که در آن هستید ممکن است با قطع کابل یا برق مواجه شود. در چنین مواقعی تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا مسئولان مشکلات را حل کنند و سرعت اینترنت شما به حالت قبل بازگردد.

اگر یکی از مواردی که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم نیست، قطعاً مشکل از لوازم الکترونیکی شماست. در زیر مواردی را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید برای داشتن سرعت اینترنت بهتر انجام دهید:

  • همیشه سعی کنید به مودم وای فای خود نزدیک باشید و تا جایی که ممکن است از طریق کابل شبکه و به صورت مستقیم به اینترنت متصل شوید.
  • اتصال وای فای دستگاه‌هایی را که از آنها استفاده‌ای نمی‌شود را قطع کنید.
  • اطمینان حال کنید کابل‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید آسیب ندیده باشند و همیشه آنها در حالت مرتب نگه‌داری شود و از پیچ و تاپ شدن آنها جلوگیری کنید.
  • در صورت وجود، فریمور –  firmware  مودم خود را به روزرسانی کنید.
  • مودم و روتر خود را ریبوت کنید.
  • در سرعت قدیمی بودن مودم، آن را با یک مدل جدیدتر تعویض کنید.

اگر تمام مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم را انجام داده اید و هیچ بهبودی در سرعت اینترنت خود مشاهده نکرده اید، وقت آن رسیده است که با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید و برای حل دقیق مشکل اقدام کنید.

امیدواریم این مقاله را دوست داشته باشید. همچنین می توانید با به اشتراک گذاشتن ایده های خود با مخاطبین وب سایت گجت نیوز از ترفندهای خود برای داشتن سرعت اینترنت بهتر کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml