۶ توصیه مرکز مشاوره روانشناسی برای ایجاد صمیمیت در رابطه عاطفی!

خانواده از ارکان عمده و مرکز نهادهای اصلی هر جامعه و یکی از طبیعی ترین گروه هایی است که می تواند نیازهای مادی ،عاطفی، رشدی و همچنین نیازهای معنوی انسان ها را برطرف نماید. اساس تشکیل خانواده با ازدواج است و ازدواج نخستین پیمان عاطفی و قانونی زندگی به شمار می رود. در این مطلب توصیه های ارزشمند برای ایجاد صمیمیت در رابطه عاطفی از نظر مشاوره روانشناسی ارائه خواهد شد.

مشکلات تعاملی زوجین ممکن است آن ها را برای مشکلات ارتباطی بعدی مستعد کند. تعاملات نامناسب و بد کارکردی زوجین در همان چند سال اول ازدواج منجر به افزایش پرخاشگری کلامی در رابطه آن ها می شود. مطالعات مراکز روانشناسی تاکید می کند این الگوهای اشتباه  معمولاً با برقراری رابطه افزایش یافته و با کاهش رضایتمندی از رابطه  و افزایش خطر جدایی  رابطه را به همراه دارد. به همین دلیل در ادامه به نکات ارزشمند و توصیه هایی اشاره می کنیم که می تواند به زوجین و خانواده ها مفید واقع شود.

تاکید می کنیم که هیچ کس کامل نیست.

همه ی ما با کوله باری از اشفتگی از دوران کودکی همراهیم. آموزه های تخصصی در  مشاوره ازدواج می گوید به هر شیوه که تربیت شده باشیم از جهاتی ناقص بوده و بی توجهی یا افراط در براورده ساختن نیاز ها  این اشفتگی ها را ایجاد کرده است.  برای مثال فضای خانه ای که در ان بزرگ شده ایم  ممکن است سخت گیرانه یا خیلی انعطاف پذیر بوده است و یا این که فضای خفه کننده ای بوده یا دوری و فاصله ی عاطفی وجود داشته است و یا زندگی خانوادگی ممکن است به شدت اجتماعی یا به خاطر عدم اعتماد به نفس با محدودیت همراه بوده است.  روانشناسی خانواده نشان می دهد فرآیند تبدیل شدن از یک نوزاد به انسانی عاقل و بالغ  هیچگاه فرآیندی بی نقص نیست همه ی ما به طریقی آسیب دیده هستیم. ممکن است کودک آموخته باشد تفکرات و احساسات واقعی اش را بیشتر برای خودش نگه دارد ودر رابطه اش  تودار  است و‌نمی تواند احساستش را بیان کند. این خصیصه در شرایط کودکی حاصل شده است و چنین الگوهایی عمیقاً در فرد ریشه دوانده و ادامه دار است .

مشاوره روانشناسی  به این موضوع تاکید دارد که یکی از خطا هایی که همیشه مرتکب‌ می شویم این است که نقص های موجود را فقط مختص به همسرمان بدانیم وجنبه های نا امید کننده و آزارنده ی شخص خاصی را بشناسیم و نتیجه گیری کنیم که خیلی بدشانس بوده ایم که درگیر کسی شده ایم که در ظاهر دوست داشتنی است، اما معلوم شده که آشفته است. ما همه چیز و همه کس را مقصر می دانیم به جز خودمان. ولی باید بدانیم همه ی  ما مشکلات و عیب هایی داریم و هیچ کس کامل نیست و از این موضوع باید  مطمئن باشیم.

دکتر تابع جماعت

مراکز مشاوره ازدواج : به زبان بدن خود توجه کنید.

 تحقیقات مشاوره ازدواج بیان می کند  دوست داشتن و علاقه شدید به یک نفر برای ما انسان ها تعریفی جز عشق ندارد؛ اما این عشق به رابطه کلامی و غیر کلامی برای شکوفایی هرچه بهتر نیاز دارد و شکوفایی یک رابطه زمانی شکل می گیرد که ما بتوانیم رابطه کلامی و غیرکلامی خوبی داشته باشیم.  بررسی زبان بدن یک فرد می تواند حقایق زیادی را نشان دهد.  اما باید به زبان بدن خودتان نیز توجه داشته باشید. ارتباط غیر کلامی یک خیابان یک طرفه نیست  وحالات زیر و بمی صدا، زیرلبی حرف زدن و نگاه ما همیشه در حال فرستادن نشانه های احساسات و افکارمان به دنیای اطراف است اما اغلب فراموش می کنیم که دیگران هم می توانند نشانه های افکار و احساساتشان را برای ما بفرستند.  روانشناسان مرکز مشاوره اشاره کرده اند که  اگر علائم منفی را در ارتباط غیر کلامی خود تشخیص دهیم می توانیم در راستای افزایش استانداردهای زندگی یا اعتماد به نفس و ارزشمند بودن در خود و دیگران گامی مثبت برداریم .

ویژگی های مؤثر بر کفایت ارتباطات بین فردی را در خود تقویت کنید.

از ویژگی های موثر بر کفایت ارتباطات بین فردی می توان به مواردی که از سوی مرکز مشاوره روانشناسی گفته شده  در ادامه اشاره کرد.مورد اول گشودگی است یعنی  در میان گذاشتن احساسات، اهداف، نیاز ها و خواسته ها و ارزوهاست. مورد دیگرهمدلی است یعنی از دید دیگران به مسائل نگریستن و همچنین حمایت که یعنی فضای ارتباط خالی از ترس و تهدید باشد و مورد دیگر که می توان اشاره کرد مثبت گرایی است. یعنی گوینده نسبت به خود، گیرنده پیام و وضعیت عمومی ارتباطات دید مثبت داشته باشد. و همچنین  تساوی که گوینده خود را در پایگاه اجتماعی مخاطب قرار دهد و خودش را بالاتر از مخاطب نداند. و در نهایت تشکر و قدردانی از دیگران که تشکر روزانه از افراد دیگر روابط را قوی می کند.

توصیه مهم مرکز مشاوره روانشناسی : در روابط خود تعبیر و تفسیر نکنید.

هرگز مطمئن نباشید که تمام انگیزه ها و اهداف و ظریف ترین رفتارهای همسرتان را به خوبی می شناسید. مشاوران مرکز مشاوره بیان می کنند تفسیر و تعبیر کردن رفتارهای همدیگر ناشی از نگرانی عاشقانه یا دوستانه نیست.  اگر کمی با خود رو راست باشید متوجه خواهید شد همین تعبیر و تفسیرها منجر به نفرت و عصبانیت می شود. برای این رفتار اشتباه،  اول اینکه اگر از چیزی ناراحت یا دلخور هستید روشن یا صادقانه آن را بگویید و منتظر بهانه نمانید.  دوم اینکه به عنوان یک همسر عاشق و مهربان به خوبی بیاموزید و با صمیمیت حرف های همدیگر را  بخوبی گوش کرده و سعی کنید با جملاتی مثبت و امید بخش به همسرتان پاسخ دهید. مشاوره ازدواج تاکید می کند هرگز آنچه را که همسرتان فکر یا احساس می کند حدس نزنید مطمئن باشید همیشه این احتمال وجود دارد که مرتکب اشتباه بشوید، اشتباهی که گاهی ممکن است جبران آن خیلی سخت باشد.

توجه و مهربانی را دست کم نگیرید.

برای داشتن رابطه بادوام همراه با عشق  رفتار مطابق با احساس نیز شرط است. به عبارت دیگر، عشق فقط چیزی نیست که شما احساس می کنید بلکه چیزی است که شما از طریق عمل نشان می دهید این مهم است که بدانید همسرتان ذهن شما را نمی خواند و نمی داند در قلب شما چه میگذرد و شما باید برای انتقال یا بیان این عشق کاری انجام دهید. متخصص مشاوره خانواده یک روش علمی برای ایجاد صمیمیت و امنیت عاطفی معرفی می کند،  در ارتباط شما اختصاص دادن زمانی از روز برای نحوه انتقال عشقتان به همسرتان است و مطمئن شوید که او احساس توجه و عشق شما را دریافت می کند. فراموش نکنید که دوست داشته شدن نیاز اساسی بشر است.

دکتر باقری

مرکز مشاوره خانواده : خود تنظیمی را یاد بگیرید.

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج بیان می کند  همه ی ما این توانایی را داریم که واکنش خود را درهر موقعیتی انتخاب کنیم. مدیریت و تنظیم عواطف به ما اجازه می دهد تا نحوه ی پاسخگویی به هر موقعیت را انتخاب کنیم. شما می توانید به جای این که اسیر هیجانات و محرک های آنی خود باشید، بهترین واکنشهای عاطفی را انتخاب کنید. مشاوره روانشناسی در این زمینه می گوید کسانی که نمی توانند عواطف و احساسات خود را کنترل و تنظیم کنند و اغلب اوقات واکنش هایی غیرارادی و ناخواسته از خود نشان می دهند و هم به خود و هم به دیگری آسیب می رساند. کسی که هشیاری عاطفی بالایی دارد در لحظه ی بروز خشم، ترس یا ناراحتی، به همه ی احساسات و  هیجانات خود آگاه است و می تواند انتخاب کند که دران  لحظه چگونه واکنش نشان دهد. خود تنظیمی یا خودگردانی  یعنی استفاده از خودآگاهی برای جلوگیری کردن از واکنشهای منفی.

تابع جماعت

کلام آخر مرکز مشاوره انتخاب نو:

اقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده می گوید دستیابی به جامعه سالم  بستگی  به سلامت خانواده و تحقق خانواده ی سالم و  نیازمند به برخورداری افراد از سلامت روانی و داشتن رابطه های مطلوب با یکدیگر است. از این رو سالم سازی اعضای خانواده در روابطشان  اثرهای مثبتی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. هنگامی که کانون خانواده در برگیرنده ی محیط سالم و روابط گرم و تعامل صمیمانه میان فردی باشد می تواند موجب رشد و پیشرفت اعضای خانواده شود و در غیر این صورت با تهدید جدی برای بقا مواجه خواهد بود. برای دستیابی به روابط پایدار در خانواده می توانید با مرکز مشاوره انتخاب نو با شماره تلفن ۲۲۵۹۳۲۱۶ در تهران در ارتباط باشید و مهارت ها و اطلاعات لازم را از سوی متخصصان این مرکز مشاوره روانشناسی کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml